Porsche 911 964

Generacja
Porsche 911 964 Zobacz 6 zdjęć

Porsche 911 (964)

Pod koniec lat 80. XX wieku Porsche miało już ugruntowaną pozycję na rynku. Wszyscy doskonale wiedzieli, że kiedy ktoś wymawia nazwę tej marki, od razu chodzi o model 911. Pomimo że niemieckie zakłady w Zuffenhausen zajmowały się także produkcją takich aut jak 924 czy 944, to właśnie 911, która udowodniła, że jest niezastąpiona, była najbardziej popularnym modelem Porsche.

Odmiana 964, czyli ta, która pojawiła się na rynku w 1989 roku, łączyła bardzo charakterystyczną linię i styl pierwowzoru sprzed ponad 25 lat z najnowszymi osiągnięciami motoryzacji.

Silnik umieszczony z tyłu oraz napęd na tylną oś nigdy nie były optymalnym połączeniem. Doskonale wiedzą o tym ci kierowcy, którzy próbowali jeździć mocnymi 911 po mokrej nawierzchni. Dlatego też w tej generacji 911 po raz pierwszy Porsche zastosowało napęd na 4 koła, który był całkowitą nowością w Zuffenhausen.

Mało tego, był to bardzo zaawansowany technicznie system. Moc rozdzielana była w proporcjach 61% na tył oraz 39% na przód, a w razie potrzeby z pomocą komputera system rozpoznawał, które koło traci przyczepność i tak nastawiał szpery, żeby kierowca miał do dyspozycji możliwie jak największą trakcję.

Ze względu na wykorzystanie tego systemu Porsche musiało przebudować układ jezdny, w którym zamiast zawieszenia na drążkach skrętnych z przodu zamontowano wahacze trójkątne i amortyzatory teleskopowe, a z tyłu wahacze skośne, sprężyny śrubowe oraz amortyzatory.

Poza napędem na obie osie po raz pierwszy w modelu 911 pojawił się system ABS, wspomaganie kierownicy, a później automatyczna skrzynia biegów Tiptronic, która dawała kierowcy możliwość ręcznej zmiany przełożeń.

Prawie 80% części w stosunku do poprzedniego modelu było całkowicie nowych, a mimo to stylistyka została prawie nietknięta. Porsche 911 generacji 964 miało jedynie bardziej współczesny wygląd, który uzyskano poprzez wygładzenie krawędzi oraz zamontowanie zderzaków lakierowanych w kolorze nadwozia.

Standardowa Carrera, która zadebiutowała na rynku w 1989 roku, napędzana była chłodzonym powietrzem silnikiem typu bokser o pojemności 3,6 l, który produkował 250 KM oraz 310 Nm momentu obrotowego. To pozwoliło autu na sprint od 0 do 100 km/h w 5,9 s oraz osiągnięcie prędkości maksymalnej 260 km/h. Po przekroczeniu 80 km/h z tyłu wysuwał się spojler, który nie tylko lepiej dociskał tylną oś, ale także dbał o chłodzenie jednostki napędowej.

Także w 1989 roku w salonach pojawiła się Carrera 4 z napędem na 4 koła i niemal identycznymi osiągami jak Carrera. Dwa lata później Porsche zaprezentowało Carrerę RS niemal całkowicie pozbawioną wyposażenia. Auto nie miało nawet wspomagania kierownicy. Zawieszenie obniżono o 4 cm, a jednostkę napędową wzmocniono do 260 KM oraz 325 Nm momentu obrotowego. W rezultacie sprint od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 5,3 s.

Dla tych kierowców, którzy oczekiwali porównywalnych osiągów z Carrerą RS, ale nie chcieli rezygnować z luksusowego wyposażenia, Porsche wprowadziło na rynek odmiany Turbo oraz Turbo S. Ta ostatnia zadebiutowała dopiero w 1992 roku i wytwarzano ją aż do całkowitego zakończenia produkcji 911 generacji 964, czyli do 1993 roku.

Dzięki pomocy turbosprężarki silnik generował aż 360 KM i 490 Nm momentu obrotowego. Sprint do 100 km/h trwał jedynie 4,7 s, a prędkość maksymalna wynosiła aż 290 km/h. Topowe odmiany 911 charakteryzowały się dużym skrzydłem zdobiącym pokrywę silnika.

Co ciekawe, 320-konne Turbo było napędzane nową jednostką o pojemności 3,3 l. Silnik ten zadebiutował w 1990 roku i pozwalał autu na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,0 s oraz rozpędzenie się do prędkości 270 km/h.

Porsche 911 generacji 964 było bardzo ważnym etapem nieustannej ewolucji, jaką jest najbardziej znany pojazd wyjeżdżający z fabryki w Zuffenhausen.

Plusy:
- napęd na cztery koła
- luksusowe wyposażenie
- szybkie Turbo S
Minusy:
- słaba Carrera
- bezpłciowa stylistyka

4.07
Ocena na postawie 49 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaPorsche
ModelPorsche 911
Produkcja od1989
Produkcja do1994

Wybrane wersje Porsche 911 964

Inne generacje Porsche 911

Inne modele Porsche

Porsche 911 964: newsy, testy i recenzje

Pierwsza jazda Porsche 911 GT3: krok poza kres możliwości

... Oto nowa generacja Porsche 911 GT3, która jest o 10 KM mocniejsza i 5 kg cięższa od poprzednika. Czy to wystarczy, by odnaleźć się w czasach premier tak genialnych nowości na rynku aut sportowych ... , wliczając w to 911 Turbo i elektrycznego ...

wczoraj

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Sztuka czy profanacja? Porsche 911 Art Car trafiło na aukcję

... Dzieło sztuki czy przesada? Kwestia gustu, lecz pewnym jest, że prezentowane porsche wygląda jak żadne inne. Wszystko dzięki wyjątkowemu obrazowi, który ozdobił jego nadwozie. ... Porsche 911 generacji 930 to dziś poszukiwany klasyk, co sprawia, ...

tydzień temu

Test: 911 czy 911? Wybór wcale nie jest oczywisty

... Jeśli należycie do grona tych szczęściarzy, którzy właśnie zastanawiają się, na jaki model Porsche 911 się zdecydować, czy ma to być nowy egzemplarz, czy raczej poszukać czegoś na rynku wtórnym, mam dla was dobrą wiadomość. ... Porsche 911 - ...

3 tygodnie temu

25 lat Porsche Boxstera. "Zbudujcie auto takie, jak koncept"

... Gdyby nie Boxster, Porsche znajdowałoby się w zupełnie innymi miejscu niż jest dzisiaj. Może nawet już by nie istniało. Niemcy świętują 25-lecie modelu, który nie tylko odmienił sytuację firmy, ale dziś cała jego rodzina, zwłaszcza w topowej ...

6 dni temu

Porsche C88 tylko dla Chin. Wielkie nadzieje, zaprzepaszczone szanse

... Porsche to nie tylko 911. To również współpraca z Mercedesem przy 500E, z Audi przy RS2 czy z Ładą przy Samarze. Porsche próbowało swojego szczęścia również na rynku chińskim, a pomóc w tym miało auto widoczne na zdjęciach – C88. Jak wiemy, ...

5 dni temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie