Najlepsze opony zimowe w rozmiarze 185/65 R15
Choć aura jeszcze nie wskazuje na szybki spadek temperatur, to właśnie teraz jest ostatni dzwonek na zakup nowych opon zimowych. Jeśli wciąż zastanawiasz się, jaki model wybrać, to niemiecki automobilklub ADAC podpowiada, które opony w popularnym rozmiarze 15 cali będą najlepsze.
21.10.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:39
Opony 15-calowe to jedne z najbardziej popularnych typów ogumienia. Spotkamy je m.in. w autach z segmentów B i C. Bogata oferta przekłada się także na atrakcyjne ceny, co wcale nie ułatwia klientom wyboru. Z pomocą niezdecydowanym przychodzi nowy test niemieckiego automobilklubu ADAC – niezależnej i wysoko ocenianej organizacji pro-konsumenckiej.
Dla jednych może to być wadą, ale dla znakomitej większości to raczej plus, że ADAC publikuje ten ranking bez rozbudowanego opisu parametrów opon. Jest po prostu – pozycja w rankingu oraz "za" lub "przeciw" konkretnemu modelowi. To wystarczająca wiedza dla potencjalnego nabywcy, kupującego opony do auta, które nie dysponuje wysoką mocą, a przez to nie wymaga walorów trakcyjnych, jak ogumienie dla aut wyczynowych lub klasy premium.
Zobacz także
Jakie opony zimowe są najlepsze w rozmiarze 185/65 R15?
Niekwestionowanym zwycięzcą testu został Dunlop Winter Response 2. Otrzymał pozytywną ocenę za świetne prowadzenie na śniegu, niskie zużycie paliwa, bardzo dobre właściwości na mokrej nawierzchni oraz dobre wyniki na suchej. Autorzy testów nie doszukali się słabych stron w tej oponie.
Bezkonkurencyjny w pojedynku, m.in. na suchej nawierzchni, okazał się także model Kleber Krisalp HP3, który z modelem Pirelli Cinturato Winter zajął ex aequo drugą pozycję w teście. Ich zalety to dobre prowadzenie na śniegu oraz na suchych i mokrych drogach. W tych modelach również nie odnotowano słabych stron.
Kolejne, tym razem czwarte miejsce – także wspólne – przypadło modelom Continental WinterContact TS 860 oraz Hankook Winter i*cept RS2. Zaletą pierwszego jest doskonałe prowadzenie na mokrych drogach oraz dobre na suchym asfalcie i śniegu. Wadą może być stosunkowo słaba przyczepność na lodzie. Na lodzie nie najlepiej wypadł również model Hankook, który dodatkowo charakteryzuje się zwiększonym zużyciem paliwa. In plus jest dobre prowadzenie na suchym i mokrym asfalcie oraz na śniegu.
Zobacz także
Szóste miejsce w teście ADAC zajął model Michelin Alpin A4 6 legitymujący się doskonałymi walorami trakcyjnymi na suchej nawierzchni i lodzie. Wadą modelu jest stosunkowo słaba przyczepność na śniegu i zwiększone zużycie paliwa. Ogólna nota dla Alpin A4 6 to czwórka.
Kolejny w klasyfikacji testu był model Falken Eurowinter HS01, który dobrze radził sobie na mokrej nawierzchni, ale z kolei słabo na śniegu i lodzie.
Ósme miejsca dla Vredestein Snowtrac 5 – przede wszystkim za niskie zużycie paliwa i stosunkowo słabą przyczepność na suchej nawierzchni. Vredestein wypada także słabo pod kątem poziomu hałasu.
Dziewiąte miejsce – ex equo – dla Nokiana WR D4 oraz dla Goodyeara UltraGrip 9. Pierwszy popisał się doskonałą trakcją na śniegu i lodzie oraz niskim zużyciem paliwa. Zawodzi jednak w kategorii przyczepność na suchej nawierzchni. Z kolei UltraGrip 9 doskonale radzi sobie z mokrą i suchą nawierzchnią, ale niedomaga na śniegu.
Na jedenastej pozycji mamy trzy modele – Gislaved Euro Frost 6, Kumho Winter Craft WP51 oraz Viking Wintech. Ich zalety? W zasadzie jedna i to tylko w przypadku modelu Gislaved, tj. niskie zużycie paliwa. W kategorii przyczepność na mokrej nawierzchni i na śniegu nie radzi sobie żaden z trzech modeli.
Na 14. miejscu znalazła się Sava Eskimo S3 Plus. To model o dwóch obliczach - świetny na śnieg, ale słaby w prowadzeniu na suchej nawierzchni. Przedostatnia lokata przypadła dla modelu Toyo Snowprox S943, niewyróżniający się in plus, za to słaby na śniegu i na suchej nawierzchni.
Ostatnie miejsce w zestawieniu ADAC zajął produkt o nazwie Davanti Wintoura 16, który wyróżniono za niskie zużycie paliwa i doskonałą trakcję na lodzie i jednocześnie skarcono za bardzo słabe prowadzenie na mokrej suchej i mokrej nawierzchni oraz na śniegu.
Za komplet zwycięskiego model Dunlop Winter Response 2 zapłacimy – na popularnym portalu aukcyjnym – nieco ponad 900 zł. Tyle samo trzeba wydać za model Pirelli Cinturato Winter, który wraz z Kleberem Krisalp HP3 uplasował się na drugim miejscu. Model Klebera będzie za to o 100 zł tańszy od Dunlopa.
Wysoko oceniany model Continental WinterContact TS 860 to wydatek co najmniej tysiąca złotych. Ciekawą relację ceny do jakości przedstawia Hankook Winter i cept RS2. Jeśli komuś nie przeszkadza, że opona nie będzie bardzo dobrze radziła sobie na lodzie, to wystarczy nieco ponad 700 złotych, by wejść w posiadanie czterech opon tego producenta.
Podsumowanie testu ADAC:
- Najlepsza opona na suche drogi: Kleber Krisalp HP3
- Najlepsza opona na mokrej nawierzchni: Continental WinterContact TS 860
- Najlepsza opona na śnieg: Dunlop Winter Response 2
- Najlepsza opona ogólnie: Dunlop Winter Response 2
- Najniższe zużycie paliwa: Dunlop Winter Response 2, Davanti Wintoura
- Najlepsza opona na lód: Davanti Wintoura
- Najniższe zużycie opony: Michelin Alpin A4
- Najcichsza opona: Toyo Snowprox S943, Pirelli Cinturato Winter, Continental WinterContact TS 860, Gislaved Euro Frost 6