Skoda Kodiaq - poradnik kupującego w pigułce
Atrakcyjna cena i niezłe wyposażenie miały sprawić, że Kodiaq stanie się hitem w Polsce, ale na razie do tego nie doszło. Którą wersję tego samochodu uważamy za optymalną?
22.12.2017 | aktual.: 30.03.2023 11:11
Skoda Kodiaq - podstawowe informacje
Skoda przygotowała pierwszego SUV-a po niezbyt dobrze przyjętym Yeti tradycyjnie na swój sposób. Auto imponuje przestronnością wnętrza i bagażnika, a także mocno nawiązuje stylistyką i funkcjonalnością do innych modeli.
Kodiaq to także pierwszy siedmioosobowy samochód tego producenta, zatem może konkurować z większymi autami. Bazuje na rozwiązaniach Volkswagena, a płyta podłogowa pochodzi z modelu Tiguan. Konkretnie jest jej rozwinięciem, a przygotowano ją dla wersji Allspace, która zadebiutowała nieco później. Silniki oczywiście pochodzą z półek VW.
Debiut: 2016 r.
Segment: SUV
Nadwozie: SUV 5- lub 7-miejscowy
Wymiary: 4697x1882x1676 mm
Rozstaw osi: 2638 mm
Pojemność bagażnika: 720 l
Konkurencja: Hyundai Tucson, Nissan X-Trail, Peugeot 5008,
Silniki benzynowe:
1.4 TSI (125 KM) napęd FWD - od 93 750 zł
1.4 TSI (150 KM) napęd FWD lub AWD - od 110 250 zł
2.0 TSI (180 KM) napęd AWD - od 125 750 zł
Silniki Diesla:
2.0 TDI (150 KM) napęd FWD lub AWD - od 122 250 zł
2.0 TDI (190 KM) napęd AWD - od 144 200 zł
Która wersja Skody Kodiaq jest naszym zdaniem najlepsza?
Wbrew pozorom cennik Skody Kodiaq nie kończy się na trzech poziomach wyposażenia, ale są także dwa dodatkowe cenniki dla wersji specjalnych Scout i Sportsline. To jednak modele wyróżniające się przede wszystkim stylistyką, ich ceny są wyraźnie wyższe (od 136 850 zł), a wyposażenie bazuje na najbogatszej wersji Style. Szukając natomiast optymalnej Skody Kodiaq, skupmy się na odmianie podstawowej.
Różnica pomiędzy podstawową specyfikacją Active, a wyższą Ambition to w zależności od silnika 6-8 tys. zł. Natomiast kwota 10 tys. zł różni specyfikację Ambition od Style. Czy oferuje coś specjalnego?
Owszem, przede wszystkim reflektory diodowe, trzystrefową klimatyzację, radio bolero, dostęp bezkluczykowy i czujniki parkowania. Trzy ostatnie elementy można dokupić w pakiecie Fresh za 1850 zł, natomiast reflektory diodowe za 4500 zł i w zasadzie nie trzeba niczego więcej, choć aby skompletować naprawdę przydatne wyposażenie do poziomu porównywalnego, trzeba by dopłacić 800 zł za podgrzewane fotele przednie.
Dlatego uważamy, że specyfikacja Ambition jest optymalna do Skody Kodiaq. Z takiego założenia wyszedł sam importer oferują tę wersję jako bazową dla modelu Karoq. Co zatem z silnikami?
Tak na dobrą sprawę już jednostka1.4 TSI o mocy 150 KM zapewnia odpowiednie do dużego SUV-a osiągi, choć przy pełnym obciążeniu można odczuć niedostatek dynamiki i znacznie zwiększone zużycie paliwa. Zresztą nawet bez obciążenia nie jest zbyt ekonomiczna. Oczywiście dobre osiągi zapewnia motor 2.0 TSI, ale optymalnym źródłem napędu jest naszym zdaniem 2.0 TDI o mocy 150 KM.
Przede wszystkim można wybrać napęd, a tak na dobrą sprawę to dopłata 9000 zł do wersji 4x4 to całkiem spory wydatek. Jeżeli ktoś rzeczywiście potrzebuje auta na bezdroża i chce akurat Kodiaqa, to jak najbardziej. O 1000 zł taniej niż wersja z 4x4 ze skrzynią manualną, można kupić Kodiaqa z automatem i przednim napędem. Moim zdaniem to jest większa wartość dla potencjalnego nabywcy, choć to wszystko kwestia upodobań.
Zmierzamy do tego, że Kodiaq 2.0 TDI (150 KM) to nie tylko odpowiednio dynamiczna jednostka oraz bardziej ekonomiczna niż którakolwiek z benzynowych, ale także dająca największy wybór kombinacji napędu. Ponadto nie aż tak dużo droższa od benzynowych.
Podsumowując, naszym zdaniem optymalny Kodiaq to jeden z dwóch modeli: 2.0 TDI 4x4 za 129 700 zł lub 2.0 TDI DSG za 128 700 zł.