Po wypadku musi zapłacić 2,3 mln zł. Nie miał ważnego dokumentu

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny podsumował regresy w ubezpieczeniach komunikacyjnych za 2022 r. Przypadków, w których kierowcy muszą płacić za szkody z własnej kieszeni, jest więcej, niż można byłoby sądzić. I nie są to małe pieniądze.

Średnia cena OC to 490 zł. Nieubezpieczony sprawca wypadku zwykle płaci o wiele więcejŚrednia cena OC to 490 zł. Nieubezpieczony sprawca wypadku zwykle płaci o wiele więcej
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Policja
Tomasz Budzik

UFG został powołany w 1990 r., a jego zadaniem jest wypłacanie odszkodowań ofiarom wypadków spowodowanych przez nieubezpieczonych oraz nieznanych sprawców. Oczywiście nie oznacza to, że instytucja powstała po to, by zwolnić z odpowiedzialności zmotoryzowanych, którzy nie ubezpieczają swoich pojazdów. W razie spowodowania wypadku przez nieubezpieczoną osobę, UFG zabezpiecza szybkie wypłacenie odszkodowania pokrzywdzonej stronie. Do sprawcy zgłasza się jednak z żądaniem regresu, czyli zwrotu wszelkich poniesionych wydatków.

W 2022 r. UFG wszczął 18 054 sprawy z żądaniem regresu. Średnia wysokość kwoty, o zwrot której wystąpił UFG, wyniosła zaś 18 794 zł. To jednak mało, jeśli porównamy to z problemem, przed którym stanął rekordzista. To nieubezpieczony kierowca, który po spowodowaniu wypadku ma do zwrotu na rzecz UFG 2,25 mln zł.

Po pierwsze więc, można powiedzieć, że przypadków regresu jest więcej, niż można byłoby podejrzewać. W 2022 r. policji zgłoszono 383 588 wypadków i kolizji. Oznacza to, że aż 4,7 proc. zdarzeń drogowych (przynajmniej tych zgłoszonych) powodowanych jest przez kierowców pojazdów bez OC.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

BMW i5 – świetne, jak nie patrzysz

Po drugie zaś, przeciętna kwota regresu jest dość wysoka. Szczególnie jeśli porównamy ją ze średnią wysokością odszkodowania wypłaconego z tytułu OC. Według danych Polskiej Izby Ubezpieczeń w 2022 r. wartość ta wyniosła 9199 zł. Tymczasem średnia kwota regresu jest dwa razy wyższa.

Kto naraża się na obciążeniem regresem po spowodowaniu zdarzenia drogowego? Najbardziej oczywisty przypadek to spowodowanie kolizji nieubezpieczonym pojazdem przez jego właściciela. Jak jednak wyjaśnia UFG, problemy będzie mieć również właściciel nieubezpieczonego pojazdu, który pożyczy go innej osobie, a ona spowoduje wypadek. W takiej sytuacji koszty wszelkich szkód po połowie będą musiały wziąć na siebie dwie osoby: ten, kto pożyczył nieubezpieczony pojazd, a także ten, kto jako kierowca spowodował zdarzenie.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀