Tesla mogła kupować minerały wydobywane przez dzieci. Szwedzi przeprowadzili śledztwo

Producentom elektryków zarzuca się wykorzystywanie materiałów wydobywanych w kopalniach zatrudniających dzieci. Po wielu skandalach firmy starają się zabezpieczać przed podobnymi wpadkami etycznymi, korzystając z zaufanych i jawnych źródeł. Okazuje się jednak, że temat znów może trafić na pierwsze strony gazet za sprawą dziennikarzy szwedzkiego "Aftonbladet", którzy trafili na trop podejrzanych dostaw Tesli.

Źródło zdjęć: © Autokult, Wikimedia | Maciej Skrzyński
Filip Buliński

27.12.2023 | aktual.: 27.12.2023 14:02

Podczas gdy Tesla idzie jak burza na rynku aut elektrycznych, nad firmę właśnie nadciągnęły ciemne chmury. Wszystko przez dokumenty, które wskazują, że amerykański producent mógł wykorzystywać minerały pozyskiwane z kopalni zatrudniającej dzieci. Do dowodów mieli dotrzeć szwedzcy dziennikarze gazety "Aftonbladet".

Chodzi o mikę – minerał, który dzięki swoim właściwościom izolacyjnym obficie wykorzystywany jest przy produkcji elektryków. Dokładniej – ma zapobiegać pożarom akumulatorów w razie awarii. Mika, która zaliczana jest do krzemianów, występuje przede wszystkim w Indiach, ale także w Afryce.

W tym wypadku mowa o wydobyciu na Madagaskarze, który należy do czołówki krajów eksportujących mikę. Jak wynika z danych ekspertów, ilość wydobywanego minerału wzrosła w ciągu ostatnich dziesięciu lat aż pięciokrotnie. Co więcej, ze względu na panujący w kraju głód, do pracy w kopalniach zmuszanych jest obecnie nawet 11 tys. dzieci, co stanowi nawet połowę siły roboczej.

Dziennikarze szwedzkiego "Aftonbladet" postanowili dotrzeć na miejsce wydobycia minerałów i dokładnie prześledzić jego drogę do odbiorcy. Jak wynika z ich śledztwa, minerały trafiały za pośrednictwem lokalnego eksportera do chińskiego pośrednika, a następnie do dwóch największych chińskich firm specjalizujących się w tym materiale — Pamica i Glory Mica. Te z kolei realizowały dostawy do Stanów Zjednoczonych.

Szwedom udało się udokumentować aż 51 wysyłek od 1 października 2022 r. ze wspomnianych firm. Odbiorcą miała być Tesla. Mowa tu łącznie o kilkuset tonach miki. Sprawa jest tym bardziej poważna, że Tesla szczyciła się przez długi czas swoją polityką przeciw wykorzystywaniu dzieci do pracy.

Co więcej, podczas śledztwa udało się powiązać jednego z chińskich poddostawców z dwoma innymi producentami – BMW oraz Volvo. W tym wypadku jednak nie dało się jednoznacznie określić, czy otrzymywane materiały także pochodziły z kopalni wykorzystującej do pracy dzieci.

Na żądanie dziennikarzy obie firmy wydały także oświadczenia wskazujące, że faktycznie korzystają z usług chińskiego poddostawcy, jednak mika, którą wykorzystują, nie została wydobyta na Madagaskarze. Tesla z kolei na razie nie skomentowała sprawy. Wygląda jednak na to, że amerykańskiego producenta czeka spory skandal i niemałe problemy.

Komentarze (0)