Straszyli zakazem jazdy w nocy i prawem jazdy B+. Sprawdziłem projekt nowych przepisów

Unia Europejska opublikowała tekst projektu nowej dyrektywy o prawach jazdy. W listopadzie 2023 r., gdy jeszcze nie był on gotowy, Europejczyków straszono zakazem jazdy nocą dla młodych kierowców i koniecznością uzyskania prawa jazdy kat. B+, by można było prowadzić auta o masie od 1800 do 3500 kg. Sprawdziłem, co tak naprawdę znalazło się w projekcie nowych przepisów.

Jazdy nocą nikt nie zamierza zakazywaćJazdy nocą nikt nie zamierza zakazywać
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Policja
Tomasz Budzik

Nocą będzie wolno

Na początek rozprawmy się z przekonaniem o tym, że Unia zakaże jazdy nocą. Przynajmniej młodym kierowcom. Rzeczywiście, w projekcie znalazł się wymóg objęcia nowych posiadaczy prawa jazdy okresem próbnym, trwającym przynajmniej dwa lata. Główną zmianą w czasie jego trwania ma być jednak limit alkoholu we krwi, który nie powinien przekraczać 0,2 prom., a najlepiej, gdyby był ustalony na 0,0 prom. A co z jazdą po zmroku?

"Państwa członkowskie mogą ustanowić dodatkowe przepisy mające zastosowanie na ich terytorium do początkujących kierowców w okresie próbnym w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. (…) Przepisy te nie ograniczają jazdy w porze nocnej" – czytamy w projekcie udostępnionym przez Komisję Transportu i Turystyki.

Co z masą?

Przejdźmy do kwestii uprawnień, które w przyszłości ma posiadać właściciel prawa jazdy kategorii B. Wśród zmian, które umieszczono w tekście proponowanej nowelizacji, znalazło się zezwolenie na kierowanie samochodem z alternatywnym napędem o masie do 4250 kg. Byłoby to jednak możliwe nie wcześniej niż po dwóch latach od uzyskania uprawnień kategorii B. W Polsce takie rozwiązanie nic nie zmieni, bo dokładnie taka regulacja jest w polskim prawie od grudnia 2021 r.

W projekcie dyrektywy zaproponowano również, by dwa lata po uzyskaniu prawa jazdy kategorii B uprawniało ono do jazdy ambulansem o masie podniesionej do 4250 kg.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mercedes-AMG EQE SUV 43 - życie z elektrykiem w zimie

Nowej kategorii nie ma

W takim razie co z prawem jazdy kategorii B+? W opublikowanym tekście projektu nowej dyrektywy w ogóle nie ma o nim mowy. Pod tekstem umieszczono jednak passus ze stanowiskiem posłanki sprawozdawczyni. Jest nią francuska europosłanka Karima Delli – jednocześnie przewodnicząca Komisji Transportu i Turystyki. I tam rzeczywiście pojawia się pojęcie prawa jazdy kategorii B+.

Jej zdaniem w Europie coraz popularniejsze są duże i ciężkie SUV-y, więc prawo jazdy nie powinno dawać już możliwości prowadzenia aut cięższych niż 1800 kg. By zasiąść za kierownicą osobówki, mającej od 1,8 do 3,5 t – zdaniem francuskiej europosłanki – trzeba byłoby uzyskać prawo jazdy kategorii B+. To z kolei możliwe byłoby po ukończeniu 21. roku życia.

Wielopoziomowa absurdalność tej propozycji nie jest trudna do zidentyfikowania dla każdego, kto choć trochę wie o motoryzacji. Masę 1,8 t z łatwością może przecież przekroczyć elektryczne auto kompaktowe o większym zasięgu. Najprawdopodobniej inicjatywa pani Delli pozostanie więc propozycją.

Przed końcem lutego propozycja nowego tekstu dyrektywy ma zostać zanalizowana przez brukselskich urzędników. W ciągu kilku – kilkunastu najbliższych tygodni możemy więc poznać ostateczny kształt nowych unijnych regulacji.

Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne