Sprzedaż nowych aut w Polsce wystrzeliła. Tak dobrze nie było od 25 lat

Czerwiec 2024 roku zapisał się wyjątkowo w historii polskiego rynku motoryzacyjnego. Padło wiele rekordów, a i pozycje w tabelkach zaskoczą wielu. Szczególnie gdy spojrzymy na marki premium.

Salon samochodowySalon samochodowy
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
oprac.  ARU
26

Jak wynika z danych opublikowanych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w czerwcu 2024 zarejestrowano aż 50 217 nowych aut. To wynik o prawie 21 proc. lepszy niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Nie to robi jednak największe wrażenie, lecz fakt, że miniony miesiąc okazał się najlepszy pod względem sprzedaży w Polsce od 25 lat.

Świetnie wygląda również podsumowanie pierwszego półrocza. Po 6 miesiącach 2024 roku liczba zarejestrowanych aut wyniosła 276 945 sztuk, a więc o 16 proc. więcej niż w podobnym okresie roku 2023.

Wśród niespodzianek należy wymienić rekordowy wzrost sprzedaży marek premium. 54 tys. sprzedanych egzemplarzy to o 23 proc. więcej niż rok wcześniej, co przekłada się na aż 24-procentowy udział w polskim rynku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Gala Samochód Roku 2025 - wywiad - Wiceprezes Zarządu Superauto.pl Bartosz Chojnacki

Liderem nad Wisłą niezmiennie pozostaje Toyota, na drugim miejscu plasuje się Škoda, a trzecią pozycję zajmuje Volkswagen. Tym, co jednak zaskakuje, jest obecność aż czterech marek premium w pierwszej dziesiątce. Szczegóły znajdziecie poniżej.

Rejestracje nowych samochodów osobowych w Polsce styczeń-czerwiec 2024 - Ranking TOP 10 marek

  1. Toyota - 52 126 aut,
  2. Škoda - 30 358,
  3. Volkswagen - 17 677,
  4. Kia - 16 161,
  5. Hyundai - 15 267,
  6. Mercedes - 14 022,
  7. BMW - 13 682,
  8. Audi - 13 260,
  9. Renault - 10 543,
  10. Volvo - 9619

W kwestii modeli także nie brakuje zaskoczeń. Największym jest chyba 10. pozycja Formentora, będąca dowodem na to, że wydzielenie Cupry w roli osobnej marki wychodzi Hiszpanom na dobre.

Rejestracje nowych samochodów osobowych w Polsce styczeń-czerwiec 2024 - Ranking TOP 10 modeli

  1. Toyota Corolla - 13 955 sztuk,
  2. Skoda Octavia - 11 313,
  3. Toyota Yaris Cross: 8038,
  4. Toyota RAV4: 7186,
  5. Toyota Yaris: 6810,
  6. Toyota C-HR: 6685,
  7. Kia Sportage: 6583,
  8. Hyundai Tucson: 6443,
  9. Dacia Duster: 4699,
  10. Cupra Formentor: 4076

Chińczycy umacniają pozycję

Z każdym miesiącem w Polsce przybywa nowych chińskich marek. Ich udział w rynku po pierwszych 6 miesiącach wzrósł do 1,3 proc., choć w samym czerwcu było to aż 2,8 proc. Obecnie najpopularniejszą chińską marką w Polsce jest MG, które po pierwszym półroczu plasuje się na 21 pozycji. Wyżej niż Seat, Fiat czy Honda, co dobrze obrazuje skalę zjawiska.

Zaskakująco wysoko, bo po raz pierwszy w polskim TOP 25 plasuje się także Tesla, będąca ważnym motorem napędowym rozwoju elektromobilności i marką, która mocno przyczyniła się do ogólnego udziału elektryków w rynku, sięgającego 4,3 proc.

Wybrane dla Ciebie

Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test długodystansowy: Ile zmieści się w bagażniku Mazdy CX-60?
Test długodystansowy: Ile zmieści się w bagażniku Mazdy CX-60?
Tanie ściganie w Polsce. Pojechałem w Toyota GR Cup
Tanie ściganie w Polsce. Pojechałem w Toyota GR Cup
Jedziesz na urlop? Uważaj na ceny paliw przy głównych trasach
Jedziesz na urlop? Uważaj na ceny paliw przy głównych trasach
Dziesięcioletni Polak za kierownicą wyczynowego GR Yarisa. Tak wygląda jego trening
Dziesięcioletni Polak za kierownicą wyczynowego GR Yarisa. Tak wygląda jego trening
Uważaj na takie miejsca. Zasada prawej strony, ale inaczej
Uważaj na takie miejsca. Zasada prawej strony, ale inaczej
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Nie Dacia i nie "chińczyki". Alternatywy do 100 tys. zł
Nie Dacia i nie "chińczyki". Alternatywy do 100 tys. zł
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Test: Toyota Land Cruiser 250 z przyczepą - kto wsiadł, mówił, że "nic nie czuć"
Test: Toyota Land Cruiser 250 z przyczepą - kto wsiadł, mówił, że "nic nie czuć"