Polski rynek samochodów osobowych – grudzień 2015 – podsumowanie roku
We wrześniu wybuchła afera spalinowa, która pogrążyła markę Volkswagen w Stanach Zjednoczonych. Tymczasem ta sama marka w Polsce odnosi sukcesy, a na koniec roku wyprzedziła Toyotę w liczbie zarejestrowanych w kraju samochodów.
07.01.2016 | aktual.: 02.10.2022 08:51
Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR Volkswagen zajął drugie miejsce w liczbie zarejestrowanych w roku 2015 samochodów osobowych, wyprzedzając Toyotę o ledwie 43 rejestracje. Warto przy tym zaznaczyć, że to Toyota wprowadziła na rynek w drugiej połowie roku takie nowości jak Auris i Avensis. Polacy zarejestrowali w grudniu 4 514 aut Volkswagena, o 40 proc. więcej niż w grudniu roku poprzedniego, dzięki czemu producent, który boryka się z tzw. aferą spalinową na świecie, w Polsce na koniec roku został miesięcznym zwycięzcą w liczbie rejestracji. W stosunku do ubiegłego roku odnotował też wzrost o 14,1 proc. Trzeba jednak zauważyć, że swój sukces niemiecki producent zawdzięcza głównie klientom instytucjonalnym, którzy w całym roku stanowili 65 proc. udziału w zakupach, czyli o 4 proc. więcej niż w roku 2014. Volkswagen zajął drugie miejsce w liczbie rejestracji „na firmy”, wyprzedzając Toyotę o 3352 rejestracje, natomiast klienci indywidualni kupili o 3309 Toyot więcej niż Volkswagenów.
Liderem polskiego rynku pozostaje od siedmiu lat Škoda. Polacy zarejestrowali łącznie 44 524 samochody czeskiego producenta, który jest na pierwszym miejscu zarówno w grupie klientów indywidualnych jak i instytucjonalnych. Sukces wielu marek to wynik znakomitej, tegorocznej sprzedaży samochodów osobowych ogólnie. Łącznie zarejestrowano w kraju 352 518 samochody, o 26 398 samochody więcej niż w roku ubiegłym, co daje ponad 8-procentowy wzrost. Jednocześnie zamykamy rok 2015 z najlepszym wynikiem od 15 lat! Ostatni, lepszy wynik miał miejsce w 2000 roku.
Liczba rejestracji TOP10 marek w 2015 roku | ||
---|---|---|
Pozycja | Model | Liczba rejestracji |
1. | Skoda | 44 524 |
2. | Volkswagen | 35 696 |
3. | Toyota | 35 653 |
4. | Opel | 28 669 |
5. | Ford | 24 989 |
6. | Renault | 17 946 |
7. | KIA | 17 619 |
8. | Hyundai | 16 036 |
9. | Nissan | 13 690 |
10. | Dacia | 13 005 |
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR |
Afera spalinowa oczywiście nie dotyczy tylko Volkswagena, ale również wspomnianej Škody i tu również można zauważyć, że Polaków średnio interesują nie mające wiele wspólnego z realiami normy czystości spalin. Najpopularniejszym modelem w 2015 roku okazała się Škoda Octavia, czyli auto, które również wyposaża się w silnik 2.0 TDI oraz 1.6 TDI. Do końca grudnia Polacy zarejestrowali 14 193 sztuk tego modelu. To wynik o 1,38 proc. lepszy niż przed rokiem. Świetnie wyglądała również sprzedaż nowej Fabii, która została wiceliderem rynku z liczbą rejestracji na poziomie 12 073 sztuki. Trzecim, najchętniej rejestrowanym samochodem roku 2015 został Volkswagen Golf z liczbą 11 629 rejestracji. Te same trzy modele były najchętniej rejestrowanymi autami grudnia. I to by było tyle jeśli chodzi o tzw. Dieselgate w Polsce.
Liczba rejestracji TOP10 - styczeń-grudzień 2015 | ||
---|---|---|
Pozycja | Model | Liczba rejestracji |
1. | Skoda Octavia | 14 176 |
2. | Skoda Fabia | 12 046 |
3. | Volkswagen Golf | 11 629 |
4. | Opel Astra | 10 637 |
5. | Toyota Auris | 9 709 |
6. | Toyota Yaris | 9 632 |
7. | Ford Focus | 9 186 |
8. | Skoda Rapid | 8 974 |
9. | Volkswagen Passat | 7 862 |
10. | Renault Clio | 7 467 |
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR |
Liczba rejestracji TOP10 - grudzień 2015 | ||
---|---|---|
Pozycja | Model | Liczba rejestracji |
1. | Skoda Octavia | 1 438 |
2. | Volkswagen Golf | 1 353 |
3. | Skoda Fabia | 1 094 |
4. | Toyota Auris | 1 065 |
5. | Toyota Yaris | 1 017 |
6. | Opel Astra | 985 |
7. | Volkswagen Passat | 888 |
8. | Skoda Rapid | 885 |
9. | Ford Focus | 836 |
10. | Nissan Qashqai | 796 |
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR |
Podsumowując miniony rok z czołowej dziesiątki producentów tylko Dacia odnotowała nieznaczny spadek rejestracji w stosunku do minionego roku, ale wciąż mieści się w TOP10 i jej pozycja wydaje się niezagrożona ze strony jedenastego Peugeota. Oczywiście rumuński producent broni się głównie Dusterem – najpopularniejszym modelem marki. Duster przestał być jednak liderem segmentu SUV/Crossover, a został nim na koniec roku Nissan Qashqai. To zasługa świetnego wyniku z grudnia, bo Qashqai uplasował się na dziesiątej pozycji w liczbie zarejestrowanych w tym miesiącu modeli. Ciekawostką może być fakt, że w górę poszybowała Toyota RAV4. Klienci wykupywali ostatnie roczniki przedliftowego modelu, przez co RAV4 zajęła jedenaste miejsce w liczbie grudniowych rejestracji.
Liczba rejestracji TOP10 - styczeń-grudzień 2015 (crossovery i SUV-y) | ||
---|---|---|
Pozycja | Model | Liczba rejestracji |
1. | Nissan Qashqai | 6 388 |
2. | Dacia Duster | 6 311 |
3. | KIA Sportage | 5 060 |
4. | Opel Mokka | 4 315 |
5. | Toyota RAV4 | 3 944 |
6. | Hyundai iX35 | 3 270 |
7. | Volvo XC60 | 2 859 |
8. | Volkswagen Tiguan | 2 786 |
9. | Renault Captur | 2 481 |
10. | Suzuki Vitara | 2 391 |
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR |
W segmencie premium nie sposób pominąć sukcesu marki BMW. Niemieccy producenci zajmują tu trzy czołowe pozycje, ale BMW zajęło ostatecznie 12. miejsce w liczbie rejestracji w całym roku. Łącznie zarejestrowano 9552 samochody tej marki, o 933 więcej niż Mercedesów i 1538 więcej niż Audi. Tym samym, BMW odnotowało wzrost o 23,73 proc. w stosunku do minionego roku. Nieznacznie lepszy, bo 24-procentowy wzrost odnotował Mercedes. Jednak jeśli chodzi o wzrosty w ujęciu procentowym, to niemieckie marki nie dorównują Lexusowi (46 proc.) i Jaguarowi (49 proc.) Tyle tylko, że te marki stanowią wciąż niszę na naszym rynku z liczbą zarejestrowanych samochodów odpowiednio 2519 i 267 sztuk.