Czekając na Wankla, czyli historii Mazdy część 1 [geneza motoryzacji]

Czekając na Wankla, czyli historii Mazdy część 1 [geneza motoryzacji]

Mazda Cosmo Sport 110S
Mazda Cosmo Sport 110S
Piotr Wielgus
29.08.2011 18:00, aktualizacja: 07.10.2022 18:14

Pierwsze doświadczenia związane z budową samochodów Mazda zebrała już w latach trzydziestych ubiegłego stulecia. Początki założonego w 1931 roku przedsiębiorstwa były ściśle związane z firmą Toyo Kogyo z Hiroszimy.

W latach trzydziestych zajmowano się głównie produkcją trójkołowców i ciężarówek. Ich produkcję kontynuowano także po zakończeniu II wojny światowej. By móc korzystać z silników Wankla, w 1961 roku Mazda podpisała umowę o współpracy z firmą NSU. Pierwszym modelem Mazdy, który korzystał z tego rozwiązania był samochód Cosmo 110S. Nie trafił on jednak nigdy na rynek europejski. Przed Cosmo ofertę Mazdy stanowiły głównie samochody małolitrażowe, jak chociażby R360. Co ciekawe, aktualna nazwa – Mazda – obowiązuje dopiero od 1984 roku. Ale po kolei.

Pierwszym typowo motoryzacyjnym produktem marki był model Go, który został wprowadzony na rynek w 1931 roku. Był to trójkołowy pojazd dostawczy skonstruowany na potrzeby armii japońskiej. W latach czterdziestych opracowane zostały pierwsze prototypy samochodów, jednak wersje produkcyjne zawitały dopiero na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. To wtedy w sprzedaży pojawił się dwumiejscowy samochód R360.






Mazda R360
Mazda R360





Do jego  napędu użyto benzynowego silnika V2 o pojemności 0,4 litra. Moc przenoszona była na oś tylną poprzez czterobiegową skrzynię manualną bądź przez dwubiegowy automat. Małe wymiary auta przyniosły sporą zaletę – samochodzik spalał zaledwie 3 litry na 100km. Do dziś w Japonii można usłyszeć głosy, że dzięki swojej ekonomice ten samochód postawił podwaliny pod potężną japońską gospodarkę i zmotoryzował kraj.






Mazda R360
Mazda R360





W 1962 roku pojawił się model Carol. Zaraz po tych wydarzeniach firma Toyo Cork Kogyo nabyła prawa do produkcji silników niemieckiego inżyniera Felixa Wankla. Można zaryzykować stwierdzenie, że to wtedy narodziła się prawdziwa Mazda, choć oficjalnie jeszcze tak się nie nazywała.

Mazda Carol
Mazda Carol

Firma NSU, z którą inżynier współpracował,  wypuściła w 1964 roku pierwszy na świecie samochód z silnikiem Wankla. Był on jednak niesamowicie awaryjny.  Mazda postanowiła się nie spieszyć i pracowała nad prawie pięć lat. W 1967 roku powstała jednostka, która nareszcie mogła konkurować z innymi silnikami. Na dodatek zadebiutowała w jednym z najładniejszych modeli Mazdy w historii – 110S Cosmo Sport.

Mazda Cosmo Sport 110S
Mazda Cosmo Sport 110S

Piękne coupe napędzane było dwuwirnikowym Wanklem o mocy 110, a później 128 KM. Choć do 1972 roku powstało jedynie 1519 egzemplarzy tego auta, inżynierowie Mazdy prowadzili intensywne prace nad udoskonalaniem tego źródła napędu i umieszczali pod maskami kolejnych samochodów.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)