Pozornie lepsze paliwo. Mechanik przestrzega przed używaniem

Masz stare auto, lej zwykłe paliwo. Szkoda pieniędzy na premium, a możesz nawet zaszkodzić silnikowi.
Masz stare auto, lej zwykłe paliwo. Szkoda pieniędzy na premium, a możesz nawet zaszkodzić silnikowi.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

23.09.2024 07:39, aktual.: 23.09.2024 09:23

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Paliwa typu premium, reklamowane jako bardziej szlachetne lub sportowe, mogą wyrządzić więcej szkód niż pożytku, zwłaszcza w starszych silnikach z większym przebiegiem - przestrzegają mechanicy. Takie paliwa mogą skrócić żywotność tych jednostek, zamiast ją przedłużyć.

Eksperci z branży motoryzacyjnej mają mieszane uczucia w kwestii paliw premium, nie są tak pozytywnie nastawieni jak koncerny paliwowe. Chociaż testy ADAC pokazują, że zużycie paliwa może się obniżyć o 1-5 proc., to jednak cena tych paliw jest zazwyczaj wyższa od ceny paliwa podstawowego o więcej niż 5 proc. O wzroście osiągów można mówić jedynie teoretycznie, ponieważ niewiele osób w pełni wykorzystuje maksymalną moc silnika.

Wszystko to traci jednak na znaczeniu, gdy taki rodzaj paliwa trafi do starszej jednostki napędowej z dużym przebiegiem. Mechanicy sieci ProfiAuto Serwis, pod kierownictwem Adama Lehnorta, zebrali doświadczenia i opinie na ten temat.

– To, co powinno pomóc, może wręcz zaszkodzić samochodom z dużym przebiegiem. Dodatki myjące i uszlachetniające obecne w paliwach premium mogą wypłukiwać nagromadzone w silniku zanieczyszczenia, które następnie mieszają się z olejem w misce olejowej. Chociaż mogłoby się wydawać, że to dobrze, bo silnik będzie czystszy, a olej jest regularnie wymieniany, to jednak wypłukane w ten sposób zanieczyszczenia zmniejszają szczelność tłoka w cylindrze. Skutkiem tego jest obniżenie stopnia sprężania, co z kolei redukuje moc silnika zamiast ją zwiększać. Co więcej, detergenty w paliwach premium mogą wypłukiwać zanieczyszczenia z układu paliwowego, co może prowadzić do uszkodzenia wtryskiwaczy - mówi Adam Lehnort, ekspert z ProfiAuto Serwis.

Paliwa premium i te z wyższą liczbą oktanową szczególnie nie są zalecane do silników bez czujnika spalania stukowego. Dotyczy to przede wszystkim jednostek napędowych z lat 90. i starszych, które nadal są liczne na rynku, a ich właściciele nie zawsze oszczędzają na eksploatacji.

Adam Lehnort podkreśla, że w paliwach premium zawarte są dodatki przeciwstukowe, zapobiegające wypaleniu tłoków i zaworów oraz ewentualnemu uszkodzeniu głowicy silnika wskutek spalania stukowego. Jeśli jednak silnik nie jest wyposażony w czujnik spalania stukowego, wyższa liczba oktanowa paliwa może spowolnić proces spalania do tego stopnia, że silnik nie dość, że nie zyska na mocy, to może ją nawet stracić.

Aby paliwo o zwiększonej liczbie oktanowej rzeczywiście przyniosło korzyść, konieczna jest zmiana kąta wyprzedzenia zapłonu oraz regularne tankowanie takiego paliwa.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także
Komentarze (11)