Pozornie lepsze paliwo. Mechanik przestrzega przed używaniem

Paliwa typu premium, reklamowane jako bardziej szlachetne lub sportowe, mogą wyrządzić więcej szkód niż pożytku, zwłaszcza w starszych silnikach z większym przebiegiem - przestrzegają mechanicy. Takie paliwa mogą skrócić żywotność tych jednostek, zamiast ją przedłużyć.

Masz stare auto, lej zwykłe paliwo. Szkoda pieniędzy na premium, a możesz nawet zaszkodzić silnikowi.Masz stare auto, lej zwykłe paliwo. Szkoda pieniędzy na premium, a możesz nawet zaszkodzić silnikowi.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Eksperci z branży motoryzacyjnej mają mieszane uczucia w kwestii paliw premium, nie są tak pozytywnie nastawieni jak koncerny paliwowe. Chociaż testy ADAC pokazują, że zużycie paliwa może się obniżyć o 1-5 proc., to jednak cena tych paliw jest zazwyczaj wyższa od ceny paliwa podstawowego o więcej niż 5 proc. O wzroście osiągów można mówić jedynie teoretycznie, ponieważ niewiele osób w pełni wykorzystuje maksymalną moc silnika.

Wszystko to traci jednak na znaczeniu, gdy taki rodzaj paliwa trafi do starszej jednostki napędowej z dużym przebiegiem. Mechanicy sieci ProfiAuto Serwis, pod kierownictwem Adama Lehnorta, zebrali doświadczenia i opinie na ten temat.

– To, co powinno pomóc, może wręcz zaszkodzić samochodom z dużym przebiegiem. Dodatki myjące i uszlachetniające obecne w paliwach premium mogą wypłukiwać nagromadzone w silniku zanieczyszczenia, które następnie mieszają się z olejem w misce olejowej. Chociaż mogłoby się wydawać, że to dobrze, bo silnik będzie czystszy, a olej jest regularnie wymieniany, to jednak wypłukane w ten sposób zanieczyszczenia zmniejszają szczelność tłoka w cylindrze. Skutkiem tego jest obniżenie stopnia sprężania, co z kolei redukuje moc silnika zamiast ją zwiększać. Co więcej, detergenty w paliwach premium mogą wypłukiwać zanieczyszczenia z układu paliwowego, co może prowadzić do uszkodzenia wtryskiwaczy - mówi Adam Lehnort, ekspert z ProfiAuto Serwis.

Paliwa premium i te z wyższą liczbą oktanową szczególnie nie są zalecane do silników bez czujnika spalania stukowego. Dotyczy to przede wszystkim jednostek napędowych z lat 90. i starszych, które nadal są liczne na rynku, a ich właściciele nie zawsze oszczędzają na eksploatacji.

Adam Lehnort podkreśla, że w paliwach premium zawarte są dodatki przeciwstukowe, zapobiegające wypaleniu tłoków i zaworów oraz ewentualnemu uszkodzeniu głowicy silnika wskutek spalania stukowego. Jeśli jednak silnik nie jest wyposażony w czujnik spalania stukowego, wyższa liczba oktanowa paliwa może spowolnić proces spalania do tego stopnia, że silnik nie dość, że nie zyska na mocy, to może ją nawet stracić.

Aby paliwo o zwiększonej liczbie oktanowej rzeczywiście przyniosło korzyść, konieczna jest zmiana kąta wyprzedzenia zapłonu oraz regularne tankowanie takiego paliwa.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥