Sprawdź VIN samochodu przed zakupem. Nowe narzędzie AutoCentrum.pl

Mazda MX-3

Model
Mazda MX-3 Zobacz 5 zdjęć

Mazda MX-3

MX-3 to model niewielkiego samochodu usportowionego o stylistyce coupé produkowanego w latach 1991-1998 przez japoński koncern samochodowy Mazda Motor Corporation.

MX-3 wytwarzana była tylko w jednej fabryce w Japonii, a sprzedawano ją na całym świecie pod różnymi nazwami. Oprócz dobrze znanego w Polsce oznaczenia MX-3 nosiła następujące nazwy: Mazda MX-3 Precidia w Kanadzie, Eunos 30X w Australii, Eunos Presso, Autozam AZ-3 oraz Mazda AZ-3 w Japonii. Auto po raz pierwszy pokazano na salonie samochodowym w Genewie. Wkrótce trafiło do produkcji.

Model MX-3 korzystał z płyty podłogowej BG, której Mazda użyła do produkcji 323/Familii. Nadwozie MX-3 różniło się jednak znacznie od rodzinnej 323. Karoseria była obła i przypominała mocniejsze sportowe samochody. Tylna szyba unosiła się do góry, dając dostęp do bagażnika. Również tylną szybę mieli nad głowami pasażerowie tylnych siedzeń.

Zaskakujące może być to, że Mazda MX-3 była autem 4-osobowym. Oparcia tylnych foteli sięgały bardzo daleko w tył samochodu w miejsce, gdzie zaczynała się opadająca ku dołowi tylna szyba. Z tego powodu przestrzeni nad głową było bardzo mało. Podobnie z przestrzenią na nogi, której dorosłym osobom nawet o niewielkim wzroście po prostu brakowało. Tylne miejsca należało więc traktować jako przestrzeń bagażową lub w ostateczności miejsce, na którym można przetransportować dzieci. Dodatkowymi utrudnieniami były niezbyt duże drzwi i nisko biegnąca krawędź dachu, co nie ułatwiało dostania się do środka wozu.

Niewiele lepiej było też z przodu. Tutaj miejsca było nieco więcej, ale nie na tyle dużo, żeby wysokie osoby mogły czuć się na przednich fotelach swobodnie. Problemem była też niezbyt dobra widoczność do tyłu spowodowana płasko opadającą w dół tylną szybą.

Tworzywa użyte do obicia siedzeń i deski rozdzielczej miały średnią jakość – plastiki na desce rozdzielczej są twarde, ale wszystko zmontowano stosunkowo dobrze. W 1994 roku Mazda wymieniła deskę rozdzielczą na nową.

Podstawowym motorem montowanym pod maską Mazdy MX-3 był 1,6-litrowy czterocylindrowiec o mocy zaledwie 90 KM. To niewiele, ale przy masie własnej samochodu wynoszącej około 1030 kg wystarczało to na rozpędzenie małego auta do 100 km/h w 10,5 s i osiągniecie prędkości maksymalnej 170 km/h. Do tego jednostka wykazywała się stosunkowo niezłą ekonomiką, spalając około 8 l paliwa na 100 km.

Po 3 latach produkcji, w 1994 roku, pojawiła się ulepszona wersja wspominanego motoru. Miała ona moc 107 KM i maksymalny moment obrotowy 142 Nm. Lepsze parametry silnika przełożyły się na wyższe osiągi. Mazda z tym motorem przyspieszała do 100 km/h w 9,8 s i osiągała 180 km/h.

Najmocniejszym dostępnym silnikiem w MX-3 był widlasty 6-cylindrowiec o objętości skokowej zaledwie 1,8 l. Miał on moc maksymalną 133 KM, a moment obrotowy wynosił 157 Nm. Tak wyposażona Mazda rozwijała prędkość nawet 210 km/h, a setka na liczniku wyświetlała się po 8,5 s. Wadą tego ostatniego motoru jest tendencja do spalania oleju silnikowego w zbyt dużych ilościach. Również pod względem awaryjności lepiej wypada mniejszy silnik.

Mazda MX-3 wytwarzana była do 1998 roku. Nie zastąpiono jej nowszym modelem.

Od rozpoczęcia produkcji Mazdy MX-3 minęło już ponad 20 lat i tylko nieliczne egzemplarze zachowały się w bardzo dobrym stanie. Większość aut ma za sobą mniejsze lub większe przygody drogowe – nierzadko poważne wypadki, po których naprawiano je, właściwie przywracając ze stanu nadającego się tylko do zezłomowania. Dobrze zachowane sztuki łatwo wyłowić spośród pozostałych. Kosztują one jednak sporo więcej niż większość MX-3, które można nabyć już za około 4-5 tys. zł.

4.23
Ocena na postawie 61 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaMazda
TypSamochód osobowy

Generacje Mazda MX-3

Inne modele Mazda

Oceny użytkowników (13)

Mazda MX-3: newsy, testy i recenzje

Mity o elektromobilności: MIT 3

Prototypowa Mazda MX-30: oni nawet elektryki robią po swojemu

... Gdy wszyscy mówią o jak największym zasięgu, Mazda pracuje nad elektrykiem, który przejedzie zaledwie 200 km. Szaleństwo? Niekoniecznie. MX-30 trafi do salonów w drugiej połowie 2020 roku, ale już teraz mogłem przejechać się prototypem auta i ...

4 miesiące temu

Nowe ceny Mazdy 3. Podstawowy wariant drożeje o 5000 zł

... Podstawowy wariant Mazdy 3, czyli benzynowa wersja 2.0 Skyactiv-G, jest od tego roku droższa o 5000 zł. Natomiast potaniały samochody wyposażone w innowacyjny silnik Skyactiv-X. ... Mazda 3 z silnikiem 2.0 o mocy 122 KM zostaje wycofana z ...

2 miesiące temu

Mazda MX-5 30th Anniversary. Wyjątkowe auto na okrągłą rocznicę

... W świecie kulinariów najcenniejsze są stare, sprawdzone przepisy. W motoryzacji to podejście także się sprawdza, czego dowodem jest trzydziestoletnia obecność na rynku Mazdy MX-5. Japończycy uświetnili tę rocznicę specjalną edycją auta. ... ...

8 miesięcy temu

Mazda 3 została Kobiecym Samochodem Roku 2019

... 41 pań pochodzących z 30 różnych krajów uznało, że to właśnie Mazda 3 jest najlepszym kandydatem do tytułu Kobiecego Samochodu Roku 2019. Japoński hatchback wyprzedził znacznie modniejsze crossovery i auta elektryczne. ... Trzeba przyznać, że ...

4 miesiące temu

Ostra Mazda 3 w planach? Przedstawiciele nie zaprzeczają

... Wygląda świetnie, prowadzi się równie dobrze. Nowa Mazda 3 to świetna baza do zbudowania sportowego hothatcha, który mógłby konkurować z Golfem GTI. Szef programu nie mówi nie, ale pojawienie się auta w Europie stoi pod gigantycznym znakiem ...

12 miesięcy temu

Zapewnij sobie komfort i dynamikę jazdy z Mazdą 3

... KM. Pierwsza generacja Mazdy 3 miała również dwie jednostki wysokoprężne o pojemnościach 1.6 oraz 2.0, które generowały odpowiednio moc 109 oraz 143 KM. Wszystkie silniki, zarówno benzynowe ... oraz elektrycznie sterowane szyby przednie i ...

4 tygodnie temu

Mazda zastrzegła nazwę MX-6. Czyżby powrót sportowego coupé?

... Pamiętacie jeszcze Mazdę MX-6? Jeśli nie to nic złego. Jej produkcję zakończono 21 lat temu. Wiele wskazuje jednak na to, że doczekamy się nowego, współczesnego wydania. Japończycy właśnie zastrzegli nazwę w urzędzie patentowym. ... ma w tym ...

dawno temu

Teslą na tor? Z zestawem Track Pack dla Modelu 3 to możliwe

... Tesla może i jest najpopularniejszym producentem aut elektrycznych na świecie, ale jeszcze do niedawna trudno było posądzać tę markę o sportowe konotacje. Potem przyszedł czas na testy na Nürburgringu i sportowe dodatki, takie jak Track Pack ...

4 tygodnie temu

Mazda CX-3 1.8 Skyactiv-D: świetnie dopasowana do potrzeb

... Jeśli uważasz, że kosztujący minimum 70 tys. zł mały i dość ciasny crossover segmentu B to coś zupełnie absurdalnego, to bardzo się mylisz. Mazdę CX-3 doceniają nie tylko kobiety, które uwielbiają ... , a nie jego gabarytów. I uważam, że to ...

10 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie