Pierwszeństwo pieszych wraca do Komisji Infrastruktury. Jest nowy pomysł na zmianę

Pierwszeństwo pieszych wraca do Komisji Infrastruktury. Jest nowy pomysł na zmianę

Dyskusja o pierwszeństwie na pasach znów powraca!
Dyskusja o pierwszeństwie na pasach znów powraca!
Źródło zdjęć: © Maciej Luczniewski/NurPhoto via Getty Images
Mateusz Lubczański
04.08.2020 15:34, aktualizacja: 22.03.2023 10:41

Komisja Infrastruktury pracuje w niebywałym tempie. Przez najbliższe miesiące organ będzie poruszał liczne sprawy dotyczące kierowców, w tym pierwszeństwo pieszych. Kolejny pomysł na wprowadzenie tych przepisów nakłada obowiązki również na przechodzących przez przejście.

Nie mylicie się – temat pierwszeństwa pieszych na pasach powraca po raz kolejny, tym razem jako projekt poselski, a nie rządowy. Zapewne niektórzy pamiętają, że zmiany zapowiedziane przez premiera Morawieckiego (pierwszeństwo dla pieszych i odbieranie praw jazdy poza terenem zabudowanym) zostały "zamrożone", a ostatni raz pochylono się nad nimi w kwietniu tego roku. Zgłoszono ponad 60 poprawek, a zapisy były dla niektórych dość kontrowersyjne.

Teraz znów będziemy debatować nad pierwszeństwem. Komisja Infrastruktury zamierza pochylić się nad poselskim projektem ustawy, który wpłynął do Sejmu jeszcze w listopadzie 2019 roku. Czy znów będziemy rozmawiać o tym samym pomyśle, który nie raz już upadał? Nie do końca.

Czym różni się ta ustawa o pierwszeństwie pieszych?

Wielu kierowców obawiało się, że piesi będą wykorzystywać pierwszeństwo w sposób nieodpowiedzialny, co będzie skutkowało większą liczbą wypadków. Nowa ustawa stara się zabezpieczyć prowadzących pojazdy i wprowadza obowiązki również dla pieszych. Ci będą mieli pierwszeństwo nie tylko gdy już znajdą się na przejściu (jak teraz), ale i gdy oczekują "na możliwość wejścia na przejście dla pieszych". Przekraczając jezdnię, trzeba też będzie się upewnić, czy kierujący na pewno ustępuje pierwszeństwa.

Pieszy przechodzący przez jezdnię lub torowisko jestobowiązany zachować szczególną ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust.2 i 3, korzystać z przejścia dla pieszych.

Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych mapierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy oczekujący na możliwość wejściana przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyjątkiemtramwaju.

Przed wejściem na przejście dla pieszych, pieszy jestobowiązany zatrzymać się i upewnić, czy kierujący pojazdem ustępuje mupierwszeństwa

Propozycje zmian w ustawie prawo o ruchu drogowym

Takie rozwiązanie wydaje się całkiem sensowne, nie daje ono bowiem możliwości pieszemu bezpośredniego wejścia pod nadjeżdżające auto. Paradoksalnie jednak, jak czytamy w ocenie Biura Analiz Sejmowych, wprowadzenie regulacji jest "obarczone potencjalnym ryzykiem zwiększenia liczby wypadków w obrębie przejść dla pieszych", głównie z powodu ignorancji kierowców. Pierwotne założenia ustawy zakładały, że będzie ona obowiązywać od 1 stycznia 2021 roku, teraz już można przyjąć, że nie ma na to szans.

Nad czym jeszcze będzie debatować Komisja do końca roku?

Plan pracy Komisji Infrastruktury zdradza, co będzie czekać kierowców w najbliższym czasie. Patrząc chronologicznie, zmiany dotkną kwestii opłat za odholowane auto (będzie można zapłacić stawkę parkingową po jego odebraniu) czy usprawnieniu systemu pomocy ofiarom wypadków.

Komisja zajmie się też lokalizacją fotoradarów, o które proszą samorządy. Ciekawie prezentuje się również informacja nt. zmian w systemie szkolenia kierowców i kandydatów na kierowców. Minister Infrastruktury ma przedstawić swoje propozycje modyfikacji przepisów. Co się tam znajdzie, jeszcze nie wiadomo. Jedno jest pewne – kierowców może czekać sporo zmian.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)