SUV z silnikiem V8 – wielkie emocje za kółkiem rodzinnego auta

SUV z silnikiem V8 – wielkie emocje za kółkiem rodzinnego auta

SUV z silnikiem V8 – wielkie emocje za kółkiem rodzinnego auta
Źródło zdjęć: © Materiał Partnera
25.04.2022 10:47, aktualizacja: 14.03.2023 12:25

Widlasty silnik o ośmiu cylindrach jest marzeniem wielu miłośników motoryzacji. Wszystko za sprawą niezwykle głębokiego dźwięku, a wręcz bulgotu. Niegdyś tego rodzaju jednostki były montowane w samochodach sportowych i luksusowych limuzynach. Obecnie silniki V8 można znaleźć również w SUV-ach.

Widlasty, czyli jaki? Budowa silnika V8

Silnik V8 ma konstrukcję widlastą, co w praktyce oznacza, że jego cylindry są umieszczone w dwóch równych rzędach. W poszczególnych parach są one do siebie nachylone pod kątem maksymalnie 90 stopni. Obecnie spotyka się bardziej kompaktowe jednostki o mniejszym kącie rozwarcia.

Początkowo stosowano jednostki będące połączeniem dwóch silników czterocylindrowych, aczkolwiek rozwiązanie to miało poważne wady. Mowa o wysokim zużyciu paliwa oraz generowanych wibracjach. Z czasem bolączki te zostały rozwiązanie poprzez budowanie jednostek ośmiocylindrowych od podstaw, a także stosowanie przeciwciężarów.

Obecne tego rodzaju konstrukcje cenione są za niezwykle płynną pracę. Ich kolejną cechą charakterystyczną jest duża rezerwa mocy, którą można wykorzystać np. podczas wyprzedzania. Kierowcy cenią jednostki V8 również za piękny dźwięk, a także wysoką trwałość i niezawodność. Tutaj aż nasuwa się myśl – czego chcieć więcej?

Silnik V8 – propozycja dla koneserów

Jednostki V8 zyskały największą sławę w latach 60. i 70. XX w. Wówczas na rynku amerykańskim pojawiły się tzw. muscle cary, stosunkowo tanie i proste samochody sportowe, przeznaczone głównie dla młodych ludzi. Ich najdroższe wersje były wyposażane właśnie w silniki ośmiocylindrowe, dzięki czemu przyciągały klientów charakterystycznym bulgotem. Była to oczywiście także znakomita propozycja dla miłośników ulicznych wyścigów.

Obecnie silniki V8 coraz częściej są wycofywane z oferty ze względu na normy emisji spalin. Miejsce silników V8 zajmują mniejsze konstrukcje sześciocylindrowe, najczęściej widlaste. Jednostki o ośmiu cylindrach wciąż są jednak dostępne i chętnie wybierane przez osoby, które poszukują wyjątkowych emocji za kierownicą, a także uwielbiają głęboki i soczysty dźwięk dobiegający spod maski.

Co istotne z punktu widzenia nabywców, takie silniki można obecnie spotkać nie tylko w samochodach sportowych i limuzynach, ale także w SUV-ie, w dodatku luksusowym i o sportowym charakterze.

Obraz
© Materiał Partnera

Jaguar F-PACE SVR – bestia z V8

SUV z doładowanym silnikiem V8 to właśnie Jaguar F-PACE SVR. Co ważne, nie jest to kolejny nudny SUV, jakich pełno na polskich ulicach. Z pełną odpowiedzialnością można powiedzieć, że to prawdziwa bestia, samochód sportowy o fantastycznych osiągach zamknięty w praktycznym nadwoziu. Już jego wygląd zewnętrzny zdradza, że kierowcę i jego pasażerów czekają niesamowite emocje płynące z podróży. Wszystko to za sprawą dodatków, które podkreślają charakter pojazdu. Już po pierwszym spojrzeniu w oczy rzucają się ogromne felgi, zmodyfikowane pod kątem aerodynamicznym zderzaki oraz sportowe końcówki układu wydechowego. O charakterze auta przypominają także czarne elementy nadwozia, np. osłona chłodnicy.

Najważniejszym elementem auta jest jednak silnik ośmiocylindrowy wyposażony w rzadko dziś spotykany kompresor, który zapewnia dodatkowy zastrzyk mocy. W przeciwieństwie do turbodoładowania, taka sprężarka działa już od najniższych obrotów, przez co samochód błyskawicznie reaguje na dotknięcie pedału przyspieszenia. Jednostka ta ma pojemność 5 litrów i generuje moc maksymalną aż 550 KM oraz maksymalny moment obrotowy 720 Nm. Wartości te mówią same za siebie. To piekielnie szybkie auto. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje zaledwie 4 sekundy, a do 200 km/h tylko 15,2 sekundy, co jest znakomitym wynikiem jak na SUV-a. Prędkość maksymalna to oszałamiające 286 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi 11,4 litra na 100 km. Warto dodać, że Jaguar F-PACE SVR waży ponad 2 tony. Takie osiągi przy tak dużej masie to wynik godny pochwały.

Trzeba jednak pamiętać o tym, że ogromne emocje w przypadku V8 wzbudzają nie tylko osiągi. Przyspieszanie odbywa się bowiem przy akompaniamencie nieziemsko brzmiącego silnika. Jego pomruk jest na tyle donośny, że kierowca z całą pewnością nie pozostanie niezauważony nawet podczas krótkiej przejażdżki. Niezwykłym doświadczeniem będzie też bez wątpienia przejazd przez tunel, szczególnie po wybraniu opcji otwarcia przepustnic w układzie wydechowym za pomocą przycisku.

Silnik V8 to marzenie wielu miłośników motoryzacji. Dzięki autom takim jak Jaguar F-PACE SVR staje się ono dostępne także dla tych, którzy wykorzystują swój pojazd na co dzień, a nawet do rodzinnych podróży. Ta potężna bestia nie straciła nic ze swojej drapieżności, a przy tym jest niezwykle praktyczna i przyjazna w codziennej eksploatacji – jest to więc perfekcyjne połączenie ognia z wodą.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)