Škoda Rapid 1,2 TSI Elegance - podejście do Octavii [test autokult.pl]
Škoda Rapid to całkowicie nowy produkt, oddzielający grubą kreską nowy model Octavia od jego poprzedników. W zrozumieniu, jaki był sens wprowadzenia Rapida do oferty, pomogło spotkanie z najnowszą generacją Octavii i Rapidem w bardzo krótkim odstępie czasu i w najbogatszych wersjach dla jednostki 1,2 TSI (85 KM): Ambition i Elegance.
15.02.2013 | aktual.: 18.04.2023 11:16
Škoda Rapid 1,2 TSI Elegance & Škoda Octavia 1,2 TSI Ambition - zestawienie modeli
Pierwsze jazdy najmłodszym dzieckiem Škody, które miały miejsce jesienią zeszłego roku, nie przekonały mnie zbytnio do tego modelu. Niemal na każdym kroku w mojej głowie pojawiała się wątpliwość, czy aby na pewno Rapid jest Škodzie potrzebny. Teraz, kiedy przekonałem się, jak bardzo nowa Octavia chce wskoczyć do wyższego segmentu, wszystko stało się jasne: Rapid ma po prostu wypełnić lukę między Fabią i Octavią, która teraz zrobiła się zbyt duża, poniekąd zastąpić w ofercie dotychczasową Octavię.
Kolejny raz zdałem sobie sprawę również z tego, jak duża przepaść dzieli ten sam model skonfigurowany pod dwa krańce oferty cenowej. Prezentowany na zdjęciach Rapid w dopieszczonej wersji Elegance kosztuje 67 250 zł – zarówno cenę, jak i samo auto trudno nazwać budżetowymi. W środku znalazła się nawigacja Amundsen+ obsługiwana dotykowo i cyfrowy panel automatycznej klimatyzacji, które wprowadzają do kabiny "wyższą jakość".
Pod ręką jest wielofunkcyjna kierownica do obsługi przeciętnie grającego systemu nagłośnieniowego czy, mówiąc w komisowym slangu, „pełna elektryka”, poza sterowanymi manualnie fotelami. „Wyższa jakość” nie obejmuje oczywiście twardych i podatnych na zarysowania plastików czy trochę śmiesznych ręcznie regulowanych przegródek zaciskowych w uchwytach na kubki. Oczywiście pierwsze wrażenie z nieco topornego wnętrza Rapida pozostało, jednak w najbogatszej wersji jest ono skrzętnie zbijane na drugi plan przez bogate wyposażenie, którego nie powstydziłyby się dużo droższe samochody.
Materiały użyte do wykończenia kokpitu to nadal według mnie najsłabsza strona Rapida – przy zastosowanych tworzywach jego wnętrze za kilka lat może wyglądać bardzo słabo. Podejrzewam, że rysy i wytarcia będą na porządku dziennym. Jednak mimo wszystko – gdzie ta „bieda”? Została zamieciona pod dywan „Elegance”. Przy jakiej cenie samochód przestaje być budżetowy? Trudno określić, ale przy tak wyposażonym Rapidzie nie czułem się jak ktoś, kto oszczędza każdy możliwy grosz – blisko 70 000 zł wystarcza w zupełności (w zupełności wystarcza również na nową Octavię).
Rapid z założenia ma mieć przypiętą łatkę budżetowego liftbacka dla niezbyt wymagającej rodziny – wzorca segmentu C. Octavia natomiast wchodzi stopień wyżej, pełni już powoli rolę przypisywaną samochodom z półki D. Jednak ceny tych obu modeli, zależnie od wyposażenia, pozwalają potencjalnym klientom obu tych aut zapuścić się w bardzo szeroko zakrojoną część wspólną. Naprawdę nietrudno tak skonfigurować budżetowego Rapida, aby był droższy niż zahaczająca o klasę średnią i sporo przestronniejsza Octavia. O ile w obydwu samochodach bez problemu na komfortową podróż na wakacje może pozwolić sobie pięcioosobowa rodzina, o tyle ogromna różnica widoczna jest w jakości wykończenia samej kabiny – oczywiście na korzyść Octavii.
Obydwa modele cechuje syntetyczny i nowoczesny wygląd bez większej finezji i polotu. Wspólnym mianownikiem jest nie tylko sylwetka, ale nawet zarys reflektorów. Škoda robi dokładnie to, co inne marki z grupy VW AG zaczęły praktykować już kilka lat temu – ujednolica swoją gamę modelową do wspólnego trendu, który obejmie też kolejne auta, a wyznacznikami „prestiżu modelu” zostaną przede wszystkim gabaryt zewnętrzny i detale.
Od strony konstrukcyjnej Octavia III została zbudowana jako całkowicie nowy model wykorzystujący najnowsze rozwiązania grupy VW AG. Rapid to natomiast forma składanki czerpiącej z poprzednich modeli VW AG. Widać tu różne naleciałości sztuki inżynierskiej sprzed lat, ale całość prezentuje się solidnie. Wyraźne różnice czuć w prowadzeniu i komforcie podróżowania. Octavia pozwala na naprawdę przyjemną i lekkostrawną podróż w bardzo przyzwoitych warunkach i przy świetnym wyciszeniu.
Rapid zachowuje się tak, jak przystało na klasyczny kompakt – jest dość twardy i stabilny, ale trudno nazwać go autem komfortowym, kiedy na drodze pojawiają się większe nierówności w krótkich odstępach. Podczas gdy Octavia wybiera je bez zająknięcia, Rapid lubi rzucić pasażerami po kabinie – jest bardziej nieokrzesany i również mniej precyzyjnie się prowadzi. Octavia mimo mocnego skrętu w stronę komfortu pozwala doskonale czuć drogę i pewnie zbierać zakręty.
Rapid i Octavia dzielą też sporą część jednostek napędowych, szczególnie jeśli chodzi o odmiany o mniejszej mocy maksymalnej. Wspólny dla obu modeli silnik 1,2 TSI generujący 85 KM, który w rodzinie motorów wyposażonych w bezpośredni wtrysk paliwa uchodzi za bazowy, może wydawać się zbyt słaby. Jednostka jak na litraż i oferowaną moc jest jednak zadziwiająco dynamiczna; wciśnięcie pedału gazu i przekroczenie prędkości obrotowej 3000 obr./min sprawia, że samochód zbiera się lepiej niż przyzwoicie. Škoda Rapid z tym silnikiem potrafi pokazać pazur. W co trudno uwierzyć - ważąca 70 kg więcej nowa Octavia - również. Jednostka 1,2 TSI niezależnie od wybranego wariantu mocy potrafi być też bardzo oszczędna – wynik 7,0 l/100 km w mieście i 5,7 l/100 km w trasie to dla Rapida żadne osiągnięcie.
Octavia II generacji została rozdarta na dwa modele – plasowanego nieco niżej Rapida i pozycjonowaną sporo wyżej następczynię. Nowa Octavia bardzo zaskoczyła mnie swoim nowym obliczem, udowadniając jednocześnie, że wprowadzenie Rapida wcale nie było pozbawione sensu. Škoda powoli zabiera Octavię z segmentu C, ale chce pozostawić w nim coś w zamian – właśnie Rapida. Dla mnie jednak wybór byłby oczywisty – lepsza uboższa Octavia niż bogatszy Rapid.
- W pełni funkcjonalny samochód segmentu C dla przeciętnie wymagającej rodziny
- Za podobne pieniądze można mieć plasowaną wyżej, dużo lepszą Octavię
Škoda Rapid 1,2 TSI Elegance & Škoda Octavia 1,2 TSI Ambition - dane techniczne
Testowany egzemplarz: | Škoda Rapid 1,2 TSI Elegance | Škoda Octavia 1,2 TSI Ambition |
Silnik i napęd | ||
Układ i doładowanie: | R4, Turbodoładowanie | R4, Turbodoładowanie |
Rodzaj paliwa: | Benzyna | Benzyna |
Ustawienie: | Poprzecznie | Poprzecznie |
Rozrząd: | SOHC 8V | SOHC 8V |
Objętość skokowa: | 1197 cm3 | 1197 cm3 |
Stopień sprężania: | 10,5 | 10,5 |
Moc maksymalna: | 85 KM przy 4800 rpm | 85 KM przy 4800 rpm |
Moment maksymalny: | 160 Nm przy 1500-3500 rpm | 160 Nm przy 1500-3500 rpm |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 71 KM/l | 71 KM/l |
Skrzynia biegów: | 5-stopniowa, manualna | 5-stopniowa, manualna |
Typ napędu: | Przedni (FWD) | Przedni (FWD) |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | Tarczowe, wentylowane |
Hamulce tylne: | Tarczowe | Tarczowe |
Zawieszenie przednie: | Kolumna typu McPherson | Kolumna typu McPherson |
Zawieszenie tylne: | Belka skrętna | Belka skrętna |
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany | Zębatkowy, wspomagany |
Średnica zawracania: | 10,9 m | 10,4 m |
Koła, ogumienie przednie: | 215/45 R16 (z pakietem) | 215/45 R16 (standard) |
Koła, ogumienie tylne: | 215/45 R16 (z pakietem) | 215/45 R16 (standard) |
Masy i wymiary | ||
Typ nadwozia: | Liftback | Liftback |
Liczba drzwi: | 5 | 5 |
Współczynnik oporu Cd (Cx): | 0,297 | 0,294 |
Masa własna: | 1080 kg (bez kierowcy) | 1150 kg (bez kierowcy) |
Stosunek masy do mocy: | 12,7 kg/KM | 13,5 kg/KM |
Długość: | 4483-4589 mm | 4659 mm |
Szerokość: | 1706 mm | 1814 mm |
Wysokość: | 1461-1488 mm | 1461 mm |
Rozstaw osi: | 2589 mm | 2686 mm |
Rozstaw kół przód/tył: | 1441-1463/1478-1500 mm | 1549/1520 mm |
Prześwit (przód/tył): | b.d. | 140 mm |
Pojemność zbiornika paliwa: | 55 l | 50 l |
Pojemność bagażnika: | 550-1490 l | 590-1580 l |
Specyfikacja użytkowa | ||
Ładowność maksymalna: | 610 kg | 700 kg |
Maksymalna masa holowanej przyczepy: | 900 kg | 1300 kg |
Osiągi | ||
Katalogowo: | Katalogowo: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 11,8 s | 12,0 s |
Prędkość maksymalna: | 183 km/h | 181 km/h |
Zużycie paliwa (miasto): | 6,5 l/100 km | 6,5 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 4,4 l/100 km | 4,4 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 5,1 l/100 km | 5,2 l/100 km |
Emisja CO2: | 119 g/km | 119 g/km |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 5 gwiazdek | b.d. |
Cena | ||
Testowany egzemplarz: | 62 450 zł + pakiet za 4800 zł | 65 000 zł |
Model od: | 47 950 zł | 59 500 zł |
Wersja silnikowa od: | 52 450 zł | 59 500 zł |