Rdzewieją w mgnieniu oka. Szwedzi opublikowali raport z badania
Ochrona przed korozją to temat, który zazwyczaj nie interesuje pierwszego właściciela samochodu, ale dla kolejnych staje się bardzo ważny. Jedni producenci podchodzą do tematu poważnie, inni - po macoszemu. Szwedzki magazyn "Vi Bilägare" postanowił przeanalizować ten temat. Oto werdykt.
20.05.2024 | aktual.: 20.05.2024 18:32
Surowy klimat panujący w Szwecji nie jest łaskawy dla nadwozi samochodów. Nie powinno więc dziwić, że za badanie poziomu ochrony nadwozia przed rdzą, wzięli się właśnie Szwedzi. A dokładnie redaktorzy tamtejszego magazynu "Vi Bilägare".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wyniki ich badania niektórych mogą zaskoczyć. Nie zawsze bowiem marka z segmentu premium oznaczała, że zabezpieczenie jest na wysokim poziomie. Miłą niespodzianką mogą być natomiast wyniki niektórych producentów oferujących budżetowe pojazdy.
Zobacz także
Zespół podczas badań skupił się na kilku kluczowych aspektach. Wśród nich znalazły się takie elementy, jak grubość powłoki lakierniczej i poziom zapewnianej przez nią ochrony, a także zabezpieczenie wewnętrznych profili, elementów zawieszenia oraz konstrukcji nadwozia. Jednym z punktów analizy była także ocena stanów wspomnianych elementów po testach długodystansowych.
W efekcie Szwedzi sporządzili ranking prezentujący marki oferujące najlepsze zabezpieczenia antykorozyjne w pojazdach wyjeżdżających z fabryki. Wyniki przedstawione poniżej są uporządkowane od najlepszych do najgorszych.
- Porsche – 5 punktów
- Jaguar – 4,7
- Nio – 4,5
- BMW – 4,1
- Audi – 4,0
- Mini – 4,0
- Mercedes – 3,9
- Renault – 3,7
- Volkswagen – 3,6
- Seat – 3,6
- Dacia – 3,5
- Tesla – 3,4
- Škoda – 3,4
- Lexus – 3,3
- Średnia – 3,1
- Alfa Romeo – 3,0
- BYD – 3,0
- Cupra – 3,0
- Polestar – 3,0
- Volvo – 3,0
- Kia – 2,9
- Hyundai – 2,9
- Nissan – 2,7
- Peugeot – 2,6
- Opel – 2,6
- Jeep – 2,5
- MG – 2,5
- Citroën – 2,4
- Mazda – 2,3
- Ford – 2,2
- Toyota – 2,2
- DS – 2,0
- Fiat – 2,0
- Hongqi – 2,0
- Lynk & Co – 2,0
- Mitsubishi – 2,0
- Range Rover – 2,0
- Subaru – 2,0
- Suzuki – 2,0
- Honda – 1,8
Największą niespodzianką jest wynik Volvo. Marka uzyskała ocenę poniżej średniej, co jest szczególnie zaskakujące z uwagi na szwedzkie pochodzenie. W przeszłości modele Volvo uchodziły bowiem niemal niezniszczalne i bardzo odporne na na korozję. Zaskoczeniem jest także wynik powiązanej z Volvo marki Polestar.
Najwyżej ocenione zostały głównie niemieckie marki premium - Porsche, BMW, Audi i Mercedes. Co ciekawe, również wysoko ocenione zostało chińskie Nio. Najlepszą marką spoza segmentu premium okazało się Renault.
Z kolei Dacia, mimo budżetowego charakteru, również wypadła nieźle. Rumuńska marka uzyskała lepsze noty, niż np. Tesla czy Lexus. Ranking zamykały azjatyckie marki. Najgorzej poradziły sobie japońskie Subaru, Suzuki i Honda. W tym przypadku dotychczasowe stereotypy znalazły więc potwierdzenie w badaniach.