Producenci chcą ominąć problem półprzewodników. Zmieniają swoje samochody

Na razie muszą stosować priorytety dla wybranych modeli, ale niebawem będą mieć przynajmniej częściową odpowiedź na kryzys dostępności półprzewodników. Producenci aut zaprzęgli do pracy swoich inżynierów i logistyków.

Produkcja chipa może trwać nawet kilka tygodni. Stąd kłopoty producentów autProdukcja chipa może trwać nawet kilka tygodni. Stąd kłopoty producentów aut
Źródło zdjęć: © mat. pras.
Tomasz Budzik

Pandemia koronawirusa stworzyła ogromne zapotrzebowanie na urządzenia elektroniczne, a więc i na procesory oraz potrzebne do ich budowy półprzewodniki. Z tymi jest jednak ogromny problem. Odczuwają go także producenci samochodów. W końcu współczesne auto jest niczym komputer na kołach. W efekcie na odbiór nowego samochodu często trzeba czekać miesiącami, a część firm produkuje niekompletne auta, aby potem przechowywać je na placach do czasu uzyskania potrzebnych podzespołów. Dziś wiadomo, ze kłopoty z półprzewodnikami potrwają dłużej niż początkowo sądzono. Dlatego producenci aut próbują rozwiązać problem na własną rękę.

Jak informuje "Automotive News Europe", obecnie producenci kierują pozyskane komponenty w pierwszej kolejności do produkcji samochodów elektrycznych czy niskoemisyjnych. Jest to zapewne związane z europejskimi celami emisji CO2, wymuszanymi przez unijne prawodawstwo. W efekcie na auto z wtyczką można doczekać się o wiele szybciej niż jego odpowiednika o tradycyjnym napędzie. To jednak nie wszystko.

Podstawowym sposobem radzenia sobie z kryzysem półprzewodników ma być zmiana ścieżek dostawy podzespołów. Do tej pory producenci polegali na dostawcach, którzy organizowali odpowiednie zasoby. Teraz zwracają się bezpośrednio do producentów półprzewodników. I to jednak nie koniec.

Inżynierowie Volkswagena pracują nad modyfikacją oprogramowania jednostek sterujących w samochodach użytkowych. Zmiany mają pozwolić na obsługę tych samych funkcji przy pomocy mniejszej liczby układów elektronicznych. Mercedes oraz General Motors idą zaś śladem Tesli. W przypadku tych firm prace informatyków i elektroników dążą do tego, by umożliwić pracę jednostki centralnej nie z użyciem określonego procesora, ale z różnymi podzespołami. Taka elastyczność ma sprawić, że w razie kłopotów z dostępem do konkretnego elementu można zastąpić go innym.

Działania producentów samochodów zapewne nie zlikwidują problemu z dostępnością półprzewodników, ale poprawią sytuację. Dla kupujących będzie to oznaczało krótsze oczekiwanie na samochód.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne