Ważny limit dla kierowców. Pamiętaj przy tankowaniu "na wynos"

Ważny limit dla kierowców. Pamiętaj przy tankowaniu "na wynos"
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

02.02.2022 09:09, aktual.: 14.03.2023 13:29

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Polacy po dużej obniżce cen paliw tankują samochody do pełna i nawet wlewają paliwo do kanistrów w bagażniku. Nie jest to zjawisko częste, ale można takie zaobserwować. Ma to sens, kiedy nie jeździ się dużo.

Tak duża obniżka cen paliw to dla zwykłych kierowców nie prowadzących działalności gospodarczej jak promocja w sieciowym markecie. Dlatego nierzadkim widokiem jest tankowanie samochodów pod korek. Niektórzy kupują też paliwo na zapas, wlewając je do kanistrów.

Jest to zrozumiałe, bo obniżka może być chwilowa. Wystarczy przypomnieć sytuację sprzed kilku dni, kiedy to na stacjach cena paliw podstawowych szybko rosła z poziomu 5,70 do nawet ponad 6 zł.

Polacy wiedzą, że to nie jest normalna sytuacja, tylko czasowa "promocja", a z każdym dniem paliwo znów może drożeć. Niczym szczególnym nie jest już skok cen o 10 gr na litrze w jedną dobę. Zatem tankowanie na zapas, szczególnie dla osób, które jeżdżą niedużo, może mieć pewne uzasadnienie.

Limit i warunki przewozu paliwa

Trzeba jednak pamiętać o ograniczeniach prawnych, bo transport paliwa to transport materiałów niebezpiecznych. Można je nalewać tylko do kanistrów do tego przeznaczonych – nie można do butelek czy zbiorników na inne materiały. Kanister musi mieć szczelne zamknięcie.

Pracownik stacji może nie zezwolić na tankowanie do innych zbiorników niż kanister, a nawet może wezwać policję. Nie należy też przesadzać z ilością. Maksymalnie można nalać do jednego zbiornika do 60 l paliwa i 240 l na jeden pojazd. Jest to limit w praktyce przeznaczony głównie dla rolników, bo trudno sobie wyobrazić przewożenie autem osobowym 240 l paliwa, choć dostawczym już tak.

Trwałość paliwa to ok. 6 miesięcy

Tak przyjmuje się obecnie w branży, bo historie sprzed lat lub o wojskowych zapasach to nie to samo. Współczesne paliwa mają biokomponenty o krótkiej trwałości, a przechowywane przez kilka miesięcy mogą powodować rozwarstwienie paliwa. Dlatego podczas przechowywania warto raz na jakiś czas wstrząsnąć kanistrem, by paliwo się zmieszało.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (47)