Mazda MX-3

Model
Mazda MX-3 Zobacz 5 zdjęć

Mazda MX-3

MX-3 to model niewielkiego samochodu usportowionego o stylistyce coupé produkowanego w latach 1991-1998 przez japoński koncern samochodowy Mazda Motor Corporation.

MX-3 wytwarzana była tylko w jednej fabryce w Japonii, a sprzedawano ją na całym świecie pod różnymi nazwami. Oprócz dobrze znanego w Polsce oznaczenia MX-3 nosiła następujące nazwy: Mazda MX-3 Precidia w Kanadzie, Eunos 30X w Australii, Eunos Presso, Autozam AZ-3 oraz Mazda AZ-3 w Japonii. Auto po raz pierwszy pokazano na salonie samochodowym w Genewie. Wkrótce trafiło do produkcji.

Model MX-3 korzystał z płyty podłogowej BG, której Mazda użyła do produkcji 323/Familii. Nadwozie MX-3 różniło się jednak znacznie od rodzinnej 323. Karoseria była obła i przypominała mocniejsze sportowe samochody. Tylna szyba unosiła się do góry, dając dostęp do bagażnika. Również tylną szybę mieli nad głowami pasażerowie tylnych siedzeń.

Zaskakujące może być to, że Mazda MX-3 była autem 4-osobowym. Oparcia tylnych foteli sięgały bardzo daleko w tył samochodu w miejsce, gdzie zaczynała się opadająca ku dołowi tylna szyba. Z tego powodu przestrzeni nad głową było bardzo mało. Podobnie z przestrzenią na nogi, której dorosłym osobom nawet o niewielkim wzroście po prostu brakowało. Tylne miejsca należało więc traktować jako przestrzeń bagażową lub w ostateczności miejsce, na którym można przetransportować dzieci. Dodatkowymi utrudnieniami były niezbyt duże drzwi i nisko biegnąca krawędź dachu, co nie ułatwiało dostania się do środka wozu.

Niewiele lepiej było też z przodu. Tutaj miejsca było nieco więcej, ale nie na tyle dużo, żeby wysokie osoby mogły czuć się na przednich fotelach swobodnie. Problemem była też niezbyt dobra widoczność do tyłu spowodowana płasko opadającą w dół tylną szybą.

Tworzywa użyte do obicia siedzeń i deski rozdzielczej miały średnią jakość – plastiki na desce rozdzielczej są twarde, ale wszystko zmontowano stosunkowo dobrze. W 1994 roku Mazda wymieniła deskę rozdzielczą na nową.

Podstawowym motorem montowanym pod maską Mazdy MX-3 był 1,6-litrowy czterocylindrowiec o mocy zaledwie 90 KM. To niewiele, ale przy masie własnej samochodu wynoszącej około 1030 kg wystarczało to na rozpędzenie małego auta do 100 km/h w 10,5 s i osiągniecie prędkości maksymalnej 170 km/h. Do tego jednostka wykazywała się stosunkowo niezłą ekonomiką, spalając około 8 l paliwa na 100 km.

Po 3 latach produkcji, w 1994 roku, pojawiła się ulepszona wersja wspominanego motoru. Miała ona moc 107 KM i maksymalny moment obrotowy 142 Nm. Lepsze parametry silnika przełożyły się na wyższe osiągi. Mazda z tym motorem przyspieszała do 100 km/h w 9,8 s i osiągała 180 km/h.

Najmocniejszym dostępnym silnikiem w MX-3 był widlasty 6-cylindrowiec o objętości skokowej zaledwie 1,8 l. Miał on moc maksymalną 133 KM, a moment obrotowy wynosił 157 Nm. Tak wyposażona Mazda rozwijała prędkość nawet 210 km/h, a setka na liczniku wyświetlała się po 8,5 s. Wadą tego ostatniego motoru jest tendencja do spalania oleju silnikowego w zbyt dużych ilościach. Również pod względem awaryjności lepiej wypada mniejszy silnik.

Mazda MX-3 wytwarzana była do 1998 roku. Nie zastąpiono jej nowszym modelem.

Od rozpoczęcia produkcji Mazdy MX-3 minęło już ponad 20 lat i tylko nieliczne egzemplarze zachowały się w bardzo dobrym stanie. Większość aut ma za sobą mniejsze lub większe przygody drogowe – nierzadko poważne wypadki, po których naprawiano je, właściwie przywracając ze stanu nadającego się tylko do zezłomowania. Dobrze zachowane sztuki łatwo wyłowić spośród pozostałych. Kosztują one jednak sporo więcej niż większość MX-3, które można nabyć już za około 4-5 tys. zł.

4.23
Ocena na postawie 61 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaMazda
TypSamochód osobowy

Generacje Mazda MX-3

Inne modele Mazda

Oceny użytkowników (13)

Mazda MX-3: newsy, testy i recenzje

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Euro NCAP 2020: Honda Jazz i Mazda MX-30 z kompletem gwiazdek

... Euro NCAP rozbiło kolejne auta. Oczywiście po to, by sprawdzić jak bardzo są bezpieczne. Honda Jazz i Mazda MX-30 zasłużyły na najwyższą ocenę. To już kolejne modele z Japonii mogące pochwalić się wyjątkowo wysokim poziomem ochrony dorosłych ...

4 miesiące temu

Mazda MX-30: miejska elektryfikacja z Ekodopłatą

... samochodu do miasta, Mazdą MX-30. Jest inna niż wszystkie elektryki, jedyna w swoim rodzaju. Unikalne rozwiązania - to właśnie filozofia Mazdy. ... Wielu producentów samochodów ruszyło dziś szlakiem elektryfikacji swoich pojazdów. Japońska marka ...

5 miesięcy temu

Wyprzedaż rocznika 2020 – można sporo zaoszczędzić z Mazdą

... W salonach Mazdy trwa końcoworoczna akcja specjalna. Dotyczy ona nie tylko egzemplarzy z 2020 roku, gdyż u dealerów wciąż zalega sporo aut z rocznika 2019. Jedne i drugie można kupić z odczuwalną korzyścią dla portfela. ... . W przypadku ...

2 miesiące temu

Test Mazdy 3 Hikari Skyactiv-G: niegrzeczna w granicach przyzwoitości

... Mazda od lat idzie swoją własną motoryzacyjną drogą. Japończycy wciąż oferują w Europie benzynowe silniki bez doładowania i mają swoje własne zapatrywania na kwestię stylistyki. "Trójka" w najwyższej ... się wyróżnić. Dla nich Mazda 3 może być ...

4 miesiące temu

ID.3 doczeka się wersji cabrio? Volkswagen chce być pierwszy

... Szef marki VW Ralf Brandstätter podgrzał atmosferę, publikując wizualizacje nowej wersji elektrycznego ID.3. Mowa o grafikach przedstawiających model w odkrytym wydaniu. Jeśli Niemcy zdecydują się na produkcję, stworzą nową niszę elektrycznych, ...

7 dni temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie