Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2

Ciąg dalszy wizyty w stolicy Badenii-Wirtembergii. W części pierwszej zawitaliśmy po drodze do Berlina, zaś na miejscu odwiedziliśmy Porsche Museum oraz Porsche Zentrum Stuttgart. Zapraszam na drugą część i kolejne atrakcje, jakie fan motoryzacji znajdzie w Stuttgarcie.

Michał Grabowski

Dzień drugi wciąż trwa. Opuszczając królestwo Porsche udałem się z powrotem na pobliską stację S-Bahn. Pociągiem linii S6/S60 dojechałem do centrum, gdzie z kolei przesiadłem się do S1. Stacja docelowa - Böblingen. W tym niedużym, powiatowym mieście, 10 km na południowy zachód od Stuttgartu znajduje się niezwykłe miejsce - Motorworld Region Stuttgart.

Powstały na terenie dawnego lotniska wojskowego, ten niesamowity kompleks łączy w sobie przechowalnie samochodów, salony sprzedaży, serwisy wielu ekskluzywnych marek oraz hotel. Wchodząc od strony stacji S-Bahn od razu wita nas serwis Lamborghini.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 1
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 2
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 3
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 4
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 5
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 6
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 7
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 8
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 9

Również pierwsze ślady salonu Bentley'a.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 10

Czas najwyższy wejść do środka i uchronić się na moment od bądź co bądź delikatnego deszczyku. Zawartość pierwszej hali niezwykle zachęcająca.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 11
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 12
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 13
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 14
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 15

Druga hala również trzyma wysoki poziom.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 16
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 17
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 18
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 19
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 20

Ciekawa wariacja artystyczna na temat Porsche 550 Spyder. Całość wykonana z wszelkiego rodzaju wsporników, sprzęgieł, zębatek, tarcz itp.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 21

Przeszklony podgląd na serwis Lambo ujawnił jeszcze białe Murcielago LP640 na podnośniku.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 22

Specjalna winda zapewniała dostęp do pozostałych szklanych boksów, które znajdowały się na pierwszym piętrze.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 23
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 24

Powyższe zdjęcia nie wymagają chyba większego komentarza - szczerze polecam to miejsce każdemu fanowi motoryzacji (i nie tylko). Lecz to jeszcze nie koniec, ponieważ wrócimy tu ponownie trzeciego dnia.

Powrót i przechadzka po centrum nie przyniosła wielkich zdobyczy. Na uwagę zasługuje jednak testowy model AMG GT, rzecz jasna ukryty pod kamuflarzem.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 25
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 26

Pojawił się również nowy Boxster GTS.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 27
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 28

Dzień ten zakończył się jednak mocnym akcentem i nie chodzi tutaj o niespotykanego egzotyka, który przetoczył się przez ulice Stuttgartu. Otóż tego dnia, a dokładniej 8 lipca, o 22 czasu lokalnego rozpoczął się mecz półfinałowy Niemcy - Brazylia. Myślę, że nie trzeba przypominać jakim wynikiem się skończył. Od siebie mogę jedynie dodać, że w całym mieście, a w szczególności w centrum wybuchła niesamowita euforia i szalona radość. Ale w sumie nie ma się czemu dziwić - tak wysoki wynik w półfinale Mistrzostw Świata w piłce nożnej nie padł jeszcze nigdy. Szczęśliwie w okolicach mojego noclegu było stosunkowo spokojnie, więc mogłem odpocząć po tym intensywnym dniu.

Dzień 3

Po zaliczeniu śniadania nadszedł czas na ostatni cel mojej podróży - Mercedes-Benz Museum.

Zwiedzanie zaczynamy od... windy. Zawozi ona nas na samą górę muzeum.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 29

Tłumnie otoczony pierwszy automobil Karla Benza.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 30
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 31

Schodząc na kolejny poziom i idąc chronologicznie - lata '20, '30.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 32
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 33
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 34

Pierwsze mocne uderzenie. Renntransporter z 300 SLR na pace. Nie jest to jednak oryginał z lat '50. Został on zezłomowany w latach '60, po tym gdy Mercedes wycofał się z udziału w sportach motorowych. Miało to oczywiście związek z przerażającym wypadkiem podczas 24h Le Mans w 1955 r., kiedy to na prostej start-meta szczątki wyścigowego 300 SLR śmiertelnie raniły około 80 widzów.

Renntransporter, którego możemy oglądać w muzeum to niezwykle wierna replika. Odbudowa zaczęła się na zlecenie Mercedesa w roku 1995. Trwała 6 lat i wymagała około 7000 roboczogodzin. Efekty mówią same za siebie. Wymiary, masa i specyfikacja są niemal identyczne z oryginałem. Jedyną znaczącą różnicą są hamulce - bębny zastąpiono tarczami z modelu SL (R129). Pomimo braku oryginalnej dokumentacji technicznej, zespół inżynierów i rzemieślników stanął na wysokości zadania. Czapki z głów!

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 35
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 36
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 37

Ewolucja kierownic w Mercedesach na przestrzeni lat.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 38
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 39

Jeśli lata '50 to oczywiście nie można nie wspomnieć o przepięknym 300 SL.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 40
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 41

300 SLR Uhlenhaut

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 42

W strefie samochodów użytkowych moją uwagę w szczególności przykuł samochód medyczny z Formuły 1 na bazie C 55 AMG T-Modell.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 43
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 44

W strefie znanych osobistości ciekawie wyglądał ten 'eksponat'. Z początku był to zwykły 190E, lecz na zlecenie Ringo Starra został on doposażony w części od AMG, wliczając w to silnik 2.3 l., sportowy wydech oraz sportowe zawieszenie.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 45

Oryginalny papa-mobile, którym był wożony nasz papież, Jan Paweł II.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 46
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 47

No i najlepsze na sam koniec - strefa motorsportu!

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 48
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 49

C-klasa DTM, CLK GTR w towarzystwie dwóch Sauberów C9.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 50

Bolid klasy Indy Car.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 51

Bolid Formuły 1 ze stajni McLaren Mercedes z 2008 r., w którym Lewis Hamilton sięgnął po swoje pierwsze mistrzostwo.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 52
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 53

Strój Miki Hakkinen'a z 1998 r. Z kolei trofeum za zwycięstwo w GP Australii w 1997 r. zdobyte przez Davida Coulthard'a.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 54

Ciekawe porównanie jak na przestrzeni 50 lat zmieniła się technologia używana w samochodach wyścigowych. Różnica - co najmniej znacząca.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 55
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 56
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 57

Jakby jeszcze tego było mało, kolekcja srebrnych strzał... Dobry boże!

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 58
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 59
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 60
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 61
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 62
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 63

Całość kończy się zejściem do poziomu 0, gdzie można się posilić i wstąpić do sklepu z pamiątkami.

Ogólne wrażenia - przede wszystkim ogrom. Muzeum dużo większe od konkurencji z Zuffenhausen, ale też historia marki dużo bardziej rozległa i znacząco dłuższa. Wizyta w takim miejscu jest wręcz magicznym przeżyciem. Cofamy się o ponad 100 lat do samych początków motoryzacji i schodząc po spirali, odrywając kolejne poziomy muzeum, kolejne epoki odbywamy jedyną w swoim rodzaju podróż w czasie. 8 euro za wstęp to niezbyt wygórowana cena za takie doznania.

Podróż powrotna zbliżała się nieubłaganie. Czasu jednak zostało jeszcze całkiem sporo, więc postawiłem na dogrywkę w znanym już Nam Motorworld w Böblingen.

W serwisie Lambo kolejne nowości - białomatowe Murcielago SV. Wow!

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 64
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 65
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 66

Na placu białe LP640, które jeszcze wczoraj stało na podnośniku w serwisie. Miło.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 67
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 68
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 69
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 70

Po zajrzeniu do wnętrza lekko mnie zatkało - manual w takim samochodzie. Jest moc!

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 71

Gratulacje dla właściciela, że nie zdecydował się (jak większość) na opcjonalną, sekwencyjną skrzynię E-Gear.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 72

Wizyta w salonie Lamborghini.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 73

Ale kolorowo.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 74
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 75

Do odwiedzenia został mi jeszcze trzeci budynek kompleksu Motorworld. Po drodze jeszcze rzut oka na serwis McLaren'a i parking dla przyjezdnych.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 76
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 77
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 78

Czas na wisienkę na motorworld'owym torcie - salon Ferrari/Maserati, naturalnie wraz z serwisem. Niestety przy serwisie zostałem kulturalnie poproszony o nie robienie zdjęć. No cóż, szkoda... tym bardziej, że w gąszczu modeli 430/458 stało czerwone F40. Powodów do narzekań jednak nie miałem, ponieważ salon i parking przed salonem był w pełni dostępny.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 79
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 80
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 81
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 82
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 83

No jest elegancko, ale nie zapominajmy, że salon ma jeszcze pierwsze piętro. A tam... z resztą zobaczcie sami.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 84

Nieprzyzwoicie piękna...

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 85
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 86
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 87
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 88
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 89

Od początku byłem wielkim fanem 8C, jeden na najpiękniejszych samochodów jakie powstały w ostatnich latach. Po oprowadzeniu wzroku po tej boskiej karoserii tylko się utwierdziłem w tym przekonaniu.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 90

Dwóch brytyjskich intruzów. Ale nie żebym miał coś przeciwko ich obecności.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 91

Boski lakier na tym Vanquish'u.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 92
Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 93

DBS'a nigdy dość. Kwintesencja Astona.

Stuttgart z przesiadką w Berlinie cz.2 94

To co dobre szybko się kończy, mój pobyt dobił do końca. Podróż powrotna dnia czwartego przebiegła spokojnie i bez większych problemów dotarłem do Warszawy. Przeżyłem w Stuttgarcie niezwykłe 2 dni. Pomimo kiepskiej, dość chłodnej i deszczowej pogody atrakcji nie brakowało. Muzea Porsche, Mercedesa i Motorworld w 200% warte odwiedzenia.

Na koniec jeszcze parę słów o samym Stuttgarcie. Miasto wielkościowo porównywalne z Wrocławiem. Byłem dość zaskoczony górzystością terenu, w jakim leży stolica Badenii-Wirtembergii, lecz nie przeszkadzało to specjalnie w komunikacji. Wszystko było świetnie połączone, wszystkie główne moto-atrakcje znajdowały się tuż przy stacjach S-Bahn lub co najwyżej dzielił je kilkuminutowy spacer. Podróżowanie samą komunikacją przebiegało bardzo dobrze, wszystkie pociągi przyjeżdżały na czas, przemieszczały się szybko i sprawnie. Całodniowy bilet na całą sieć co prawda kosztował 10,40 euro, ale z pewnością był tego wart.

Dziękuje, że dotrwaliście do końca mojej relacji i mam nadzieję, że przypadła Wam ona do gustu.

Pozdrawiam,

MG

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego