Polscy kierowcy jeżdżą wolniej, ale wciąż za szybko w terenie zabudowanym

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zleciała Instytutowi Transportu Samochodowego przeprowadzenie badania, które miałoby sprawdzić jak jeżdżą polscy kierowcy. Przy współpracy z firmą Heller Consult zmierzono w 94 punktach na polskich drogach prędkość około 900 tysięcy samochodów.

Obraz
Marcin Łobodziński

Kierowcy jeżdżą wyraźnie wolniej niż jeszcze kilka lat temu, ale wciąż 57 procent przekracza dopuszczalną prędkość. Najczęściej dzieje się tak na dwujezdniowych drogach w miastach wojewódzkich (72 procent) i w mniejszych miejscowościach (71 procent). Na autostradach i ekspresówkach połowa kierowców przekracza prędkość.

Instytut podał informacje z jakimi średnimi prędkościami poruszają się polscy kierowcy i tu okazuje się, że na drogach ekspresowych i autostradach jeździmy stosunkowo powoli. Średnia zmierzona prędkość na autostradzie to 113 km/h, a na drodze ekspresowej to 104 km/h. Nieźle jest też na drogach krajowych, wojewódzkich i powiatowych: odpowiednio 81 km/h, 82 km/h i 69 km/h. Oczywiście jest to związane po części z dużym natężeniem ruchu.

W miejscowościach średnie prędkości są już wyższe od dopuszczalnych. W miejscach gdzie obowiązuje ograniczenie do 50 km/h zmierzono średnią prędkość na drogach dwujezdniowych (56 km/h) i jednojezdniowych (49 km/h) w stolicach województw. Na przejściach dróg krajowych, powiatowych i wojewódzkich przez wsie, małe miasta i miasta powiatowe średnia prędkość to 55-57 km/h.

Zmierzono również odstępy między samochodami na poszczególnych drogach. Najczęściej są one zbyt małe na dwujezdniowych drogach miast wojewódzkich i na krajowych biegnących przez mniejsze miejscowości. Na powiatowych zachowujemy zdecydowanie większe odstępy.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Będzie nowa ekspresówka. Wiemy gdzie i kiedy
Będzie nowa ekspresówka. Wiemy gdzie i kiedy
Sprzedali tylko 34 auta. Jest decyzja w sprawie polskiego rynku
Sprzedali tylko 34 auta. Jest decyzja w sprawie polskiego rynku
Przyszedł do komendy, bo chciał udowodnić partnerce, że jest trzeźwy. Nie był
Przyszedł do komendy, bo chciał udowodnić partnerce, że jest trzeźwy. Nie był
Kolejna marka przeprasza się z przyciskami, ale z ekranów nie zrezygnuje
Kolejna marka przeprasza się z przyciskami, ale z ekranów nie zrezygnuje
Duster doczekał się wersji pick-up. Wiemy, gdzie go kupicie
Duster doczekał się wersji pick-up. Wiemy, gdzie go kupicie
Mitsubishi Eclipse Cross – nie sercem, a rozumem
Mitsubishi Eclipse Cross – nie sercem, a rozumem
10 lat od Dieselgate. Jak wielkie oszustwo zmieniło Volkswagena i cały nasz świat
10 lat od Dieselgate. Jak wielkie oszustwo zmieniło Volkswagena i cały nasz świat
Nowe Renault 4 doczekało się wersji van. Tak jak jego pierwowzór
Nowe Renault 4 doczekało się wersji van. Tak jak jego pierwowzór
Nowe auto za mniej niż 60 tys. zł. Fiat udowadnia, że to wciąż możliwe
Nowe auto za mniej niż 60 tys. zł. Fiat udowadnia, że to wciąż możliwe
Chińczycy chcą produkować w Europie. Wiemy gdzie
Chińczycy chcą produkować w Europie. Wiemy gdzie
Oto następca Ceeda. Kia K4 wjedzie do Europy
Oto następca Ceeda. Kia K4 wjedzie do Europy
Zwolnią 1000 osób. Popyt niższy od oczekiwanego
Zwolnią 1000 osób. Popyt niższy od oczekiwanego