Poradniki i mechanikaNajlepsze opony zimowe w rozmiarze 255/35 R19

Najlepsze opony zimowe w rozmiarze 255/35 R19

Dziś sportowych opon używa się już nie tylko w sportowych autach.
Dziś sportowych opon używa się już nie tylko w sportowych autach.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Bridgestone
Maciej Gis
29.10.2019 08:59, aktualizacja: 22.03.2023 17:33

Niemiecki tygodnik Auto Bild zweryfikował jakość jedenastu opon zimowych w rozmiarze 255/35 R19. Dwie otrzymały ocenę wzorową, cztery – dobrą, a trzy nie są rekomendowane.

Przyjęło się, że w okresie jesienno-zimowym zakłada się opony o cal mniejsze, węższe i o większym profilu niż w przypadku typowo letniego ogumienia. Wszystko po to, by zwiększyć komfort resorowania i minimalizować ryzyko uszkodzenia felg na wszechobecnych zimą dziurach. Węższa opona lepiej radzi też sobie z odprowadzaniem wody, minimalizując zjawisko aquaplaningu i slushplaningu, czyli poślizgu na nawierzchni pokrytej błotem pośniegowym. Dodatkową zaletą jest fakt, że opony o mniejszym rozmiarze są tańsze od swoim większych sióstr.

Nie trzeba zmieniać rozmiaru zimówek

Czasy się zmieniają. Ewoluują także opinie ekspertów na temat opon. Obecnie specjaliści optują za utrzymaniem tego samego rozmiaru ogumienia zarówno latem, jak i zimą. Wynika to z faktu, że dzisiejsze, nowoczesne opony różnią się diametralnie od rozwiązań sprzed kilku lat.

Z pomocą kierowcom, którzy przyzwyczaili się letniego rozmiaru opon i nie chcą tracić jego walorów użytkowych i wizualnych podczas jazdy zimą, przychodzi najnowsze porównanie niemieckiego tygodnika motoryzacyjnego Auto Bild.

W redakcyjnym teście wzięło udział jedenaście opon zimowych w rozmiarze 255/35 R19, które poddano próbom w 14 kategoriach. Porównanie przeprowadzono na torze testowym w Finlandii, gdzie sprawdzano m.in. prowadzenie i hamowanie: na śniegu, lodzie, błocie pośniegowym, zamarzniętym śniegu oraz na drodze pokrytej wodą. Do porównania wykorzystano także zestaw opon letnich, aby zilustrować, jak ważne są dedykowane produkty do warunków drogowych.

Pierwszy wniosek z testów? Opony letnie potrzebowały prawie trzykrotnie dłuższej drogi hamowania w porównaniu z zimowymi odpowiednikami.

Najlepsza sportowa opona na zimę?

Porównanie zwyciężył Goodyear Ultra Grip Performance+, który zachwyca doskonałymi osiągami w każdych warunkach pogodowych. Umieszczając tę oponę na podium, niemiecka redakcja nie dopatrzyła się słabości w tym modelu.

Zachwycił także WintracPro firmy Vredestein. Zaimponował w dużej mierze zrównoważoną wydajnością w zmiennych warunkach drogowych. Kolejne lokaty przypadły innym markom premium – Continental z WinterContact TS 860 S i Michelin z Pilot Alpin PA4. Dziennikarze zwrócili także uwagę na dobrą relację ceny i jakości. Mowa o oponach Uniroyal (MS plus 77) i Hankook (Winter i'cept evo2).

Jednak nie wszystkim w tej rywalizacji poszło tak dobrze. Blado na mokrej nawierzchni wypadły takie produkty jak Nexen Winguard Sport 2, Nokian WR A4 i Nankang SV-2 Winter. Na przykład Nokian potrzebował 54,8 metra na wyhamowanie ze 100 km/h. To około dwóch długości samochodu więcej niż zwycięski model Goodyeara, który potrzebował tylko 45,7 metra.

Komfort w cenie

Marka i miejsce na podium znajduje odzwierciedlenie w cenie. Za komplet Goodyear Ultra Grip Performance + trzeba zapłacić – w popularnym sklepie internetowym – nieco ponad 4 tys. zł. Wychodzi zatem tysiąc złotych za sztukę. Sporo, ale to segment opon premium, a na rynku nie brakuje przecież większych i droższych sportowych modeli. Kupujemy więc spokój, bezpieczeństwo i prestiż na kilka zimowych sezonów.

Równie wysoko oceniony w teście model Vredestein Wintrac Pro kosztuje tysiąc złotych mniej za komplet. To duża oszczędność, zważywszy, że oferuje zbliżone parametry i jakość. Reprezentant klasy średniej wśród opon – Uniroyal MS plus 77 – kosztuje ok. 600 zł za sztukę.

Klasyfikacja porównania – źródło Auto Bild

Miejsce

Testowa oponaOcena  
1.Goodyear Ultra Grip Performance +wzorowy  
2.Vredestein Wintrac Prowzorowy  
2.Uniroyal MS plus 77dobry  
4.Continental WinterContact TS 860 Sdobry  
4.Hankook Winter i*cept evo²dobry  
4.Michelin Pilot Aplin PA4dobry  
7.Kumho WinterCraft WP71zadowalający  
8.Toyo Snowprox S954zadowalający  
9.Nexen Winguard Sport 2niezalecany  
10.Nokian WR A4niezalecany  
11.Nankang SV-2 Winter Activa NK Snowniezalecany  
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (27)