WAŻNE
TERAZ

Groźny niż zawisł nad Polską [RELACJA NA ŻYWO]

Zanika jedna kategoria. Zdaniem eksperta to dramat

W gospodarstwie rolnym niemalże nieodłącznym sprzętem do pracy jest ciągnik. Dawniej, by nim kierować, wyrabiało się prawo jazdy kategorii T. Obecnie ze względu na zawarcie uprawnień do kierowania ciągnikiem w kategorii B, mało kto zdaje egzamin z kategorii T. Zdaniem eksperta jest to duży problem.

Prawo jazdyPrawo jazdy
Źródło zdjęć: © Autokult
Marcin Łobodziński

Do kierowania ciągnikiem rolniczym wystarczy kategoria B prawa jazdy. Jeśli ciągnik ma ciągnąć przyczepę inną niż lekka, wystarczy kategoria B+E. Taką ma wielu właścicieli gospodarstw i ciągników.

Dawniej sprawę załatwiała kategoria T, która uprawniała do kierowania ciągnikiem z przyczepą lub dwiema przyczepami. Choć była dostępna już od 16. roku życia, to na szkoleniu uczono przede wszystkim, jak kierować ciągnikiem z przyczepą czy inną maszyną, a także pojazdami wolnobieżnymi, jak np. kombajn. Dla odmiany, na szkoleniu B+E nie ma słowa o ciągnikach rolniczych czy maszynach wolnobieżnych, a już tym bardziej o specyfice ich użytkowania.

Jak donosi serwis poświęcony rolnictwu farmer.pl, w ostatnim czasie mocno spadło zainteresowanie kategorią T, ponieważ rolnicy mają zwykłe prawa jazdy (B lub C). W rozmowie przeprowadzonej z Janem Szumiałem ze Stowarzyszenia Ośrodków Szkolenia Kierowców w Warszawie pada stwierdzenie, że przez to w okresie pracy na roli zdarza się zdecydowanie za dużo wypadków drogowych.

Jak wyjaśnia Jan Szumiał, kierowcy ciągników nie dbają o odpowiednie oznakowanie, czego skutkiem są nierzadko makabryczne wypadki. Nie wiedzą, że niektóre maszyny ciągnięte przez traktor powinny być złożone i dodatkowo oznakowane – nie wystarczą same światła. Ponadto kierowcy nie stosują się do ograniczeń masy. To wszystko wynika z braku wiedzy, którą zdobyliby, gdyby szkolenie dotyczyło kategorii T.

"Czy zawsze te nieprawidłowości występują na skutek celowego działania rolników, lekceważenia przepisów lub braku wyobraźni? Czy może jednak wynikają z niewiedzy, braku odpowiedniego przeszkolenia, którego nie było podczas szkolenia w zakresie prawa jazdy kategorii B, a przydałoby się w przypadku użytkowania sprzętu rolnego?" – pyta retorycznie ekspert w rozmowie z farmer.pl.

Serwis rolniczy wskazuje na prosty przykład. Część teoretyczna egzaminu państwowego składa się z 32 pytań, z czego aż 12 dotyczy wiedzy specjalistycznej z kategorii T. Na egzaminie B+E nie ma ani jednego pytania specjalistycznego z zakresu kategorii T.

Warto zwrócić uwagę na to, że na szkoleniu czy na egzaminie z kategorii B+E, kandydat na kierowcę – również ciągnika – nie jeździ ciągnikiem, a to zupełnie inny pojazd niż samochód osobowy z przyczepą. Sama przyczepa rolnicza z dwiema osiami (z przodu i z tyłu) nie zachowuje się tak samo, jak przyczepa auta osobowego do 3,5 tony. Takich przyczep, w których jedna oś jest skrętna, używa się dopiero w samochodach ciężarowych.

Jak podaje farmer.pl: "operator mający wyłącznie prawo jazdy kategorii B+E może nie znać przepisów i zasad dotyczących obsługi, użytkowania i korzystania z dróg publicznych ciągnikami i maszynami rolniczymi, zwłaszcza kiedy rozpoczyna prace w rolnictwie i dopiero zdobywa doświadczenie".

Wybrane dla Ciebie

Policjantki wybiły szybę. Kierująca BMW wzywała pomocy przechodniów
Policjantki wybiły szybę. Kierująca BMW wzywała pomocy przechodniów
Zatrzymali auto do kontroli. Zdziwili się, kto był za kierownicą
Zatrzymali auto do kontroli. Zdziwili się, kto był za kierownicą
Ekspresówka do granicy. To będzie koniec potężnej trasy
Ekspresówka do granicy. To będzie koniec potężnej trasy
Zwykli Polacy wybierali te marki. Sensacyjne wyniki w pierwszym półroczu
Zwykli Polacy wybierali te marki. Sensacyjne wyniki w pierwszym półroczu
Ktoś w Fiacie w końcu poszedł po rozum do głowy. 500 wraca z silnikiem benzynowym
Ktoś w Fiacie w końcu poszedł po rozum do głowy. 500 wraca z silnikiem benzynowym
Darmowe autostrady A1, A2 i A4 w wakacje. Skorzysta tylko jedna grupa kierowców
Darmowe autostrady A1, A2 i A4 w wakacje. Skorzysta tylko jedna grupa kierowców
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Niemieckie auto bije rekordy. Fabryka dodaje trzecią zmianę
Niemieckie auto bije rekordy. Fabryka dodaje trzecią zmianę
911 tylko dla klubowiczów. Porsche świętuje 70-lecie PCA
911 tylko dla klubowiczów. Porsche świętuje 70-lecie PCA
Znak B-43 działa inaczej, niż zwykle ograniczenie prędkości. Mandat może zaboleć
Znak B-43 działa inaczej, niż zwykle ograniczenie prędkości. Mandat może zaboleć
Nalepka pod maską – co oznacza i dlaczego warto ją sprawdzić?
Nalepka pod maską – co oznacza i dlaczego warto ją sprawdzić?
Dublet McLarena i sensacyjne podium w chaotycznym, deszczowym GP Wielkiej Brytanii
Dublet McLarena i sensacyjne podium w chaotycznym, deszczowym GP Wielkiej Brytanii