Sportowe oddziały Mercedesa, czyli AMG

Sportowe oddziały Mercedesa, czyli AMG
Szymon Chołys

20.04.2009 20:40, aktual.: 02.10.2022 17:17

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Jaka pierwsza rzecz nasuwa się nam na myśl, gdy słyszymy skrót AMG? Z pewnością od razu pomyślimy o sportowym Mercedesie i wysokich osiągach. Prawidłowo. Jednak to nie wszystko, AMG to coś więcej...

Jaka pierwsza rzecz nasuwa się nam na myśl, gdy słyszymy skrót AMG? Z pewnością od razu pomyślimy o sportowym Mercedesie i wysokich osiągach. Prawidłowo. Jednak to nie wszystko, AMG to coś więcej...

Wszystko zaczęło się 1. czerwca 1967 roku, gdy pewien Hans Werner Aufrecht i jego wspólnik Erhard Melcher postanowili założyć firmę, której pierwszym, wspaniałym osiągnięciem było wydanie podkręconego, wyścigowego Mercedesa 300 SE. Gdyby ktoś jeszcze zastanawiał się nad znaczeniem nazwy, AMG jest skrótem od nazwisk założycieli oraz Grossaspach - miejsca urodzenia Aufrechta. Dwóch panów początkowo pracowało więc w starej fabryce w Burgstall w pobliżu Affalterbach i dokładało wszelkich starań, by projektować świetne wyścigowe auta o dużych osiągach, w celu współzawodniczenia w europejskich wyścigach.

AMG szybko zdobyło zainteresowanie dzięki swemu pierwszemu osiągnięciu, a był nim Mercedes-Benz 300 SEL z 6,8-litrowym silnikiem o mocy 428 koni mechanicznych, który zajął drugie miejsce w 24-godzinnym wyścigu w Spa w 1971 roku. Ponadto prowadzony przez Hansa Heyera i Clemensa Schickentanza Mercedes zdobył pierwsze miejsce na podium w swojej klasie.

amg
amg

Był to pierwszy sygnał, udowadniający, że firma zdąża do osiągnięcia kluczowej roli w zawodach wyścigowych w całej Europie. Sumując, AMG pięć razy wygrało wyścigi DTM (Deutsche Tourenwagen Masters) jako zespół, a Bernd Schneider, Gary Paffett i Klaus Ludwig zgromadzili razem osiem zwycięstw. Ponadto Bernd Schneider wygrał pierwszy FIA Championship w 1997 roku.

Oprócz tych zadziwiających rezultatów podczas zawodów sportowych, AMG kontynuowało rozwój poprzez przeniesienie kwatery głównej z Burgstall do Affalterbach w 1976 roku. W 1985 roku firma oficjalnie otworzyła drzwi nowej fabryki i zatrudniła stu pracowników, natomiast pięć lat później wykonała największy krok w swej historii: podpisała porozumienie współpracy z Daimler-Benz.

Partnerstwo to pozwoliło AMG na skuteczniejszy rozwój i szerzenie działalności, stąd firma otworzyła w tym samym roku trzecie zaplecze produkcyjne. Wtedy liczba pracowników sięgnęła 400 osób, co ewidentnie wskazywało na to, że AMG powoli, ale pewnie, zmierza do osiągnięcia wysokiej pozycji i wielkiego sukcesu.

Współpraca z niemieckim producentem rozwinęła się jeszcze bardziej 1. stycznia 1999 roku, kiedy DaimlerChrysler AG przejął większość udziałów w firmie. 1. stycznia 2005 DaimlerChrysler wykupił pozostałe udziały firmy.

AMG i wpływ na przemysł motoryzacyjny

W latach 70., kiedy firma wciąż się prężnie rozwijała, coraz więcej klientów zaczynało interesować się oferowanymi przez nią produktami. Sukcesem przeciwko konkurencji i dowodem skuteczności było niewątpliwie ogromne zainteresowanie tuningiem i akcesoriami Mercedesa. Najlepszym przykładem jest Fraknfurt Motor Show z 1981 roku, gdy aż 176 firm wyraziło szczególne zainteresowanie dodatkowymi częściami do Mercedesów.

300 SEL AMG

300-sel-amg
300-sel-amg

300 SEL wystąpił w 6,3 oraz 6,8-litrowej wersji. Był jednym z najbardziej popularnych modeli zaprojektowanych przez młodą jeszcze wtedy firmę. Wersja 6,8-litrowa (produkująca 428 KM i rozpędzająca auto maksymalnie do 265 km/h) prowadzona przez Hansa Heyera i Clemensa Schickentanza wygrała 24-godzinny wyścig na Spa-Francorchamps. To osiągnięcie spowodowało niesamowite poruszenie wśród fanów Mercedes-Benz. Wielu prosiło o podobny model z dopuszczeniem do zwykłego ruchu.

6,3-litrowa wersja dawała szeroki wybór mocy: 280, 300 lub 320 KM. Ta najmocniejsza osiągała „setkę” w 6,7 sekundy i była zdolna osiągnąć maksymalnie 235 km/h. Nowo opracowane sportowe zawieszenie zostało zamontowane w standardzie, by radzić sobie wysokimi parametrami silnika.

C36 AMG

c36-amg
c36-amg

C 36 był zasilany 3,6-litrowym, 6-cylindrowym motorem z technologią czterozaworową. Silnik generował maksymalnie 280 KM oraz 385 Nm momentu obrotowego. Ponadto auto rozpędzało się do 100 km/h w 6,7 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosiła 250 km/h. Jeśli chodzi o przekładnię, to był to 4-stopniowy (później także 5) "automat". Do tego w pakiecie otrzymaliśmy 17-calowe alufelgi oraz sportowe hamulce AMG.

c36-amg1
c36-amg1
  • Slider item
  • amg
  • 300-sel-amg
  • c36-amg
  • c36-amg1
  • Mercedes C 36 AMG
  • Mercedesy AMG
  • Mercedes C 36 AMG
  • Mercedes 300 SLE AMG
  • Mercedesy AMG
  • Mercedes 300 SLE AMG
  • Mercedes C 36 AMG
  • Mercedes 300 SLE AMG
[1/13]

Źródło: autoevolution

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)