Porsche i Bosch oferują technologię hybrydową dającą przyjemność z jazdy
Czy wiecie, że w ofercie Porsche są aż trzy modele z napędem hybrydowym plug-in? Czy zastanawialiście się, co będzie dalej i czy klasyczna 911 też dostanie napęd hybrydowy?
26.05.2015 | aktual.: 02.10.2022 10:03
Napęd hybrydowy powoli staje się powszechny i zastępuje tradycyjne techniki zwiększania wydajności silników spalinowych. Od niedawna technika hybrydowa jest postrzegana nie tylko przez pryzmat ekologii i niskiego zużycia paliwa, ale i przyjemności z jazdy. Najpotężniejsze i najszybsze na świecie samochody produkcyjne mają napęd hybrydowy, co jasno wskazuje na kierunek rozwoju sportowych samochodów.
Porsche prezentując model 918 Spyder udowodnił, że hybrydowy napęd jest w stanie wykrzesać ogromną moc przy zachowaniu najlepszych właściwości jezdnych. Jeżeli ktoś uważa, że samochody hybrydowe są nieciekawe i nudne to przypominamy, że Porsche 918 Spyder, LaFerrari, McLaren P1 czy Koenigsegg Regera również należą do tej grupy. Hybrydowe Porsche 918 Spyder jest pierwszym samochodem z dopuszczeniem do ruchu drogowego, który pokonał tor Nürburgring Nordschleife w czasie poniżej 7 minut (6:57 min).
Wraz z 918 Spyder obiecaliśmy, że na nowo zdefiniujemy pojęcie przyjemności z jazdy. Słowa dotrzymaliśmy, a teraz na nowo definiujemy technologię hybrydową. – powiedział podczas 62. międzynarodowej motoryzacyjnej konferencji prasowej na torze Boxberg Wolfgang Hatz, Członek Zarządu Porsche AG odpowiedzialny za Badania i Rozwój.
By osiągnąć hybrydową perfekcję Porsche połączyło siły z firmą Bosch, odpowiedzialną za dostarczanie elektroniki siłowej, zestawów akumulatorów, silników elektrycznych dla modeli Cayenne i Panamera oraz elektrycznej jednostki 918 Spyder.
Dzięki doświadczeniom zdobytym podczas budowy modelu 918 Spyder powstała również limuzyna Panamera S E-Hybrid oraz SUV Cayenne S E-Hybrid. Panamera z napędem hybrydowym ma łącznie 416 KM mocy i rozpędza się do 100 km/h w 5,5 sekundy. Maksymalny moment obrotowy napędu to 590 Nm. Cayenne ma dokładnie takie same parametry i rozpędza się do 100 km/h w 5,9 s.
W obu modelach do pracy zaprzęgnięto silnik benzynowy o pojemności 3 litrów o mocy 333 KM oraz silnik elektryczny IMG-300 firmy Bosch. Dostarcza on do 310 Nm dodatkowego momentu obrotowego oraz 95 KM dodatkowej mocy. Centralna jednostka zarządzająca pracą obu silników to moduł INVCON 2.3 firmy Bosch. Akumulator Boscha z ogniwami pryzmatycznymi ma pojemność energetyczną 10,8 kWh w Cayenne S E-Hybrid oraz 9,4 kWh w Panamera S E-Hybrid. Można go naładować z domowego gniazdka w ciągu niespełna 4 godzin. Korzystanie z gniazda przemysłowego i stacji ładowania pozwala skrócić ten czas niemal dwukrotnie, do nieco ponad 2 godzin.
Kolejna generacja 911 hybrydą?
Puryści motoryzacyjni pewnie z drgawkami na plecach przyjmują do wiadomości taką opcję. My jesteśmy pewni, że następna generacja legendarnej dziewięćsetjedenastki będzie dostępna w wersji hybrydowej. Niewykluczone jednak, że już obecna generacja po liftingu dostanie hybrydowy napęd, gdyż taki samochód jest w zasadzie technicznie gotowy. Wyścigowe Porsche 911 GT3 R Hybrid zadebiutowało przecież w 2010 roku. Decyzja na ten temat zapadnie jeszcze w tym roku.
Podczas tegorocznego salonu samochodowego we Frankfurcie zostanie zaprezentowane odświeżone 911 z równie odświeżonymi silnikami benzynowymi. Prawdopodobne jest, że wolnossące jednostki napędowe będą zarezerwowane tylko dla niemal wyczynowych wersji GT3 oraz GT3 RS. Zapytany od 911 E-Hybrid Matthias Mueller z Porsche odpowiedział: Nie ma ku temu żadnych przeciwwskazań. Znamy się na tym układzie bardzo dobrze, więc możemy go z powodzeniem stosować we wszystkich naszych modelach, nie tylko z myślą o obniżeniu spalania, ale również o poprawie osiągów.