Porsche 911 964

Generacja
Porsche 911 964 Zobacz 6 zdjęć

Porsche 911 (964)

Pod koniec lat 80. XX wieku Porsche miało już ugruntowaną pozycję na rynku. Wszyscy doskonale wiedzieli, że kiedy ktoś wymawia nazwę tej marki, od razu chodzi o model 911. Pomimo że niemieckie zakłady w Zuffenhausen zajmowały się także produkcją takich aut jak 924 czy 944, to właśnie 911, która udowodniła, że jest niezastąpiona, była najbardziej popularnym modelem Porsche.

Odmiana 964, czyli ta, która pojawiła się na rynku w 1989 roku, łączyła bardzo charakterystyczną linię i styl pierwowzoru sprzed ponad 25 lat z najnowszymi osiągnięciami motoryzacji.

Silnik umieszczony z tyłu oraz napęd na tylną oś nigdy nie były optymalnym połączeniem. Doskonale wiedzą o tym ci kierowcy, którzy próbowali jeździć mocnymi 911 po mokrej nawierzchni. Dlatego też w tej generacji 911 po raz pierwszy Porsche zastosowało napęd na 4 koła, który był całkowitą nowością w Zuffenhausen.

Mało tego, był to bardzo zaawansowany technicznie system. Moc rozdzielana była w proporcjach 61% na tył oraz 39% na przód, a w razie potrzeby z pomocą komputera system rozpoznawał, które koło traci przyczepność i tak nastawiał szpery, żeby kierowca miał do dyspozycji możliwie jak największą trakcję.

Ze względu na wykorzystanie tego systemu Porsche musiało przebudować układ jezdny, w którym zamiast zawieszenia na drążkach skrętnych z przodu zamontowano wahacze trójkątne i amortyzatory teleskopowe, a z tyłu wahacze skośne, sprężyny śrubowe oraz amortyzatory.

Poza napędem na obie osie po raz pierwszy w modelu 911 pojawił się system ABS, wspomaganie kierownicy, a później automatyczna skrzynia biegów Tiptronic, która dawała kierowcy możliwość ręcznej zmiany przełożeń.

Prawie 80% części w stosunku do poprzedniego modelu było całkowicie nowych, a mimo to stylistyka została prawie nietknięta. Porsche 911 generacji 964 miało jedynie bardziej współczesny wygląd, który uzyskano poprzez wygładzenie krawędzi oraz zamontowanie zderzaków lakierowanych w kolorze nadwozia.

Standardowa Carrera, która zadebiutowała na rynku w 1989 roku, napędzana była chłodzonym powietrzem silnikiem typu bokser o pojemności 3,6 l, który produkował 250 KM oraz 310 Nm momentu obrotowego. To pozwoliło autu na sprint od 0 do 100 km/h w 5,9 s oraz osiągnięcie prędkości maksymalnej 260 km/h. Po przekroczeniu 80 km/h z tyłu wysuwał się spojler, który nie tylko lepiej dociskał tylną oś, ale także dbał o chłodzenie jednostki napędowej.

Także w 1989 roku w salonach pojawiła się Carrera 4 z napędem na 4 koła i niemal identycznymi osiągami jak Carrera. Dwa lata później Porsche zaprezentowało Carrerę RS niemal całkowicie pozbawioną wyposażenia. Auto nie miało nawet wspomagania kierownicy. Zawieszenie obniżono o 4 cm, a jednostkę napędową wzmocniono do 260 KM oraz 325 Nm momentu obrotowego. W rezultacie sprint od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 5,3 s.

Dla tych kierowców, którzy oczekiwali porównywalnych osiągów z Carrerą RS, ale nie chcieli rezygnować z luksusowego wyposażenia, Porsche wprowadziło na rynek odmiany Turbo oraz Turbo S. Ta ostatnia zadebiutowała dopiero w 1992 roku i wytwarzano ją aż do całkowitego zakończenia produkcji 911 generacji 964, czyli do 1993 roku.

Dzięki pomocy turbosprężarki silnik generował aż 360 KM i 490 Nm momentu obrotowego. Sprint do 100 km/h trwał jedynie 4,7 s, a prędkość maksymalna wynosiła aż 290 km/h. Topowe odmiany 911 charakteryzowały się dużym skrzydłem zdobiącym pokrywę silnika.

Co ciekawe, 320-konne Turbo było napędzane nową jednostką o pojemności 3,3 l. Silnik ten zadebiutował w 1990 roku i pozwalał autu na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,0 s oraz rozpędzenie się do prędkości 270 km/h.

Porsche 911 generacji 964 było bardzo ważnym etapem nieustannej ewolucji, jaką jest najbardziej znany pojazd wyjeżdżający z fabryki w Zuffenhausen.

Plusy:
- napęd na cztery koła
- luksusowe wyposażenie
- szybkie Turbo S
Minusy:
- słaba Carrera
- bezpłciowa stylistyka

4.07
Ocena na postawie 49 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaPorsche
ModelPorsche 911
Produkcja od1989
Produkcja do1994

Wybrane wersje Porsche 911 964

Inne generacje Porsche 911

Inne modele Porsche

Porsche 911 964: newsy, testy i recenzje

TechArt Porsche 911. Tuner wziął na warsztat generację 992

... Od niedawna w sprzedaży dostępna jest nowa generacja legendarnego modelu Porsche911 (992). Mimo że jazda nim jest bardzo ekscytująca, dla głodnych dodatkowych wrażeń oraz indywidualistów TechArt przygotował coś specjalnego. ... Położona w ...

2 tygodnie temu

Citroën - In Love With You - Odc. 1 "Sztuka oddychania pod wodą"

Lego Technic Porsche 911 RSR: kilkanaście godzin czystej frajdy

... Pędzę po prostej. Tłoki centralnie umieszczonego boksera uderzają jeden za drugim. Słychać cichą pracę dyferencjału. Zakręt. Nadwozie Porsche 911 RSR ugina się lekko na łuku na wielowahaczowym ... i nie zapomniałem, jak bardzo zawsze uwielbiałem ...

miesiąc temu

Frankfurt 2019: Porsche 911 Carrera 4 z napędem na wszystkie koła

... Najnowsza odsłona Porsche 911 debiutuje w wersji Carrera 4. Łączy ona bazowy silnik i wyposażenie ze standardowym napędem na cztery koła. Taka konfiguracja wydaje się idealną opcją dla mniej ... kształtem końcówek wydechu, nie zdradza obecności ...

miesiąc temu

Skradziono Porsche 911. 50 tys. zł nagrody za odnalezienie

... Dziennikarz motoryzacyjny Patryk Mikiciuk udostępnił na Facebooku prośbę o pomoc w namierzeniu skradzionego Porsche 911. Ci, którzy przyczynią się do odnalezienia tego wartościowego klasyka, mogą liczyć na wysoką nagrodę. ... ...

miesiąc temu

Porsche 911 GT3 ma już 20 lat. Przez ten czas wiele się zmieniło

... GT3 to bez wątpienia jedna z najważniejszych odmian we współczesnej historii Porsche 911. Auto obchodzi w 2019 roku swoje dwudzieste urodziny. Z każdą generacją było coraz mocniejsze i bardziej emocjonujące, a już niebawem powinniśmy doczekać ...

2 miesiące temu

Nowe Porsche 911 debiutuje w bazowej wersji Carrera

... Ponad 8 miesięcy po debiucie modelu 911 Carrera S, Porsche prezentuje słabszą, bazową odmianę Carrera. Będzie ona oferowana ze standardowym nadwoziem coupé oraz jako kabriolet. Pierwsze dostawy ruszą na początku przyszłego roku. ... Porsche 911 ...

3 miesiące temu

Pierwsza jazda nowym Porsche 911

... Nowe Porsche 911 może i wygląda jak poprzednik, ale pod charakterystycznym nadwoziem zmieniło się bardzo dużo. O najważniejszych modyfikacjach miał okazję przekonać się Mateusz Żuchowski podczas wizyty na torze Ricardo Tormo pod Walencją ... ...

7 miesięcy temu

Porsche i Boeing wspólnie zbudują latający samochód elektryczny

... właśnie nadchodzi, dzięki wspólnym wysiłkom firm Porsche i Boeing, które zamierzają wspólnie stworzyć latający samochód elektryczny. ... Czy można wyobrazić sobie lepszych kandydatów do stworzenia latającego samochodu elektrycznego? Porsche jest ...

wczoraj

Pierwsza jazda Porsche 911 Cabrioletem: wersja 992, poprawiona

... Jest na świecie tylko kilka modeli samochodów, które są tak kultowe, że przez dziesięciolecia zachowują ten sam charakter, a nawet wygląd. Wśród nich bez wątpienia jest Porsche 911. Przygotowując ... 1938 Porsche 911 Carrera S Cabriolet (2019) – ...

3 miesiące temu

Ostatni test 991: za kierownicą Porsche 911 Carrery T

... Przyszedł czas rozstać się z Porsche 991. Po piekielnych GT3, GT3 RS i GT2 RS, które były kamieniami milowymi mojego ubiegłego roku, został mi jeszcze bardzo apetyczny deser. 911 generacji 991 odprawiam na spoczynek za sterami maszyny stworzonej ...

4 miesiące temu

Porsche dla purystów. Oficjalny debiut 911 Speedster

... Auto, które poznaliśmy w ubiegłym roku jako koncept, dziś doczekało się oficjalnej wersji produkcyjnej. Co ciekawe, wersja Speedster bazuje jeszcze na poprzedniej generacji modelu 911, co jednak w żaden sposób nie ujmuje jej zalet. ... Porsche ...

6 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie