"Rozpraszają kierowcę nawet na 48 sekund". Naukowcy krytycznie o dotykowych ekranach

Wszechobecne, dotykowe ekrany opanowały świat współczesnej motoryzacji, sprawiając, że wiele aut stało się czymś na kształt smartfonów ubranych w blachę, silnik i koła. Zdaniem naukowców z Kanady, jest to bardzo niepokojący trend.

Ekran i nic więcej - tak wyglądają wnętrza wielu współczesnych autEkran i nic więcej - tak wyglądają wnętrza wielu współczesnych aut
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński
Aleksander Ruciński

Korzystanie ze smartfona podczas prowadzenia samochodu jest nielegalne w większości cywilizowanych krajów świata. Tymczasem codziennie miliony kierowców, jak gdyby nigdy nic, obsługują swoje auta za pośrednictwem ekranów dotykowych, które rozpraszają uwagę. Nierzadko im nowszy model, tym bardziej skomplikowana obsługa.

"To poważny problem, który przybiera na sile" - mówi Ian Jack z Canadian Automobile Association, cytowany przez The Canadian Press. - "Obsługa tych wszystkich rzeczy staje się coraz trudniejsza" - dodaje. Jack jest jedną z osób, które chcą rozpocząć krajową kampanię uświadamiającą kierowców o skutkach rozproszenia za kierownicą.

Badania przyczyn wypadków drogowych w Kanadzie z 2018 roku wykazały, że aż 1/4 śmierci na drogach może być spowodowana rozproszeniem kierowcy. Niestety, współczesne multimedia potrafią odwrócić uwagę na bardzo długi czas.

W raporcie przygotowanym przez University of Utah i AAA Foundation możemy przeczytać, że w skrajnych przypadkach odnalezienie właściwych funkcji w menu czy zmiana ustawień może zająć nawet 48 sekund, co oznacza, że "przekopywanie" się przez komputer niczym nie różni się od pisania SMS-a czy przeglądania mediów społecznościowych w trakcie jazdy. Oczywiście poza tym, że wciąż pozostaje legalne i wspierane przez samych producentów.

Nie tylko naukowcy, ale i władze zaczynają dostrzegać problem, o czym świadczy chociażby niedawna decyzja NHTSA w sprawie Tesli, która musiała zablokować możliwość korzystania z gier w trakcie jazdy. Nie zmienia to jednak faktu, że pozostałe funkcje nadal są obsługiwane za pośrednictwem ekranu. Jak zresztą w wielu współczesnych autach. Niestety, nie we wszystkich systemy działają tak, by jak najmniej absorbować kierowcę.

Kampanie, jak ta planowana przez Canadian Automobile Association, z pewnością pomogą nagłośnić problem, ale raczej nie zmienią kierunku, w jakim zmierza motoryzacja. Tu potrzebne byłyby konkretne rozwiązania prawne. Istnieje jednak obawa, że wówczas wiele modeli stałaby się po prostu nielegalna.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik