System automatycznego hamowania stanie się standardem w USA

Za Oceanem doszło do porozumienia pomiędzy organizacjami NHTSA oraz IIHS a producentami samochodów, którzy zgodzili się wyposażyć każdy sprzedawany na tamtym rynku model w system automatycznego hamowania do 2022 roku.

Obraz
Marcin Łobodziński

U.S. Department of Transportation's National Highway Traffic Safety Administration oraz Insurance Institute for Highway Safety w porozumieniu z dwudziestoma największymi firmami motoryzacyjnymi, oferującymi w Stanach Zjednoczonych swoje samochody, mają opracować projekt wdrożenia we wszystkich modelach sprzedawanych na tamtym rynku systemu automatycznego hamowania Automatic Emergency Braking (AEB). Jest to część prac nad zwiększeniem bezpieczeństwa w ruchu pojazdów i pieszych.

System AEB pozwala zmniejszyć lub całkowicie wyeliminować ryzyko kolizji z innym pojazdem lub pieszym. Na chwilę obecną oferowane przez producentów systemy automatycznie zatrzymują pojazd z niedużych prędkości 50-60 km/h, ale postęp w tej dziedzinie trwa. Kierowca jest w początkowej fazie ostrzegany o ryzyku kolizji, a w drugiej fazie w aucie uruchamiane są hamulce. Zadaniem systemu jest zmniejszenie prędkości do minimum, nie do zera, choć i to się udaje w niektórych przypadkach.

Obecnie wielu producentów samochodów oferuje takie systemy w opcji lub w standardzie do bogatszych wersji wyposażenia, często w pakietach z innymi funkcjami, takimi jak asystent pasa ruchu czy adaptacyjny tempomat. Jest to spowodowane tym, że układ AEB opiera swoje działanie na kamerze i radarze, czyli elementach wykorzystywanych również przez inne systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy.

Firmy, które wyraziły chęć wyposażenia wszystkich swoich samochodów w seryjnie montowany system AEB to: Audi, BMW, Fiat Chrysler, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Jaguar Land Rover, Kia, Maserati, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Porsche, Subaru, Tesla, Toyota, Volkswagen i Volvo. Szczególnie zadowolony z takiego obrotu spraw jest Hyundai, czyli marka, która mocno promuje systemy bezpieczeństwa w USA. Ma to nastąpić do 2022 roku, a trzy lata później podobny ruch wykonają wszyscy producenci samochodów ciężarowych.

Prawdopodobnie nie trzeba będzie zbyt długo czekać na podobny ruch wykonany przez Komisję Europejską, która może nakazać montaż takich urządzeń w samochodach oferowanych na terenie Unii Europejskiej.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł