Masz ten kod pod maską? Lepiej już szykuj pieniądze

Każdy samochód, który nie przeszedł napraw blacharskich, będzie wyposażony w nalepkę z oznaczeniem R134a lub R1234yf, gdy otworzymy maskę. Warto na to zwrócić uwagę, szczególnie przy zakupie używanego auta, ponieważ podstawowa usługa serwisowa może kosztować prawie dwa razy więcej.

Nalepka informująca o czynniku w klimatyzacjiNalepka informująca o czynniku w klimatyzacji
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

R134a i R1234yf to oznaczenia używane dla czynników klimatyzacji. R134a to starszy czynnik, powszechnie stosowany od lat 90. w większości samochodów. Natomiast R1234yf to "nowszy typ", który, chociaż jest stosowany od około dekady, zaczął powszechnie pojawiać się w pojazdach od 2017 r. Dotyczy to jednak nowych aut, ponieważ wcześniej homologowane modele mogły być wciąż wyposażane w starszy czynnik.

W latach 2015-2020 nastąpiło stopniowe przejście na nowszy czynnik klimatyzacji, nawet w przypadku wcześniej homologowanych modeli. Jest to istotne dla osób, które rozważają zakup używanego samochodu wyprodukowanego w tym okresie.

Nowy i stary czynnik — różnice

Z perspektywy kierowcy różnice są trzy. Po pierwsze, nowy czynnik jest mniej wydajny, co oznacza, że klimatyzacja może mocniej obciążać silnik.

Po drugie, wymiana czynnika podczas serwisu jest dwa razy droższa. Choć różnice nie są ogromne, to jednak bywają zauważalne. Usługa dla układu o pojemności 500 g kosztuje dla R134a 150 zł, a dla R1234yf 200 zł w jednym z serwisów klimatyzacji. Za 100 g starego czynnika zapłacimy 30 zł, a nowego 60 zł. Całościowy koszt wymiany to 300 zł dla R134a i 500 zł dla R1234yf, co daje różnicę 200 zł bez wliczenia wymiany filtra.

Czynnik R134a - kupujesz używane auto, to szukaj takiej nalepki
Czynnik R134a - kupujesz używane auto, to szukaj takiej nalepki © Autokult | Marcin Łobodziński

Trzecia kwestia to naprawy. Układy z R1234yf są według mechaników bardziej awaryjne. Najczęściej problem dotyczy kompresorów i nieszczelności. Jaka jest różnica? Starsze układy klimatyzacyjne mogą działać bez serwisu do 10 lat, po czym zazwyczaj wystarczy wymiana czynnika. Zaleca się serwis co dwa lata, ale nowe układy często wymagają poważniejszych napraw przed upływem tego okresu, co stanowi istotną różnicę.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów