Ostatni Auto Union Type D w rękach Audi

Audi odkupiło najmłodszy egzemplarz wyścigowego modelu Auto Union Type D. Samochód został zbudowany w 1939 roku.

Ostatni Auto Union Type D w rękach Audi
Wojciech Kaczałek

11.08.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:47

Audi odkupiło najmłodszy egzemplarz wyścigowego modelu Auto Union Type D. Samochód został zbudowany w 1939 roku.

Srebrne Strzały marek Mercedes-Benz i Auto Union zdominowały wyścigi w latach 30. XX w. Samochodami z gwiazdą na masce jeździli np. Rudolf Caracciola, Manfred von Brauchitsch czy Hermann Lang. Za kierownicami pojazdów z czterem pierścieniami siadali Hans Stuck, Bernd Rosemeyer i Tazio Nuvolari, stawiany w jednym rzędzie z Fangio i Senną.

O tym, jak potężne były Srebrne Strzały świadczy wyczyn Rosemeyera z 1937 roku, który na berlińskim torze Avus rozpędził Auto Uniona C do prędkości 380 km/h. Niemiecki kierowca zginął rok później podczas próby bicia rekordu prędkości.

Auto Union Type C miał silnik V16 o pojemności 6,0 l, który rozwijał moc nawet 520 KM. Wypadek Rosemeyera przyczynił się do zmniejszenia jednostek do 3,0 l. Taki motor, V12 o mocy 485 KM, pracował w modelu D. Auto Union stosował w swoich modelach sprężarki mechaniczne. W Type D montowano po dwie sztuki tych urządzeń.

Mercedes-Benz po II Wojnie Światowej zdołał odzyskać praktycznie wszystkie egzemplarze swoich aut wyścigowych. Wyczynowe pojazdy Auto Union były przechowywane w Zwickau, na terenie późniejszego NRD. Samochody zostały wywiezione do Związku Radzieckiego w ramach reparacji wojennych. Jedyny model, który został w Niemczech (Auto Union Type C), zachował się dzięki temu, że jeszcze przed wybuchem II WŚ został przekazany Muzeum Niemieckiemu w Monachium.

Obraz

Pod koniec lat 70. zaczęły krążyć słuchy, że Auto Uniony wciąż istnieją i istnieje szansa na ich odnalezienie na terenie ZSRR. Tematem zainteresował się kolekcjoner samochodów Paul Karassik. Pochodził on z rosyjskiej rodziny "Białych", czyli tych, którzy walczyli z bolszewikami i dążyli do przywrócenia porządków sprzed Rewolucji Październikowej. Karassik wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, gdzie dorobił się fortuny.

Po dziesięciu latach poszukiwań i negocjacji, udało mu się odzyskać dwa niekompletne egzemplarze Auto Uniona Type D. Odbudowa samochodów rozpoczęła się w 1990 roku. Rekonstrukcji podjęła się brytyjska firma Crosthwaite & Gardiner, która korzystała z pomocy Audi AG Tradition, działu odpowiadającego za zabytkowe modele. Oba Auto Uniony zostały ukończone przed końcem 1994 roku. Specjaliści z Crosthwaite & Gardiner musieli m.in. od nowa stworzyć karoserie. Przetrwały za to silniki, skrzynie biegów i podwozia.

Audi odkupił Auto Uniona Type D w specyfikacji '38 już w 1998 roku. Karassik zachował dla siebie nowszy model, a następnie sprzedał go innemu kolekcjonerowi w 2000 roku. Auto Uniona Type D z podzespołami z 1939 roku firma z Ingolstadt nabyła dopiero teraz. Tym samym jest w posiadaniu wszystkich trzech modeli, które zostały wywiezione do ZSRR. Wcześniej Audi odzyskała model C/D, który przez lata był częścią ekspozycji Muzeum Samochodów w Rydze.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/4]

Dowiedz się więcej o samochodach marki Audi:

Źródło: Worldcarfans

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)