Poradniki i mechanikaPlanowanie głowicy - dlaczego jest tak ważne?

Planowanie głowicy - dlaczego jest tak ważne?

Planowanie głowicy powinno się odbywać za każdym razem, kiedy się ją zdejmuje z silnika.
Planowanie głowicy powinno się odbywać za każdym razem, kiedy się ją zdejmuje z silnika.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Maciej Gis
07.01.2020 09:16, aktualizacja: 22.03.2023 16:48

Głowica silnika to górna część jednostki napędowej, w której umieszczony jest zwykle cały system rozrządu. Niestety czasami dochodzi do jej awarii. Wówczas niezbędnym elementem naprawy jest tzw. planowanie. Co to jest?

Głowica to część silnika, która stanowi zamknięcie komory spalania i jest precyzyjnie dopasowana do bloku, choć pośredniczy w tym uszczelka. Może jednak dojść do rozszczelnienia tego połączenia (np. pęknięcia uszczelki), co skutkuje wydostawaniem się płynu chłodzącego z układu chłodzenia do układu smarowania.

Przeważnie jest to efekt przegrzania silnika, przez co w znaczący sposób zwiększają się temperatury i dochodzi do odkształceń powierzchni przylegającej. Z tego właśnie względu przy jej demontażu konieczne jest wykonanie planowania. Inna sprawa, że nowoczesne silniki pracujące w skrajnie wąskim zakresie temperatur (nierzadko na granicy przegrzania) mają tak naprężone blok i głowicę, że każdy demontaż głowicy, niezależnie od przyczyny, powoduje konieczność przynajmniej sprawdzenia powierzchni przylegających, które odkształcają się naturalnie.

Co to jest planowanie głowicy?

Proces planowania to nic innego jak precyzyjne wyrównanie powierzchni przylegającej bezpośrednio do bloku silnika, za pośrednictwem frezarki. Dzięki temu otrzymuje się idealnie gładką powierzchnię. Pozwala to na uniknięcie przedmuchów czy rozszczelnienia. Warto też dodać, że czynność ta jest obowiązkowa w sytuacji, kiedy wymieniana jest uszczelka pod głowicą. Jest to konieczne, ponieważ powierzchnia przylegająca do niej musi być gładka i dobrze dopasowana.

Inną wykonywaną czynnością jest szlifowanie głowicy. Dzięki temu możliwe jest zwiększenie ciśnienia sprężania paliwa. To natomiast bezpośrednio wpływa na zwiększenie mocy jednostki napędowej. Oczywiście po takim zabiegu niezbędne są inne modyfikacje, by faktycznie uzyskać wyższą moc, a nie na przykład spalanie stukowe.

Ile kosztuje planowanie głowicy silnika?

W wyspecjalizowanych warsztatach samo planowanie głowicy 4-cylindrowego silnika to koszt ok. 100-150 zł. Wiele zależy od stanu powierzchni głowicy. Jeśli obie płaszczyzny - górna i dolna - są równoległe, może być taniej, ale to i tak różnica 30-40 zł. Nieznacznie wzrośnie cena za planowanie głowicy 5- czy 6-cylindrowej, a także nieduża jest różnica w przypadku głowic 2- i 3-cylindrowych, np. silników widlastych.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)