Tajemnicza zaślepka w aucie. Lepiej wiedzieć, do czego służy

Z pewnością zauważyłeś tę dziwną zaślepkę w zderzaku swojego samochodu. Każdy kierowca powinien wiedzieć, do czego służy ten mały, ale istotny element.

Zaślepka w zderzaku
Zaślepka w zderzaku
Źródło zdjęć: © Autokult

Zaślepki w zderzaku są obecne w praktycznie w każdym modelu samochodu, ale większość z nas raczej wolałaby, żeby wykorzystanie elementu pod zaślepką nie było konieczne. Niemniej pomoże on w awaryjnej sytuacji, gdy ktoś będzie potrzebował naszej pomocy.

Zaślepki można znaleźć zarówno na zderzaku przednim, jak i tylnym. Są one zazwyczaj małe, okrągłe lub kwadratowe, choć ich kształt i wielkość mogą się różnić w zależności od modelu samochodu. Pod zaślepką kryje się gwint, do którego wkręcane jest ucho do holowania, będące częścią zestawu fabrycznych narzędzi dostarczanych razem z samochodem. Dzięki temu, w razie potrzeby, możemy w bezpieczny i właściwy sposób przymocować linkę do holowania lub linę wciągającą pojazd na lawetę.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Porsche GT3 Manthey Racing - 4 sekundy za cenę auta

Aby dostać się do gwintu, musimy delikatnie podważyć zaślepkę. Możemy to zrobić za pomocą płaskiego śrubokręta lub grota kluczyka do samochodu, wsadzając go w wyżłobione miejsce. Zaślepka jest zazwyczaj zabezpieczona plastikowym paskiem, dzięki któremu jej nie zgubimy. Po wyciągnięciu zaślepki wkręcamy w gwint ucho do holowania, pamiętając, aby dokręcić je mocno.

Warto zauważyć, że niektóre uszy do holowania mogą być krótsze, a inne dłuższe. Wynika to z konstrukcji danego samochodu, ponieważ gwint wpuszczony jest w belkę. Niektórzy producenci samochodów zamiast zaślepki i gwintu na ucho, "integrują" je od razu z belką i wyprowadzają w widoczne miejsce.

Choć informacja ta może wydawać się oczywista dla osób, które interesują się samochodami, dla tych, którzy używają swojego pojazdu jedynie do celów transportowych, może to nie być takie oczywiste. Niemniej zawsze warto wiedzieć, gdzie wkręcamy ucho do holowania. Być może któregoś dnia będziemy zmuszeni z niego skorzystać.

Wybrane dla Ciebie

Będzie nowa ekspresówka. Wiemy gdzie i kiedy
Będzie nowa ekspresówka. Wiemy gdzie i kiedy
Sprzedali tylko 34 auta. Jest decyzja w sprawie polskiego rynku
Sprzedali tylko 34 auta. Jest decyzja w sprawie polskiego rynku
Przyszedł do komendy, bo chciał udowodnić partnerce, że jest trzeźwy. Nie był
Przyszedł do komendy, bo chciał udowodnić partnerce, że jest trzeźwy. Nie był
Kolejna marka przeprasza się z przyciskami, ale z ekranów nie zrezygnuje
Kolejna marka przeprasza się z przyciskami, ale z ekranów nie zrezygnuje
Duster doczekał się wersji pick-up. Wiemy, gdzie go kupicie
Duster doczekał się wersji pick-up. Wiemy, gdzie go kupicie
Mitsubishi Eclipse Cross – nie sercem, a rozumem
Mitsubishi Eclipse Cross – nie sercem, a rozumem
10 lat od Dieselgate. Jak wielkie oszustwo zmieniło Volkswagena i cały nasz świat
10 lat od Dieselgate. Jak wielkie oszustwo zmieniło Volkswagena i cały nasz świat
Nowe Renault 4 doczekało się wersji van. Tak jak jego pierwowzór
Nowe Renault 4 doczekało się wersji van. Tak jak jego pierwowzór
Nowe auto za mniej niż 60 tys. zł. Fiat udowadnia, że to wciąż możliwe
Nowe auto za mniej niż 60 tys. zł. Fiat udowadnia, że to wciąż możliwe
Chińczycy chcą produkować w Europie. Wiemy gdzie
Chińczycy chcą produkować w Europie. Wiemy gdzie
Oto następca Ceeda. Kia K4 wjedzie do Europy
Oto następca Ceeda. Kia K4 wjedzie do Europy
Zwolnią 1000 osób. Popyt niższy od oczekiwanego
Zwolnią 1000 osób. Popyt niższy od oczekiwanego