Sprzedaż nowych aut w Polsce wystrzeliła. Tak dobrze nie było od 25 lat
Czerwiec 2024 roku zapisał się wyjątkowo w historii polskiego rynku motoryzacyjnego. Padło wiele rekordów, a i pozycje w tabelkach zaskoczą wielu. Szczególnie gdy spojrzymy na marki premium.
04.07.2024 | aktual.: 04.07.2024 15:23
Jak wynika z danych opublikowanych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w czerwcu 2024 zarejestrowano aż 50 217 nowych aut. To wynik o prawie 21 proc. lepszy niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Nie to robi jednak największe wrażenie, lecz fakt, że miniony miesiąc okazał się najlepszy pod względem sprzedaży w Polsce od 25 lat.
Świetnie wygląda również podsumowanie pierwszego półrocza. Po 6 miesiącach 2024 roku liczba zarejestrowanych aut wyniosła 276 945 sztuk, a więc o 16 proc. więcej niż w podobnym okresie roku 2023.
Wśród niespodzianek należy wymienić rekordowy wzrost sprzedaży marek premium. 54 tys. sprzedanych egzemplarzy to o 23 proc. więcej niż rok wcześniej, co przekłada się na aż 24-procentowy udział w polskim rynku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Liderem nad Wisłą niezmiennie pozostaje Toyota, na drugim miejscu plasuje się Škoda, a trzecią pozycję zajmuje Volkswagen. Tym, co jednak zaskakuje, jest obecność aż czterech marek premium w pierwszej dziesiątce. Szczegóły znajdziecie poniżej.
Rejestracje nowych samochodów osobowych w Polsce styczeń-czerwiec 2024 - Ranking TOP 10 marek
- Toyota - 52 126 aut,
- Škoda - 30 358,
- Volkswagen - 17 677,
- Kia - 16 161,
- Hyundai - 15 267,
- Mercedes - 14 022,
- BMW - 13 682,
- Audi - 13 260,
- Renault - 10 543,
- Volvo - 9619
W kwestii modeli także nie brakuje zaskoczeń. Największym jest chyba 10. pozycja Formentora, będąca dowodem na to, że wydzielenie Cupry w roli osobnej marki wychodzi Hiszpanom na dobre.
Rejestracje nowych samochodów osobowych w Polsce styczeń-czerwiec 2024 - Ranking TOP 10 modeli
- Toyota Corolla - 13 955 sztuk,
- Skoda Octavia - 11 313,
- Toyota Yaris Cross: 8038,
- Toyota RAV4: 7186,
- Toyota Yaris: 6810,
- Toyota C-HR: 6685,
- Kia Sportage: 6583,
- Hyundai Tucson: 6443,
- Dacia Duster: 4699,
- Cupra Formentor: 4076
Chińczycy umacniają pozycję
Z każdym miesiącem w Polsce przybywa nowych chińskich marek. Ich udział w rynku po pierwszych 6 miesiącach wzrósł do 1,3 proc., choć w samym czerwcu było to aż 2,8 proc. Obecnie najpopularniejszą chińską marką w Polsce jest MG, które po pierwszym półroczu plasuje się na 21 pozycji. Wyżej niż Seat, Fiat czy Honda, co dobrze obrazuje skalę zjawiska.
Zaskakująco wysoko, bo po raz pierwszy w polskim TOP 25 plasuje się także Tesla, będąca ważnym motorem napędowym rozwoju elektromobilności i marką, która mocno przyczyniła się do ogólnego udziału elektryków w rynku, sięgającego 4,3 proc.