Prawo jazdy i punkty karne kierowcy firmowego - cz.1

Kierowcy firmowi podlegają takim samym prawom ruchu drogowego jak inni. Czy właściciele przedsiębiorstw i menedżerowie flot, mogą kontrolować swoich pracowników pod tym względem? To pytanie zadaliśmy Annie Knapik z Kancelarii Radców Prawnych Klatka i Partnerzy w Katowicach.

Zdjęcie kierowcy kontrolowanego przez policjęZdjęcie kierowcy kontrolowanego przez policję
Źródło zdjęć: © fot. Photographee.eu/Shutterstock
Autokult Biznes

Przedsiębiorca powierzający kierowcy kluczyki do auta służbowego powinien wcześniej wykonać kilka czynności, które między innymi są związane z dokumentacją użyczenia środka lokomocji. W naszym dwuczęściowym tekście zajmiemy się jednak głównie sprawami związanymi z prawem jazdy. Przyjmujący do pracy lub/i menedżer floty powinien bezwzględnie sprawdzić czy osoba mająca prowadzić pojazd posiada aktualne uprawnienia.

Szkolenia doskonalenia jazdy

To jednak nie wszystko - część potencjalnych młodych handlowców i pracujących na stanowiskach, które wymagają częstego zasiadania za kółkiem, prawo jazdy posiada od niedawna lub dotychczas nie jeździło systematycznie samochodem. Tymczasem w przedsiębiorstwach otrzymają w użytkowanie auta nowe lub też mające niewielki przebieg.

Zdajemy sobie sprawę, że niewiele firm ma na to czas, ale jednak sugerujemy sprawdzić choćby podstawowe umiejętności kierowcy, na przykład na jeździe próbnej, pozwalającej przy okazji nowej osobie poznać obsługę pojazdu.

Jeśli kierowca nie radzi sobie z prowadzeniem pojazdu, nie trzeba oczywiście rezygnować z zatrudniania pracownika. Można go na przykład wysłać na zajęcia doskonalące jazdę, na przykład w jednym z kilkunastu ośrodków tego typu, działających na terenie niemal całej Polski lub też zajęcia indywidualne z instruktorem. Taka profilaktyka minimalizuje ryzyko związane z ewentualnym wypadkiem.

Rozporządzenie i orzecznictwo sądowe

Od nowego pracownika warto także uzyskać informację ile punktów karnych znajduje się na jego koncie. Tylko czy prawo na to pozwala? O tym jakie dane powinna dostarczyć zatrudniana osoba w momencie przyjmowania do pracy reguluje Kodeks pracy.

Są to, co logiczne, imię i nazwisko, ale także imiona rodziców, data urodzenia, miejsce zamieszkania oraz przebieg zatrudnienia do chwili obecnej i wykształcenie. Przedsiębiorca może wymagać również innych informacji, jeśli udostępnienie takowych wynika z odrębnych uregulowań prawnych.

Zostały one wymienione w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej dotyczącego zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (rozporządzenie z dnia z dnia 28 maja 1996 roku). Są to na przykład dokumenty pozwalające na potwierdzenie kwalifikacji zawodowych, wymaganych do wykonywania proponowanej pracy.

Niestety, w przepisach brakuje precyzyjnych informacji. Więcej można się dowiedzieć z orzecznictwa, gdzie można wywnioskować, że chodzi o wiedzę i umiejętności wymagane do wykonywania czynności służbowych. Do takowych zaliczymy również prowadzenie środków lokomocji.

Prawo jazdy dokumentuje umiejętności prowadzenia auta

Posiadanie umiejętności użytkowania samochodu dokumentuje prawo jazdy. Nie zostało wskazane, czy można wymagać od pracownika zaświadczenia o liczbie punktów karnych. Zdaniem mecenas Anny Knapik można jednak zażądać dostarczenia takiego dokumentu, bowiem on będzie informował o sposobie zachowania kierowcy na drodze – czy jest ono zgodne z przepisami i zasadami ruchu drogowego. Bezpieczna jazda pozwala należycie wykonywać inne obowiązki służbowe.

Cennym źródłem danych jest Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców w skrócie określana CEPiK. To właśnie tam można sprawdzić, czy okazane przez zatrudnionego prawo jazdy wciąż pozostaje aktualne i nie zostało cofnięte lub też orzeczono zakaz prowadzenia samochodów. Problematyczna pozostaje kwestia udostępnienia takich informacji.

Może je uzyskać oczywiście sama zainteresowana osoba, ale nie tylko ona. Szansę zdobycia danych mają również między innymi podmioty "wykazujące uzasadniony interes". Naszym zdaniem menedżer floty, właściciel firmy, chcący niejako sprawdzić swojego pracownika, ma w tym ważny cel. Jeśli więc chcielibyście zapytać o uprawnienia do prowadzenia środków lokomocji konkretnej osoby, powinniście skierować się do Centralnego Ośrodka Informatyki w Warszawie.

Absolwentka Wydziału Prawa Uniwersytetu Śląskiego. Specjalizuje się prawem administracyjnym w szerokim tego słowa znaczeniu, ze szczególnym uwzględnieniem prawa transportowego. Autorka publikacji z zakresu prawa transportowego (Komunikacja Publiczna, FlotaAutoBiznes, Truck&Business Polska). Prawnik w Kancelarii Radców Prawnych Klatka i Partnerzy oraz aplikant radcowski wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Katowicach.

Anna Knapik
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy