Tak rodziła się legenda Mini [geneza motoryzacji]

Herbert Austin, który w 1905 roku w brytyjskiej miejscowości Longbridge założył fabrykę samochodów, przez wiele lat budował auta z dużymi, sześciocylindrowymi silnikami. Sławę i pieniądze miały mu jednak przynieść maluchy.

Austin MiniAustin Mini
Piotr Wielgus

Austin chciał stworzyć auto popularne. W 1922 roku przedstawił legendarne auto małolitrażowe o nazwie Seven. Pierwszy Austin Seven miał chłodzony wodą silnik czterocylindrowy ze zdejmowaną głowicą cylindrów, o pojemności skokowej 747 cm[sup]3[/sup]. Silnik rozwijał moc 10,5 KM przy 2400 obr/min. Skrzynia biegów była trzystopniowa. Ręczny hamulec działał na koła tylne, nożny na przednie. Koła miały szprychowe obręcze. Pojemność zbiornika paliwa wynosiła zaledwie 18 litrów. Masa własna wynosiła 360 kg. Do roku 1927 wyprodukowano aż 50 tysięcy tych samochodów.

Austin 7 (1927)
Austin 7 (1927)

Na początku lat pięćdziesiątych pojawiły się plotki, że Austin zamierza powtórzyć sukces legendarnego autka z okresu międzywojennego. W 1951 roku zaprezentowano model A30. Był to pierwszy Austin z samonośnym nadwoziem. Po pięciu latach ofertę wzbogacono o typ A35.

Austin A30
Austin A30

Po fuzji Austin Motor Company z grupą Nuffield (w skład której wchodziły Morris, MG, Wolseley i Riley), w wyniku której powstało przedsiębiorstwo British Motor Corporation, dodatkowo, oprócz czterodrzwiowego czterocylindrowego A30 zaprezentowano tańszą wersję, dwudrzwiową. Model ten jednak nie cieszył się zbytnią popularnością. Przełom nastąpił dopiero w 1959 roku.

Austin A30
Austin A30

Mini, nazywany początkowo Austin Seven, by nawiązać do pierwszego Austina, powstał w powiązaniu z kryzysem sueskim z 1956 roku. Wtedy zaczęto uważać, że przyszłość  należy do samochodów małolitrażowych. Mimo licznych pochwał ze strony prasy fachowej, początkowo autko nie cieszyło się zbyt dużą popularnością.

Austin Mini Morris
Austin Mini Morris

Samochód zadebiutował jednocześnie jako Austin Seven 850 oraz Morris Mini Minor 850. Miał czterocylindrowy silnik o pojemności 848 cm[sup]3[/sup] i mocy 35 KM. Stworzył go Alec Issigonis. Rozstaw osi wynosił 2030 mm, a długość całkowita 3050 mm. Tak narodziła się legenda, która już na zawsze miała odwrócić bieg motoryzacyjnej historii.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach