Tankujesz regularnie za 50 zł? Możesz sobie tylko zaszkodzić

Poczucie oszczędzania przy tankowaniu auta za 50 zł raz w tygodniu może być złudne i przynieść więcej szkody niż pożytku. Jazda z niewielką ilością paliwa w baku może negatywnie wpłynąć na cały układ paliwowy. Podobnie jest z płynem AdBlue, spotykanym w nowoczesnych dieslach.

Tankowanie oleju napędowegoTankowanie oleju napędowego
Źródło zdjęć: © WP | Michał ZIeliński

Regularne tankowanie za 50 zł, choć może wydawać się dobrym sposobem na oszczędzanie, nie jest najlepszym rozwiązaniem. Jazda z minimalną ilością paliwa w baku niesie ze sobą kilka zagrożeń:

  • Kondensacja wody w baku: W pustej przestrzeni zbiornika gromadzi się powietrze. Wskutek wahań temperatury woda skrapla się na ściankach, zwłaszcza zimą. Ponieważ woda jest cięższa od benzyny, trafia do układu paliwowego, co nie tylko skutkuje rozrzedzonym paliwem, ale w dłuższej perspektywie także korozją.
  • Smarowanie pompy paliwa: Paliwo, niezależnie od rodzaju, smaruje pompę paliwa. Woda osłabia te właściwości, a zassanie powietrza może prowadzić do zatarcia pompy.
  • Zanieczyszczenia w baku: Na dnie zbiornika gromadzą się drobinki. Mała ilość paliwa oznacza większe prawdopodobieństwo ich zassania i uszkodzenia pompy. Szczególnie wrażliwe na zanieczyszczenia i nieodpowiedni skład paliwa są diesle, gdzie może dojść do awarii wtryskiwaczy.
  • Nieprzewidziane sytuacje na drodze: W przypadku korków lub awarii, zapas paliwa w baku może okazać się nieoceniony.
  • Problemy z obliczaniem zasięgu: Auta z większymi bakami mogą nie zauważyć dolania kilku litrów, co prowadzi do błędnego obliczania zasięgu. Podobnie jest z niewielkimi dolewkami AdBlue, jednak tutaj brak odpowiedniej ilości płynu uniemożliwi uruchomienie silnika.

Tankować po odbiciu? To też zły pomysł

Tankowanie do samego pełna po "odbiciu" dystrybutora, również nie jest zalecane. Przy "zalaniu" pod korek tworzy się podciśnienie, które szkodzi układowi odpowietrzania baku i może uszkodzić filtr węglowy, odpowiedzialny za pochłanianie oparów paliwa.

Wybrane dla Ciebie

Toyota chce wypchnąć diesle z ciężarówek. Jeden z zakładów już obsługują zestawy na wodór
Toyota chce wypchnąć diesle z ciężarówek. Jeden z zakładów już obsługują zestawy na wodór
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 9 – ostateczna wielkość
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 9 – ostateczna wielkość
Odświeżony Peugeot 308 wjeżdża do salonów. Kusi liczbą napędów do wyboru
Odświeżony Peugeot 308 wjeżdża do salonów. Kusi liczbą napędów do wyboru
Uciekał przed policją, choć sam nie wiedział dlaczego. Skończył w rowie
Uciekał przed policją, choć sam nie wiedział dlaczego. Skończył w rowie
Najtańsze paliwo najbardziej podrożeje. Eksperci podali o ile
Najtańsze paliwo najbardziej podrożeje. Eksperci podali o ile
Pierwsza jazda: MG HS Hybrid+ to nowe rozdanie. Teraz dopiero się zacznie
Pierwsza jazda: MG HS Hybrid+ to nowe rozdanie. Teraz dopiero się zacznie
Volkswagen wstrzymuje produkcję elektryków. Popyt rośnie, ale nadal zbyt wolno
Volkswagen wstrzymuje produkcję elektryków. Popyt rośnie, ale nadal zbyt wolno
Forza Horizon 6 przeniesie graczy do Japonii. Jest zwiastun
Forza Horizon 6 przeniesie graczy do Japonii. Jest zwiastun
Tysiące Niemców stracą pracę. Motoryzacyjny gigant podjął decyzję
Tysiące Niemców stracą pracę. Motoryzacyjny gigant podjął decyzję
Test: Volkswagen California T7. Wszystko, za co ją lubię i kilka rzeczy, które bym zmienił
Test: Volkswagen California T7. Wszystko, za co ją lubię i kilka rzeczy, które bym zmienił
12 lat i diesel pod maską. Ulubione auta Polaków
12 lat i diesel pod maską. Ulubione auta Polaków
Były gwiazdor F1 sprzedaje swojego Astona. Sam lakier kosztował krocie
Były gwiazdor F1 sprzedaje swojego Astona. Sam lakier kosztował krocie