Samochody rodem z gierkowskiej dekady

Lata siedemdziesiąte to u nas epróżnym stopniu sprężaniaoka świetlanych obietnic Edwarda Gierka. "Dynamiczny rozwój" przeżywać miały w Polsce budownictwo, kultura i... motoryzacja. Jak było naprawdę - wszyscy wiemy. To, co w PRL-u było tylko garścią frazesów propagandowych, działo się jednak na zachodzie. W latach 70' z fabryk wyjechało wiele samochodów, które jeszcze dziś budzą błysk w oku każdego kierowcy.

Samochody rodem z gierkowskiej dekady 1
Paweł Żmuda

Mercedes-Benz 450SEL 6.9

Jeden z najsłynniejszych modeli Mercedesa z lat siedemdziesiątych. Luksusowa limuzyna o ogromnej mocy trafiła do produkcji w 1975 roku. Z taśm montażowych zjechało jedynie około 7400 egzemplarzy. Pod maską każdego z nich znajdował się silnik V8 o pojemności 6,9 litra w założeniu rozpędzający samochód do prędkości około 225 km/h. Niektórzy dziennikarze potrafili rozpędzić testowe egzemplarze aż do prędkości 240 km/h. Robi wrażenie, prawda?

Masseratti Quattroporte III

Wyzwanie rzucone przez ekskluzywnego 450 SEL 6.9 zostało podjęte przez projektantów Maserati. W 1977 roku rozpoczęto prace nad kolejną wersją modelu Quattroporte. Pierwsze iście biznesowe Quattroporte III zjechały z taśm już dwa lata później. Pod maską sportowej limuzyny instalowano silniki V8 o mocy 225 oraz 280 koni. Dodatkowo powstała również wersja Royale o mocy 295 koni. Samochody okazały się sporym sukcesem. W sumie sprzedano ponad 2 tysiące "włoskich Rolls-Royce'ów".

Porsche 935

Porsche 935 zaprezentowane zostało w 1976 roku jako wyścigowa wersja modelu 911 Turbo. Auta od początku odnosiły całkiem spore sukcesy na światowych torach. Projektanci Porsche postanowili pójść za ciosem. W 1978 roku zaprezentowany został model znany jako Moby Dick. Wyścigówka ważąca zaledwie 1025 kilogramów napędzana była silnikiem o mocy aż 845 koni mechanicznych. Niestety, samochód przegrał w prestiżowym wyścigu Le Mans i firma zrezygnowała z dalszego rozwoju modelu. Aż chce się włączyć jedną z części kultowego Need For Speed...

Chevrolet Camaro Z28

Druga generacja kultowych Camaro została wprowadzona na rynek pod koniec lutego 1970 roku. Amerykańskie klasyki czerpały sporo ze stylistyki ówczesnych Jaguarów i Ferrari. Modele Z28 były znaczną rewolucją. Samochody były znacznie łatwiejsze w prowadzeniu i dużo lepiej wyciszone, niż Camaro pierwszej generacji. Auta wyposażano między innymi w silniki o mocy 245 KM, a nawet klimatyzację do dziś uznawane są za jedne z najładniejszych muscle carów wszechczasów.

Aston Martin V8 Vantage

Projektując V8 Vantage, specjaliści brytyjskiego Astona Martina dobrze wiedzieli co robią. W 1977 roku z fabryk wyjechały pierwsze dwudrzwiowe coupe i cabriolety wyposażone w silniki V8 o mocy prawie 400 koni. Vantage bardzo szybko doczekał się miana pierwszego brytyjskiego supersamochodu. Auto osiągało prędkość 270 kilometrów na godzinę. Niestety V8 Vantage nigdy nie był autem dla ubogich. W ciągu dwunastu lat produkcji sprzedano zaledwie 534 egzemplarzy.

Lamborghini Countach

Zaprezentowany po raz pierwszy w 1971 roku model Countach LP5000 miał być następcą kultowej dziś Miury. Niestety, włoscy inżynierowie nieco przesadzili i w wyniku wielu problemów technicznych LP5000 nigdy nie trafiły do seryjnej produkcji. Ich miejsce zajął przeprojektowany Countach LP400. Pierwsze samochody wyjechały z włoskiej firmy w 1974 roku. Było jednak na co czekać. Silnik V12, moc 375 koni i prędkość maksymalna dochodząca do 316 km/h to dane, które do dziś robią wrażenie.

Mercedes-Benz SL R107

Trzecia generacja prestiżowych roadsterów Mercedesa produkowana była w latach 71-89. Mercedes produkowany był w wersji europejskiej i amerykańskiej, o nieco zmodyfikowanych parametrach silnika, zmienionych zderzakach oraz przednich światłach. Różnorodność typów silników R107ki obejmowała pojemność od 3,5 do ponad 5,5 litra. W najlepszych konfiguracjach sprzedawanych w końcowym okresie produkcji sportowe cabrio osiągały moc aż 231 koni. Do dziś stanowią łakomy kąsek dla wszystkich fanów koncernu ze Stuttgartu.

BMW M1

Bawarski supersamochód powstały we współpracy z Lamborghini od początku miał być klasyczną wyścigówką. Pierwsze M1 wyjechały z fabryki w 1978, a w ciągu trzech lat wyprodukowano zaledwie 457 egzemplarzy z czego jedynie 400 trafiło do sprzedaży. Pod maską potwora drzemał silnik R6 o mocy 277 KM z którego inżynierowie BMW Motorsport potrafili wyciągnąć nawet 860 koni. Nic dziwnego, że samochód znalazł się na liście dziesięciu najlepszych wyścigówek z lat 70' przygotowanej w 2004 przez Sports Car International.

Samochody rodem z gierkowskiej dekady 2

Piąta generacja Impali była jednym z najlepiej sprzedających się modeli Chevroleta w latach siedemdziesiątych. W 1972 roku Impale w wersji cabrio przebiły nawet sprzedaż kultowych Mustangów. Na amerykańskie drogi zjechało wtedy około 6500 sztuk, dając tym samym aż 9% udział w rynku. W starych Impalach montowano silniki V8 o mocy dochodzącej do 390 koni. Szkoda, że tak mało amerykańskich klasyków jeździ po naszych drogach.

Ferrari Berlinetta Boxer

Dwudrzwiowe coupe produkowane w latach 1973 - 84 było oczkiem w głowie samego Enzo Ferrari. Właściciel firmy stwierdził bowiem, że samochody rodem z Maranello sprawiały zbyt wielkie problemy dla niedoświadczonych, a zarazem bogatych nabywców. Z taśm montażowych zjechało około 2300 egzemplarzy Berlinetty Boxer. W najlepszej konfiguracji samochody o mocy 360 KM rozpędzały się do prędkości około 303 kilometrów na godzinę. Ciekawe ilu milionerów potrafiło nimi jeździć.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł