Siedem państw wzywa do zmiany przepisów. Wśród nich Polska

Wszystko po to, by zachować konkurencyjność europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, który coraz głębiej pogrąża się w kryzysie.

Salon samochodowySalon samochodowy
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Aleksander Ruciński
13

W 2025 roku wejdą w życie nowe przepisy, zgodnie z którymi UE obniży limity średniej emisji CO2 dla nowych pojazdów do niespełna 94 g/km. Producenci, którzy przekroczą ten limit, muszą liczyć się z karami w wysokości 95 euro za każdy gram nadwyżki pomnożony przez liczbę sprzedanych pojazdów. Według wstępnych szacunków łączna wysokość kar w branży może sięgnąć aż 15 mld euro.

To dodatkowe obciążenie dla europejskich producentów, którzy już dziś borykają się z kryzysem spowodowanym brakiem wystarczającego popytu na auta elektryczne i rosnącą konkurencją ze strony Chin. W związku z powyższym kilka krajów postanowiło zawnioskować o zmianę przepisów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Gala Samochód Roku 2025 - wywiad - Michał Kokerski x COFFEE PLANT

Na liście państw sprzeciwiających się niższym limitom CO2 znalazły się Włochy, Polska, Austria, Bułgaria, Czechy, Rumunia i Słowacja.

"Branża znajduje się obecnie w krytycznym momencie, stojąc przed poważnymi wyzwaniami związanymi z produkcją, zatrudnieniem i globalną konkurencją, które wymagają pilnych i skoordynowanych działań na szczeblu UE. (...) Takie kary poważnie ograniczyłyby zdolność przemysłu do reinwestowania w innowacje i rozwój, co zaszkodziłoby konkurencyjności Europy na arenie międzynarodowej" - czytamy w uzasadnieniu sprzeciwu.

27 listopada 2024 roku po zatwierdzeniu drugiej kadencji, przewodnicząca Parlamentu Europejskiego Ursula von der Leyen stwierdziła, że przemysł motoryzacyjny to "europejska duma" i zobowiązała się dopilnować, by "przyszłość samochodów nadal tworzyła się w Europie".

Dodała, że osobiście poprowadzi nowy, strategiczny dialog pomiędzy przemysłem motoryzacyjnym a powiązanymi z nim podmiotami. Czas pokaże, co stoi za tymi słowami.

Wybrane dla Ciebie

Mercedes jednak zostanie przy silnikach spalinowych. Kto mógł się tego spodziewać?
Mercedes jednak zostanie przy silnikach spalinowych. Kto mógł się tego spodziewać?
Nowa ekspresówka nad morze. Teraz to można jechać
Nowa ekspresówka nad morze. Teraz to można jechać
Nietypowy radiowóz. Nazwali go "Sierżantem Jimem"
Nietypowy radiowóz. Nazwali go "Sierżantem Jimem"
Motoryzacyjny gigant ogłosił upadłość. Ale to nie koniec kultowej firmy
Motoryzacyjny gigant ogłosił upadłość. Ale to nie koniec kultowej firmy
BMW zalegają od dwóch lat. Rabaty są sześciocyfrowe
BMW zalegają od dwóch lat. Rabaty są sześciocyfrowe
Ponad 8 mln złotych. Kradli jeden model, nie chodziło tylko o części
Ponad 8 mln złotych. Kradli jeden model, nie chodziło tylko o części
Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
"Powinni tego zabronić!" Kubica wypalił o wygranym wyścigu
"Powinni tego zabronić!" Kubica wypalił o wygranym wyścigu
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Jest nowa droga nad morze. Ekspresówka omija wąskie gardło
Jest nowa droga nad morze. Ekspresówka omija wąskie gardło
Uważaj za granicą. Opłaty są obowiązkowe, a błąd kosztowny
Uważaj za granicą. Opłaty są obowiązkowe, a błąd kosztowny
Przez Warszawę przeszły dwa żywioły. Na Air|Water pojęcie "za dużo Porsche" jest obce
Przez Warszawę przeszły dwa żywioły. Na Air|Water pojęcie "za dużo Porsche" jest obce