Poradniki i mechanikaSkórzana kierownica - poradnik o pielęgnacji i naprawie

Skórzana kierownica - poradnik o pielęgnacji i naprawie

Skórzana tapicerka prezentuje się świetnie, o ile regularnie o nią dbamy
Skórzana tapicerka prezentuje się świetnie, o ile regularnie o nią dbamy
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Skoda
Adam Szczęsny
27.12.2011 21:21, aktualizacja: 30.03.2023 12:16

Skórzana kierownica jeszcze niedawno kojarzyła się z autami wyższych klas. Dziś coraz częściej gości również w samochodach niższych klas, i to nie tylko w topowych wersjach. Stąd dość powszechny staje się problem jej pielęgnacji. W tym artykule podpowiem, jak prawidłowo o nią zadbać.

W porównaniu z tradycyjną kierownicą skórzana wygląda dużo lepiej, jest też dużo przyjemniejsza w dotyku. Niestety, już po kilku latach eksploatacji mogą się pojawiać pierwsze przetarcia. Czasami o postępującym zużyciu kierownicy decydują czynniki niezależne od jakości jej wykonania. Znacząco na jej zużycie wpływamy my sami – kierowcy, a dokładniej szorstkość i potliwość naszych dłoni. Skóra staje się łamliwa lub farba mięknie i się ściera.

Aby zapobiec przetarciom kierownicy, należy regularnie używać preparatów do pielęgnacji i czyszczenia skóry. Środki te czyszczą i nawilżają skórę. Dzięki temu utrzymuje ona elastyczność i jest odporniejsza na ścieranie, a filtry UV zabezpieczają ją przed blaknięciem. Czasem mimo starań dochodzi do uszkodzeń. Co zrobić, jeśli skórzane obszycie na kierownicy się zniszczyło?

Jeżeli poważnie się przetarło lub przedarło, pozostaje jedynie obszycie kierownicy na nowo. Aby efekt był bliski fabrycznemu, usługę tę należy zlecić w profesjonalnym zakładzie. Koszt takiej operacji zależy od rodzaju kierownicy i skóry, jaką ma być obszyta.

W przypadku zwykłej skóry będzie to koszt około 200-300 zł, w przypadku perforowanej cena jest trochę wyższa i wynosi zazwyczaj od 250 do 400 zł. Koszt ten można lekko obniżyć poprzez dostarczenie tapicerowi zdemontowanej kierownicy.

Dla mniej wymagających istnieje jeszcze inne rozwiązanie – samodzielne obszycie kierownicy. W Internecie z łatwością znajdziemy zestawy przeznaczone do konkretnych modeli aut. Istnieje również możliwość dobrania pokrowca na podstawie  średnicy i grubości koła kierownicy. Niestety, obszycie trzeba wykonać samodzielnie, a pokrowiec nie zawsze jest idealnie dopasowany, więc trudno uzyskać dobry efekt.

Jeżeli zareagujemy odpowiednio wcześnie, istnieje możliwość regeneracji kierownicy we własnym zakresie. Przy drobnych uszkodzeniach skórzanej powierzchni kierownicy można nadać jej dawny odcień dzięki farbom tonującym. Taką naprawę z łatwością przeprowadzi każda osoba z odrobiną zdolności manualnych. Jak to zrobić?

Na rynku dostępnych jest wiele produktów do regeneracji powierzchni kierownicy. Mają one postać kremów, farb w sprayu lub farb nanoszonych za pomocą pędzelka. Podpowiem Wam, jak pomalować kierownicę farbą w sprayu.

Zabezpieczenie wnętrza
Zabezpieczenie wnętrza© fot. Adam Szczęsny

Malowanie można przeprowadzić na dwa sposoby. Pierwszy to demontaż kierownicy i pomalowanie jej w dogodnym miejscu. Drugą możliwością jest malowanie kierownicy zamontowanej w aucie. Ta opcja wiąże się z koniecznością zabezpieczenia wnętrza pojazdu, ale nie wymaga odłączenia i wyjęcia kierownicy. Aby skutecznie ochronić wnętrze, możemy użyć powszechnie dostępnej folii i taśmy malarskiej. Osłonięcie wnętrza zajmie około godziny.

Następnie przystępujemy do przygotowania powierzchni pod malowanie. Jeśli farba jest bardzo mocno zużyta, a skóra stała się bardzo łamliwa, należy najpierw przeszlifować skórę padem szlifującym, a następnie odtłuścić kierownicę specjalnym środkiem. Gdy powierzchnia kierownicy jest w miarę jednolita, wystarczy starannie ją odtłuścić, po czym można przystąpić do nanoszenia farby.

Efekt końcowy
Efekt końcowy© fot. Adam Szczęsny

Każdą kolejną warstwę nakłada się po całkowitym wyschnięciu poprzedniej. Podczas malowania przestrzegamy zaleceń producenta farby. Do uzyskania całkowitego pokrycia zazwyczaj wystarcza naniesienie trzech warstw. Po wyschnięciu farby można usunąć folię i taśmę zabezpieczającą i obejrzeć efekty pracy.

Koszt całego przedsięwzięcia jest niski (około 40 zł), a uzyskany efekt - bardziej niż zadowalający. Kierownica stała się miękka i przyjemna w dotyku. Efekt ten okazał się również trwały, gdyż po paru miesiącach eksploatacji nie pojawiły się jeszcze żadne oznaki zużycia naniesionej farby.

Porównanie powierzchni przed i po malowaniu
Porównanie powierzchni przed i po malowaniu© fot. Adam Szczęsny

Odpowiednie czyszczenie i pielęgnowanie kierownicy mogą zapobiec lub chociaż przesunąć w czasie jej uszkodzenie. Gdy jednak uszkodzenie już wystąpi, możemy skutecznie ją naprawić i zabezpieczyć poprzez pomalowanie. Przy poważnych uszkodzeniach pozostaje jedynie obszycie kierownicy u tapicera, ale należy się już wtedy liczyć z wysokim kosztem naprawy.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (26)