WAŻNE
TERAZ

Podejrzenie cholery w Polsce. U pacjentki wykryto bakterię, trwają badania

Starsze auta nie wjadą. Nowe prawo miałoby obowiązywać od 1 stycznia

Rząd chce, by 1 stycznia 2025 r. w życie weszła nowelizacja Ustawy o elektromobilności. Wprowadzi ona obowiązek tworzenia stref czystego transportu w miastach o liczbie mieszkańców przekraczającej 100 tys., jeśli występuje w nim zanieczyszczenie powietrza NO2. To jednak nie wszystko.

Policyjna akcja smogPolicyjna akcja smog
Źródło zdjęć: © Policja
Tomasz Budzik

Strefa przynajmniej na 3 lata

Od kilku lat Ustawa o elektromobilności daje samorządowcom możliwość powoływania na swoim terytorium stref, do których wjazd samochodem spalinowym jest uzależniony od spełnianej przez dany pojazd normy emisji Euro. Do dziś jedyną taką strefę ma Warszawa. Niebawem może się to zmienić, jeśli w życie wejdą nowe przepisy.

W Sejmie rząd zaprezentował parlamentarzystom najważniejsze zmiany, które ma wprowadzić nowelizacja Ustawy o elektromobilności. Jak zaznaczył poseł sprawozdawca, Marcin Skonieczka, rząd chce, aby nowelizacja weszła w życie 1 stycznia 2025 r. Zmiany będą spore, a z punktu widzenia zwykłych kierowców najważniejszą będzie wprowadzenie obowiązku stworzenia strefy czystego transportu w każdym mieście, mającym powyżej 100 tys. mieszkańców, w którym Główny Inspektorat Ochrony Środowiska stwierdzi średnioroczne przekroczenie normy zanieczyszczenia powietrza dwutlenkiem azotu (NO2).

Znowelizowane przepisy mają nakazywać samorządowi takiego miasta, by po stwierdzeniu tego rodzaju przekroczenia stworzono strefę czystego transportu, obowiązującą od 1 stycznia roku następującego po stwierdzeniu przekroczenia. Strefa będzie mogła być zniesiona, jeśli przez kolejne trzy lata w danym mieście nie stwierdzi się średniorocznego przekroczenia NO2.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Skrót z gali Samochód Roku 2025

Rząd chce, by pierwsze tego typu strefy powstały 1 stycznia 2026 r. Gdzie należy się ich spodziewać? Według danych, które otrzymałem od GIOŚ-u, w 2023 r. średnioroczne przekroczenie stężenia NO2 w powietrzu wykryto w Katowicach, Krakowie, Warszawie i Wrocławiu. Warszawa strefę już ma. Jeśli sytuacja z jakością powietrza się nie poprawi, a rząd wprowadzi nowelizację, w pozostałych spośród tych miast od 1 stycznia 2026 r. będą musiały działać strefy.

Jednocześnie warto pamiętać, że Ustawa o elektromobilności nie wskazuje, jaki procent miasta ma być objęty strefą i jakie mają panować w niej zasady. O tym zdecyduje samorząd, więc władze miast mają spore pole do manewru.

Zmiana dla samorządów

Inne spośród ważnych zmian dotyczą obowiązków władz lokalnych w stosunku do zakupu lub użytkowania bezemisyjnych pojazdów. I kurs ustawiono tu na obniżanie wymagań. Nie bez powodu. Jak czytamy w uzasadnieniu projektu, obecne zasady są tak wyśrubowane, ze pozostają martwe. Sprawozdanie o wykorzystaniu bezemisyjnych pojazdów do realizowania zadań powiatu złożyło tylko 65 proc. zobowiązanych do tego jednostek, a w 55 proc. z nich ani jednego zadanie nie zrealizowano pojazdami w pełni bezemisyjnymi.

Zgodnie z projektem w myśl nowelizacji Ustawy o elektromobilności od 1 stycznia 2026 r. samorządy miast liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły kupować jedynie autobusy bezemisyjne (to samo dotyczy firm, którym samorząd powierzy realizację transportu).

Dla mniejszych, a co za tym idzie mniej zamożnych samorządów, będzie to złagodzenie przepisów zawartych w dzisiejszym kształcie Ustawy o elektromobilności. W myśl obowiązujących obecnie przepisów władze każdego z miast, którego liczba mieszkańców przekracza 50 tys., powinny zlecać usługi przewozu osób firmie, w której udział zeroemisyjnych autobusów wynosi przynajmniej 30 proc., a jeśli posiadają własną flotę, to 10 proc. powinny stanowić w niej autobusy bezemisyjne. Od 1 stycznia 2025 r. udział ten miałby się zwiększyć do 20 proc. W praktyce tak się oczywiście nie dzieje.

Na razie projekt nowelizacji Ustawy o elektromobilności ponownie trafił do prac w komisjach ze względu na wniesione poprawki. Dotyczyły one m.in. możliwości używania w miastach floty autobusów napędzanych biometanem.

Wybrane dla Ciebie

Z bulwarów prosto w bieszczadzką dzicz. Sprawdziłem, jak śpi się w namiocie na dachu Porsche Cayenne
Z bulwarów prosto w bieszczadzką dzicz. Sprawdziłem, jak śpi się w namiocie na dachu Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Rolls-Royce Ghost serii II Black Badge, czyli jak zrobić lifting katedry
Pierwsza jazda: Rolls-Royce Ghost serii II Black Badge, czyli jak zrobić lifting katedry
Najoszczędniejsze diesle do 50 tys. zł. Zawiozą cię do Chorwacji prawie za darmo
Najoszczędniejsze diesle do 50 tys. zł. Zawiozą cię do Chorwacji prawie za darmo
Na stacjach wciąż duże różnice. Nie wszyscy kierowcy mają powody do radości
Na stacjach wciąż duże różnice. Nie wszyscy kierowcy mają powody do radości
Reguła prawej dłoni to dziś obowiązek. Mandat nawet 2500 zł
Reguła prawej dłoni to dziś obowiązek. Mandat nawet 2500 zł
Prius nowym wozem japońskiej gangsterki. Bo jest cichy
Prius nowym wozem japońskiej gangsterki. Bo jest cichy
Dua Lipa zaprojektowała Porsche. Efekt przerósł oczekiwania
Dua Lipa zaprojektowała Porsche. Efekt przerósł oczekiwania
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą
Marka znów zwalnia. Proszą pracowników, żeby odeszli
Marka znów zwalnia. Proszą pracowników, żeby odeszli
Pierwsza jazda: Geely EX5 – coraz bliżej celu
Pierwsza jazda: Geely EX5 – coraz bliżej celu
Pierwsza jazda: Mazda 6e - warto współpracować
Pierwsza jazda: Mazda 6e - warto współpracować
43 euro za otwartą szybę. Mandaty za granicą potrafią zaskoczyć
43 euro za otwartą szybę. Mandaty za granicą potrafią zaskoczyć