WAŻNE
TERAZ

Kaczyński umywa ręce w sprawie Mejzy, zdecyduje klub PiS. Znamy kulisy

Co to jest uszczelka pod głowicą?

Uszczelka pod głowicą, zwana również uszczelką głowicową służy do uszczelniania cylindrów oraz kanałów olejowych i chłodzących na styku kadłuba z głowicą.

Zdjęcie uszczelki pod głowicąZdjęcie uszczelki pod głowicą
Źródło zdjęć: © fot. Shutterstock/VASYL LEIBIUK
Marcin Łobodziński

Uszczelka głowicowa ma jeszcze jedno zadanie, jakim jest wyrównanie drobnych różnic powierzchni styku kadłuba i głowicy. Jest to możliwe dzięki jej plastyczności. Za uszczelnienie tego miejsca odpowiada nie tylko sama uszczelka, ale także śruby mocujące głowicę do kadłuba. Ze względu na ogromne wahania temperaturowe oraz działanie ogromnych obciążeń ciśnieniowych i cieplnych tylko odpowiednie przykręcenie głowicy gwarantuje pełną sprawność uszczelki.

Uszczelki głowicowe składają się z części miękkiej oraz stalowych elementów. Metalowe obrzeże otworów wyciętych na cylindry jest twardsze ze względu na wspomniane obciążenia oraz nieduże odległości pomiędzy cylindrami. Dla właściwego uszczelnienia tych miejsc powinna być zachowana odpowiednia odległość przewidziana na etapie konstrukcyjnym. Przyjmuje się, że jest to minimum 7 mm.

Uszczelka pod głowicą, jeżeli pracuje w swoich normalnych warunkach, powinna wytrzymać cały cykl życia silnika. Z reguły awarii ulega przy około 200-250 tys. km jeżeli nie została właściwie wykonana lub była wielokrotnie przegrzewana. Znanym problemem silników Rovera z serii K jest właśnie wadliwa uszczelka, która może nie wytrzymać nawet 100 tys. km.

Na szczęście, w znakomitej większości silników wytrzymuje ona ponad 300 tys. km. Ze względu na ochronę silnika, uszczelkę konstruktorzy traktują jako najsłabsze ogniwo, które pęka w momencie przegrzania jednostki napędowej i chroni przed tym głowicę lub kadłub.

Najczęściej występujące objawy uszkodzenia uszczelki pod głowicą:

  • biały dym wylatujący z rury wydechowej,
  • spadek ciśnienia sprężania,
  • płyn chłodzący zmieszany z olejem – zarówno płyn w oleju jak i olej w płynie,
  • przedmuchy spalin do układu chłodzenia.

Najczęstszą przyczyny wypalenia uszczelki pod głowicą jest przegrzanie silnika. Zdarza się także przy spalaniu detonacyjnym.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"