TechArt Cayenne Magnum | Strzał z ulicy
Przechadzając się wczesną wiosną ulicami Bydgoszczy, zauważyłem takie oto Porsche Cayenne. Mimo słabego już światła udało mi się zrobić kilka zdjęć.
20.08.2010 | aktual.: 02.10.2022 21:24
Przechadzając się wczesną wiosną ulicami Bydgoszczy, zauważyłem takie oto Porsche Cayenne. Mimo słabego już światła udało mi się zrobić kilka zdjęć.
Na fotografiach widoczny jest TechArt Cayenne Magnum zaparkowany przy jednym z bydgoskich hoteli. To auto oparte jest na Porsche Cayenne (seria 957).
Spokrewnione z Volkswagenem Touaregiem Cayenne pierwszej generacji produkowane było od 2002 roku. Po pięciu latach od uruchomienia taśm produkcyjnych auto przeszło lifting, który obejmował odświeżenie nadwozia i palety jednostek napędowych. Właśnie takie ‘odmłodzone’ Cayenne widoczne jest na ilustracjach. Po face liftingu ten SUV dysponował kilkoma silnikami, z których najsłabszy miał zapłon samoczynny i legitymował się mocą 240 KM.
Ważący ponad 2200 kg Cayenne Diesel rozpędzał się do 214 km/h. Na drugim biegunie znajdował się silnik benzynowy V8 o objętości skokowej 4.8 l, który wyposażono w dwie turbosprężarki. Ta potężna jednostka z bezpośrednim wtryskiem paliwa generowała 550 KM mocy i 750 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Gwarantowało to ważącemu 2355 kg Cayenne Turbo S wręcz piorunujące osiągi.
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało tylko 4.80 s, a prędkość maksymalna wynosiła 280 km/h. Dwadzieścia lat temu takimi parametrami drogowymi mogło się pochwalić Porsche 911 Turbo. Pojawiła się także wersja hybrydowa. Cayenne nie był i nie jest samochodem dla niezbyt zamożnych. Przykładowo - cena Turbo S zaczyna się od 163 tys. euro. Nie odstrasza to jednak potencjalnych nabywców, a skoro są chętni na kupno tego samochodu, to tym bardziej znajdą się chętni na jego tuning.
Jedną z firm, która od dawna zajmuje się produktami firmy Porsche, jest TechArt. Był to jeden z pierwszych warsztatów, które odpowiedziały na zapotrzebowanie na tuning i przygotowały pakiety tuningowe do Cayenne. Był też pierwszym tunerem, który tak przerobił terenowe Porsche, że pojechało ono ponad 300 km/h.
Najbardziej zaawansowanym i rozpoznawalnym pakietem TechArt’a do Cayenne jest zestaw Magnum. Cały pakiet składa się z elementów do tuningu silnika, układu hamulcowego, zawieszenia i nadwozia. Można również zażyczyć sobie pojedyncze elementy całego zestawu Magnum, choć nie wszystkie można zainstalować w każdej odmianie silnikowej Cayenne.
Do przerobienia jednostki napędowej w Cayenne Turbo i Turbo S (tylko do tych dwóch wersji nadaje się ten pakiet) TechArt używa zestawu T2.2. W ramach tego zestawu zwiększane jest ciśnienie doładowania turbosprężarek, wymieniane są filtry powietrza oraz dokonywane są inne drobne poprawki. Instalacja kitu T2.2 zdecydowanie zwiększa moc Cayenne Turbo i Turbo S o 130 KM (odpowiednio do 630 KM i 680 KM).
W Turbo S moc maksymalna jest dostępna przy 6200 obrotach wału korbowego na minutę. W przypadku tego wozu maksymalny moment obrotowy to równe 900 Nm w zakresie od 3700 obr./min. do 5300 obr./min. Dzięki takim parametrom silnika duże Porsche osiąga 308 km/h prędkości maksymalnej, do 100 km/h rozpędza się w 4.20 s, a do 200 km/h w 14.50 s, co jest wynikiem naprawdę znakomitym jak na tak ciężki samochód.
Seryjny układ hamulcowy jest bardzo dobry, a jednak tuner proponuje dodatkowo montaż tarcz o średnicy 405 mm z przodu i 358 mm z tyłu.TechArt instaluje oprogramowanie obniżające auto o 30 mm w stosunku do seryjnego, ale wóz może być też uniesiony o 110 mm, gdy kierowca chce wjechać na nieutwardzony grunt. Do wyboru są koła z felgami o średnicy od 20” do 23”.
TechArt Cayenne Turbo S Magnum - rekord prędkości
Tym, co wyróżnia Cayenne Magnum na zewnątrz, jest przede wszystkim zestaw spojlerów mający walory estetyczne, ale także zmniejszający współczynnik oporu powietrza, co skutkuje zmniejszeniem zużycia paliwa. Spojlery są wykonane z włókna węglowego, a w ich skład wchodzą: przedni zderzakospojler, poszerzenia błotników, listwy progowe, tylny zderzakospojler oraz spojler dachowy.
TechArt może zmienić wnętrze w istny salon za sprawą szwajcarskiej firmy de Sede. Firma ta specjalizuje się w produkcji ekskluzywnych mebli. Do Cayenne przygotowuje tapicerkę skórzaną najwyższej jakości, by kierowca i pasażerowie podróżowali w jak najbardziej komfortowych warunkach.
Nie wiem dokładnie, jaka odmiana Cayenne była podstawą do tuningu prezentowanego tutaj auta. Jedyne, co mogę powiedzieć, to to, że auto miało 20-calowe koła, szklany dach, a tapicerka pod kątem wykonania sprawiała wrażenie seryjnej (niestety nie było możliwości jej sfotografowania). Jak by nie było, TechArt Cayenne Magnum robi na ulicy duże wrażenie…
Dane techniczne (TechArt Cayenne Turbo S Magnum)
Silnik i napęd:
- Typ: V8
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4806 cmsup3/sup
- Doładowanie: dwie turbosprężarki
- Moc maksymalna: 680 KM przy 6200 obr./min.
- Objętościowy wskaźnik mocy: 141.49 KM/l (seryjny - 114.44 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 900 Nm przy 3700-5300 obr./min.
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 405 mm, 6-tłoczkowe zaciski
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 358 mm, 4-tłoczkowe zaciski
- Koła przednie: 20\
- Koła tylne: 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 2355 kg
- Stosunek masy do mocy: 3.46 kg/KM (seryjny - 4.28 kg/KM)
- Długość: 4795 mm
- Szerokość: 1664 mm
- Rozstaw osi: 2855 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4.20 s
- Przyspieszenie 0-200 kmh: 14.50 s
- Prędkość maksymalna: 308 km/h