Mazda R100

Model
Mazda R100 Zobacz 2 zdjęcia

Mazda R100 produkowana była w latach 1968-1974. Dostępna była wyłącznie w dwudrzwiowej wersji coupe i jako jeden z pierwszych modeli Mazdy posiadała silnik z tłokiem obrotowym – tzw. silnik Wankla stosowany do dzisiaj np. w modelu Mazda RX-8.

Mazda R100 - historia

W produkcji Mazda R100 bazowała na prototypie Mazdy RX-85, która została zaprezentowane na targach Tokio Motor Show w 1967 roku. Od tej pory wszystkie modele były sprzedawane z tym samym silnikiem o oznakowaniu 10A (wstępnie przeznaczonym do wersji sportowej, a ostatecznie stuningowanym do 75 kW przy 7000 obrotach). Ważąca tylko 805 kg R100 pozwalała na osiągnięcie maksymalnej prędkości równej 180 km/h.

Mazda R100 do sprzedaży trafiła w lipcu 1969 roku i była jedną z pierwszych, w których zastosowano silnik z tłokiem obrotowym (tzw. silnik Wankla). To dlatego R100 określana była często jako 'sleeper', co oznacza 'śpiący'. Określenia używano wtedy do opisania przysłowiowego wilka w owczej skórze, czyli w przypadku motoryzacji auta, które wygląda niepozornie, a osiąga sportowe wyniki.

W 1969 Mazda R100 była najlepszym przykładem sleeper'a. Nie miała na karoserii charakterystycznych "pasów prędkości", które posiadały inne samochody sportowe. Poza czarnym grillem z przodu auto niczym nie zdradzało sportowego zacięcia. Dzięki temu model ten ugruntował pozycję firmy na rynku jako producenta z jasną wizją i poważnym produktem w postaci silnika z tłokiem obrotowym, co było czynnikiem wyróżniającym Mazdę na tle konkurencji.

Mazda R100 – dane techniczne

R100 posiadało manualną, 4-biegową skrzynię obsługującą benzynowy silnik z tłokiem obrotowym, który znajdował się w przedniej części auta. Nowatorska jednostka posiadała 4 cylindry i moc na poziomie 82,1 kW przy 7000 obrotach na minutę. R100 przez cały okres produkcji przechodził wiele udoskonaleń, jednak podstawowe parametry zostały do końca zachowane na swoim pierwotnym poziomie.

Mazda R100 – wyposażenie

Wyposażenie Mazdy R100 odzwierciedlało raczej japońską prostotę niż europejski przepych. Dwudrzwiowe coupe wyposażone było w cztery fotele ze skórzanym obiciem, stylowy drążek zmiany biegów i deskę rozdzielczą, przypominającą kokpit samolotu. Poza tym kierowca miał do dyspozycji odświeżone zegary i szyby z filtrem chroniącym pasażerów przed nadmiernym słońcem.

Mazda R100 – osiągi

Mazda R100 rozwijała mocne 180 km/h prędkości maksymalnej. Do 100 km/h R100 rozpędzała się w 13,5 sekundy, a na pokonanie 400 metrów potrzebowała ok. 17 sekund.

Mazda R100 – wymiary

Mazda R100 miała sportowy charakter, co przekładało się na wymiary pojazdu. Auto mierzyło 3,83 m długości, 1,49 m szerokości i 1,34 m wysokości. Zbiornik paliwa mieścił 60 l, a waga pojazdu wynosiła 805 kg. Rozstaw osi Mazdy R100 ma 2,26 m, gdzie promień skrętu pojazdu wynosi 8,23 metra.

Mazda R100 - cena

Cena Mazdy R100 w momencie wejścia na rynek w 1969 wynosiła 2,790 dolarów. Dzisiaj R100 można dostać wyłącznie na rynku wtórnym. Ze względu na dużą wartość kolekcjonerską cena może wahać się od 50 000 do 130 000 dolarów w zależności od stanu auta.

4.14
Ocena na postawie 45 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaMazda
TypSamochód osobowy
SegmentG

Inne modele Mazda

G - Inne modele

Mazda R100: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie