Masz ten kod pod maską? Lepiej już szykuj pieniądze

Każdy samochód, który nie przeszedł napraw blacharskich, będzie wyposażony w nalepkę z oznaczeniem R134a lub R1234yf, gdy otworzymy maskę. Warto na to zwrócić uwagę, szczególnie przy zakupie używanego auta, ponieważ podstawowa usługa serwisowa może kosztować prawie dwa razy więcej.

Nalepka informująca o czynniku w klimatyzacjiNalepka informująca o czynniku w klimatyzacji
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

R134a i R1234yf to oznaczenia używane dla czynników klimatyzacji. R134a to starszy czynnik, powszechnie stosowany od lat 90. w większości samochodów. Natomiast R1234yf to "nowszy typ", który, chociaż jest stosowany od około dekady, zaczął powszechnie pojawiać się w pojazdach od 2017 r. Dotyczy to jednak nowych aut, ponieważ wcześniej homologowane modele mogły być wciąż wyposażane w starszy czynnik.

W latach 2015-2020 nastąpiło stopniowe przejście na nowszy czynnik klimatyzacji, nawet w przypadku wcześniej homologowanych modeli. Jest to istotne dla osób, które rozważają zakup używanego samochodu wyprodukowanego w tym okresie.

Nowy i stary czynnik — różnice

Z perspektywy kierowcy różnice są trzy. Po pierwsze, nowy czynnik jest mniej wydajny, co oznacza, że klimatyzacja może mocniej obciążać silnik.

Po drugie, wymiana czynnika podczas serwisu jest dwa razy droższa. Choć różnice nie są ogromne, to jednak bywają zauważalne. Usługa dla układu o pojemności 500 g kosztuje dla R134a 150 zł, a dla R1234yf 200 zł w jednym z serwisów klimatyzacji. Za 100 g starego czynnika zapłacimy 30 zł, a nowego 60 zł. Całościowy koszt wymiany to 300 zł dla R134a i 500 zł dla R1234yf, co daje różnicę 200 zł bez wliczenia wymiany filtra.

Czynnik R134a - kupujesz używane auto, to szukaj takiej nalepki
Czynnik R134a - kupujesz używane auto, to szukaj takiej nalepki © Autokult | Marcin Łobodziński

Trzecia kwestia to naprawy. Układy z R1234yf są według mechaników bardziej awaryjne. Najczęściej problem dotyczy kompresorów i nieszczelności. Jaka jest różnica? Starsze układy klimatyzacyjne mogą działać bez serwisu do 10 lat, po czym zazwyczaj wystarczy wymiana czynnika. Zaleca się serwis co dwa lata, ale nowe układy często wymagają poważniejszych napraw przed upływem tego okresu, co stanowi istotną różnicę.

Wybrane dla Ciebie
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
Niemcy nie rezygnują z dużych diesli. Uwielbiany silnik wraca do oferty
Niemcy nie rezygnują z dużych diesli. Uwielbiany silnik wraca do oferty
Renault Espace V (2015-2023) – opinie i typowe usterki
Renault Espace V (2015-2023) – opinie i typowe usterki
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟