Pierwsza generacja BMW serii 3 zadebiutowała w 1975 roku pod nazwą E21. Auto jest następcą BMW 2002 E114 i oferowane było w dwóch wersjach nadwozia: jako 2-drzwiowy sedan lub kabriolet. E21 Cabrio zaprezentowała firma BAUR, która łącznie wyprodukowała 4500 egzemplarzy tego modelu. Co ważne, E21 to jedyne BMW serii 3 niedostępne w wersji 4-drzwiowej.
Mierzące 4355 mm długości, 1610 mm szerokości i 1380 mm wysokości BMW serii 3 E21 plasowane jest w segmencie D, do którego zaliczają się takie modele, jak: Alfa Romeo 159, Honda Accord czy Volkswagen Passat. Główni konkurenci BMW serii 3 E21 to Audi 80 B1, Mercedes i model o nazwie Triumph Dolomite.
BMW serii 3 E21 oferowano w kilku wariantach silnikowych. Do wyboru były wyłącznie jednostki benzynowe. Listę motorów otwiera 1,6 l silnik o mocy 76 KM i 110 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępny w modelu 315. Jest to najbardziej ekonomiczny model, będący odpowiedzią na panujący w tamtym czasie kryzys naftowy. Nieco mocniejszy, 1,8 l silnik znajduje się pod maską modelu 316, który dzięki 91 KM i 140 Nm maksymalnego momentu obrotowego osiągał pierwszą setkę po 12,1 s i maksymalnie rozpędzał się do 175 km/h.
BMW 320 dostępne było z silnikiem o pojemności 2,0 l i mocy 110 KM. W 1979 roku dostał on zastrzyk mocy - 124 KM. Wariant 2,0 l gości również pod maską modelu 320i, który rozwija moc 129 KM i 174 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Ostatnią, najmocniejszą jednostką oferowaną w BMW serii 3 E21 był motor o pojemności 2,3 l, generujący 145 KM i 190 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Klienci, którzy chcieli mieć E21 w sportowym pakiecie tuningowym, korzystali najczęściej z ofert takich tunerów, jak Hartge, Alpina i AC Schnitzer. Modyfikowali oni nie tylko stylistykę, ale także mechanikę pojazdu. Ze względu na wysoką cenę takich pakietów na modernizację decydowali się tylko bogatsi. Warto dodać, że E21 nie było dostępne w wersji M, która zadebiutowała dopiero wraz z modelem E30.
Napęd w BMW serii 3 E21 przekazywany jest wyłącznie na tylną oś za pomocą 4- lub 5-biegowej manualnej skrzyni biegów albo 3-stopniowego automatu.
Co ciekawe, w 1977 roku powstał model o nazwie Brick Latanie, który zastąpił BMW 3.0 CSL. Auto zostało wyposażone w silnik Formula Two, który dzięki modyfikacjom specjalistów z BMW Motorsport może pochwalić się mocą 300 KM. Samochód odniósł zwycięstwo w serii wyścigowej Makau Guia Race w 1981 i 1982 roku.
BMW serii 3 E21 oferowano na trzech rynkach: amerykańskim, europejskim oraz japońskim. Modele w Stanach Zjednoczonych znacznie różniły się od wersji europejskich. Przyczyną tego były przepisy Departamentu Transportu, który wymagał większych zderzaków, innych reflektorów i świateł po bokach nadwozia. Klienci najchętniej wybierali model BMW 320i (31% wszystkich sprzedanych trójek). Większość właścicieli E21 była zadowolona z zakupu, a prawie dwie trzecie badanych stwierdziło, że ich następny samochód będzie marki BMW. E21 największą popularnością cieszyło się w Wielkiej Brytanii.
BMW serii 3 E21 produkowano do 1983 roku w fabryce zlokalizowanej w dawnym RFN. Łącznie powstało 1 364 039 egzemplarzy pierwszej generacji trójki. Następcą E21 jest model E30, który zadebiutował w 1982 roku i był dostępny z napędem na tył lub na wszystkie koła.
Plusy:
+ szeroka gama jednostek napędowych
+ przestronność oraz pojemność bagażnika
+ dobre właściwości jezdne
+ bezawaryjność
Minusy:
- zły stan używanych egzemplarzy oferowanych na sprzedaż
Marka | BMW |
---|---|
Model | BMW Serii 3 |
Produkcja od | 1975 |
Produkcja do | 1983 |