Poradniki i mechanikaNie pomyl mas w samochodzie. Pomiędzy F.1 a F.2 jest zasadnicza różnica

Nie pomyl mas w samochodzie. Pomiędzy F.1 a F.2 jest zasadnicza różnica

Wielu kierowców doskonale wie, czym jest dopuszczalna masa całkowita. Niejeden pewnie zastanawia się, po co w dowodzie rejestracyjnym jest rubryka F.1 oznaczająca maksymalną masę całkowitą, skoro obie wartości się pokrywają. Już wyjaśniam.

Rubryki F.1 i F.2 mają tę samą wartość, ale nie zawsze musi tak być
Rubryki F.1 i F.2 mają tę samą wartość, ale nie zawsze musi tak być
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

27.09.2021 | aktual.: 14.03.2023 14:59

Rubryki F.1 i F.2 wcale nie są tym samym, choć w znakomitej większości dokumentów wartości tam wpisane są identyczne. Nie jest to jednak zasada. Różnice są dość istotne, a gdyby opisać je pobieżnie i w możliwie najbardziej zrozumiały sposób, wyglądałoby to następująco:

  • F.1 – maksymalna masa całkowita przewidziana technicznie przez konstruktora pojazdu
  • F.2 – maksymalna masa całkowita dla pojazdu przewidziana krajowymi przepisami

W przypadku F.1 mówimy o masie, jaką jest w stanie unieść konstrukcja auta, jego fabryczne ogumienie czy wyhamować fabryczny układ hamulcowy. Konstruktorzy samochodów na różne regiony świata biorą z reguły pod uwagę lokalne przepisy, ale często takie auta trafiają na różne rynki.

Może się więc okazać, że masa z rubryki F.1 nie będzie pokrywała się z masą w rubryce F.2. Bywa też tak, że z przyczyn technicznych (np. zmiany konstrukcyjne) wymagane jest zmniejszenie dmc, czyli wartości w rubryce F.2.

Zwykle rozbieżności dotyczą pojazdów ciężarowych. Wartości graniczne w Polsce dla dopuszczalnych mas całkowitych w zależności od liczby osi to:

  • 18 ton dla pojazdu dwuosiowego.
  • 25 ton dla pojazdu trzyosiowego.
  • 32 tony dla pojazdu czteroosiowego.

Jeśli jednak konstrukcja pojazdu jest przystosowana do większej maksymalnej masy całkowitej, to w rubryka F.1 będzie miała wpisana większą wartość niż rubryka F.2.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)