Polski rynek samochodów osobowych – grudzień 2015 – podsumowanie roku

We wrześniu wybuchła afera spalinowa, która pogrążyła markę Volkswagen w Stanach Zjednoczonych. Tymczasem ta sama marka w Polsce odnosi sukcesy, a na koniec roku wyprzedziła Toyotę w liczbie zarejestrowanych w kraju samochodów.

Polski rynek samochodów osobowych – grudzień 2015 – podsumowanie roku
Marcin Łobodziński

07.01.2016 | aktual.: 02.10.2022 08:51

Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR Volkswagen zajął drugie miejsce w liczbie zarejestrowanych w roku 2015 samochodów osobowych, wyprzedzając Toyotę o ledwie 43 rejestracje. Warto przy tym zaznaczyć, że to Toyota wprowadziła na rynek w drugiej połowie roku takie nowości jak Auris i Avensis. Polacy zarejestrowali w grudniu 4 514 aut Volkswagena, o 40 proc. więcej niż w grudniu roku poprzedniego, dzięki czemu producent, który boryka się z tzw. aferą spalinową na świecie, w Polsce na koniec roku został miesięcznym zwycięzcą w liczbie rejestracji. W stosunku do ubiegłego roku odnotował też wzrost o 14,1 proc. Trzeba jednak zauważyć, że swój sukces niemiecki producent zawdzięcza głównie klientom instytucjonalnym, którzy w całym roku stanowili 65 proc. udziału w zakupach, czyli o 4 proc. więcej niż w roku 2014. Volkswagen zajął drugie miejsce w liczbie rejestracji „na firmy”, wyprzedzając Toyotę o 3352 rejestracje, natomiast klienci indywidualni kupili o 3309 Toyot więcej niż Volkswagenów.

Liderem polskiego rynku pozostaje od siedmiu lat Škoda. Polacy zarejestrowali łącznie 44 524 samochody czeskiego producenta, który jest na pierwszym miejscu zarówno w grupie klientów indywidualnych jak i instytucjonalnych. Sukces wielu marek to wynik znakomitej, tegorocznej sprzedaży samochodów osobowych ogólnie. Łącznie zarejestrowano w kraju 352 518 samochody, o 26 398 samochody więcej niż w roku ubiegłym, co daje ponad 8-procentowy wzrost. Jednocześnie zamykamy rok 2015 z najlepszym wynikiem od 15 lat! Ostatni, lepszy wynik miał miejsce w 2000 roku.

Liczba rejestracji TOP10 marek w 2015 roku 
PozycjaModelLiczba rejestracji
1.Skoda 44 524
2.Volkswagen35 696
3.Toyota35 653
4. Opel 28 669
5.Ford24 989
6.Renault17 946
7.KIA17 619
8.Hyundai16 036
9.Nissan13 690
10.Dacia13 005
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR

Afera spalinowa oczywiście nie dotyczy tylko Volkswagena, ale również wspomnianej Škody i tu również można zauważyć, że Polaków średnio interesują nie mające wiele wspólnego z realiami normy czystości spalin. Najpopularniejszym modelem w 2015 roku okazała się Škoda Octavia, czyli auto, które również wyposaża się w silnik 2.0 TDI oraz 1.6 TDI. Do końca grudnia Polacy zarejestrowali 14 193 sztuk tego modelu. To wynik o 1,38 proc. lepszy niż przed rokiem. Świetnie wyglądała również sprzedaż nowej Fabii, która została wiceliderem rynku z liczbą rejestracji na poziomie 12 073 sztuki. Trzecim, najchętniej rejestrowanym samochodem roku 2015 został Volkswagen Golf z liczbą 11 629 rejestracji. Te same trzy modele były najchętniej rejestrowanymi autami grudnia. I to by było tyle jeśli chodzi o tzw. Dieselgate w Polsce.

Liczba rejestracji TOP10 - styczeń-grudzień 2015
PozycjaModelLiczba rejestracji
1.Skoda Octavia14 176
2.Skoda Fabia12 046
3.Volkswagen Golf11 629
4. Opel Astra10 637
5.Toyota Auris9 709
6.Toyota Yaris9 632
7.Ford Focus9 186
8.Skoda Rapid8 974
9.Volkswagen Passat7 862
10.Renault Clio7 467
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR
Liczba rejestracji TOP10 - grudzień 2015
PozycjaModelLiczba rejestracji
1.Skoda Octavia1 438
2.Volkswagen Golf1 353
3.Skoda Fabia1 094
4. Toyota Auris1 065
5.Toyota Yaris1 017
6.Opel Astra985
7.Volkswagen Passat888
8.Skoda Rapid885
9.Ford Focus836
10.Nissan Qashqai796
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR

Podsumowując miniony rok z czołowej dziesiątki producentów tylko Dacia odnotowała nieznaczny spadek rejestracji w stosunku do minionego roku, ale wciąż mieści się w TOP10 i jej pozycja wydaje się niezagrożona ze strony jedenastego Peugeota. Oczywiście rumuński producent broni się głównie Dusterem – najpopularniejszym modelem marki. Duster przestał być jednak liderem segmentu SUV/Crossover, a został nim na koniec roku Nissan Qashqai. To zasługa świetnego wyniku z grudnia, bo Qashqai uplasował się na dziesiątej pozycji w liczbie zarejestrowanych w tym miesiącu modeli. Ciekawostką może być fakt, że w górę poszybowała Toyota RAV4. Klienci wykupywali ostatnie roczniki przedliftowego modelu, przez co RAV4 zajęła jedenaste miejsce w liczbie grudniowych rejestracji.

Liczba rejestracji TOP10 - styczeń-grudzień 2015 (crossovery i SUV-y)
PozycjaModelLiczba rejestracji
1.Nissan Qashqai6 388
2.Dacia Duster6 311
3.KIA Sportage5 060
4. Opel Mokka4 315
5.Toyota RAV43 944
6.Hyundai iX353 270
7.Volvo XC602 859
8.Volkswagen Tiguan2 786
9.Renault Captur2 481
10.Suzuki Vitara2 391
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR

W segmencie premium nie sposób pominąć sukcesu marki BMW. Niemieccy producenci zajmują tu trzy czołowe pozycje, ale BMW zajęło ostatecznie 12. miejsce w liczbie rejestracji w całym roku. Łącznie zarejestrowano 9552 samochody tej marki, o 933 więcej niż Mercedesów i 1538 więcej niż Audi. Tym samym, BMW odnotowało wzrost o 23,73 proc. w stosunku do minionego roku. Nieznacznie lepszy, bo 24-procentowy wzrost odnotował Mercedes. Jednak jeśli chodzi o wzrosty w ujęciu procentowym, to niemieckie marki nie dorównują Lexusowi (46 proc.) i Jaguarowi (49 proc.) Tyle tylko, że te marki stanowią wciąż niszę na naszym rynku z liczbą zarejestrowanych samochodów odpowiednio 2519 i 267 sztuk.

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (52)