Oł maj GAD! – GAD Motors C 63 AMG (2011)
Właśnie tak mógłby krzyknąć właściciel tego Mercedesa C 63 AMG po wciśnięciu gazu do dechy. A to dlatego, że ten sedan ma prawie 130 KM mocy więcej i jest o 70 km/h szybszy od seryjnego C 63 AMG. A w szczegółach auto prezentuje się tak…
22.04.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:40
Zacznę od wyglądu. Na zdjęciach za wiele nie widać, ale zapewniam, że ten Mercedes prawie zupełnie nie różni się od fabrycznego Mercedesa C 63 AMG. Tuner nakleił tylko z boku swoją nazwę, „zaczernił” gwiazdę na masce i zmienił felgi. Samochód ma zwykły czarny lakier, a złotawy połysk widoczny na zdjęciach to tylko złudzenie.
Firma z Fellbach postawiła na 19-calowe obręcze o szerokości 8,5” z przodu i 9,5” z tyłu. Zamiast opon Yokohama (seryjne) założono Dunlopy. Przednie mają rozmiar 235/35 (czyli tak, jak seryjne), a tylne – 265/30. Inżynierowie GAD Motors zrezygnowali z większej ingerencji w układ hamulcowy i ograniczyli się do zmiany klocków hamulcowych na sportowe.
Nie zrezygnowali za to z tuningu zawieszenia. W podwoziu zawitały amortyzatory z pełną regulacją charakterystyki oraz nowe sprężyny. Ustawienie „zawiasu” jest kompromisem między sportową twardością a komfortem, jaki zapewnia zawieszenie fabrycznego Mercedesa. C 63 AMG został obniżony o 20 mm.
Modyfikacje nie ominęły również 8-cylindrowego silnika M156. Schodzący powoli ze sceny (wycofywany jest obecnie z Mercedesa E 63 AMG) wolnossący motor o objętości skokowej 6,2 l normalnie ma moc 457 KM. Już w fabryce za 7081 euro można dokupić pakiet Performance Package Plus, który zwiększy moc o 30 KM. Przy okazji Mercedes daje możliwość przesunięcia ogranicznika prędkości z 250 do 280 km/h.
W warsztatach GAD zmieniono wałki rozrządu na bardziej sportowe, dokonano optymalizacji kanałów dolotowych w głowicach, wymieniono wszystkie kolektory, filtry powietrza na wydajniejsze oraz zamontowano sportowy układ wylotowy z nowymi „katalizatorami” i tłumikami, który jest zwieńczony czterema końcówkami o średnicy 76 mm każda. Nie obyło się także bez poprawek w ECU. Tuning jednostki napędowej razem z „wydechem” kosztuje 16 500 euro.
Jak się okazuje, M156 jest dość podatny na tuning, bo wyżej opisane ulepszenia (w końcu nie aż takie znowu zaawansowane) podniosły jego moc z 457 do 583 KM przy 6890 obr./min. Także maksymalny moment obrotowy jest większy – wynosi 675 Nm przy 4850 obr./min.
Aby zwiększyć możliwości na drodze, tuner dodał blokadę mechanizmu różnicowego kosztującą 2261 euro.
Mimo że Mercedes przerobiony przez GAD Motors jest dość ciężki, bo waży 1820 kg (seryjny C 63 AMG z podstawowym wyposażeniem – 1730 kg), ma znacznie lepsze osiągi niż na przykład fabryczny C 63 AMG z pakietem Performance. Dziennikarze AutoBild dokonali skrupulatnych pomiarów, z których wynika, że sedan po tuningu rozpędza się w 4,20 s do 100 km/h (dla porównania C 63 AMG Performance Package Plus potrzebuje 4,40 s – w nawiasie podam parametry tego auta). Sprint do 200 km/h trwa w tym samochodzie tylko 13,10 s (14,00 s).
Być może wyniki pomiarów przyspieszeń byłyby odrobinę lepsze, gdyby robiono je w lecie, a nie zimą przy -2[sup]o[/sup]C.
Gorzej za to jest z elastycznością. Tutaj GAD wypada słabiej od seryjnego auta. Z 60 do 100 km/h na 4. biegu przyspiesza w 5,00 s (4,40 s), a z 80 do 120 km/h na „szóstce” w 9,80 s (8,80 s). Pozbawiony elektronicznego kagańca GAD Motors C 63 AMG osiąga imponującą prędkość 327 km/h.
Kompletny tuning przeprowadzony przez GAD Motors wyceniany jest na 25 061 euro, a po przeróbkach samochód jest wart 95 033 euro (w Niemczech). Tuner z Fellbach mówi, że to nie wszystko, na co go stać – jeszcze w tym roku ma się pojawić C 63 z dwoma kompresorami. Moc? Skromne 800 KM, które uczynią auto jednym z najmocniejszych Mercedesów C.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, M156
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 6208 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 583 KM przy 6890 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 93,91 KM/l (seryjny – 78,45 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 675 Nm przy 4850 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, automatyczna 7G-Tronic SpeedShift
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 330 mm
- Koła przednie: 8,5 x 19″
- Koła tylne: 9,5 x 19″
- Opony przednie: 235/35 R 19 Dunlop
- Opony tylne: 265/30 R 19 Dunlop
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1820 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,12 kg/KM (seryjny – 3,55 kg/KM)
- Długość: 4726 mm
- Szerokość: 1795 mm
- Wysokość: 1418 mm (- 20 mm)
- Rozstaw osi: 2765 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-50 km/h: 1,90 s
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,20 s
- Przyspieszenie 0-130 km/h: 6,30 s
- Przyspieszenie 0-160 km/h: 8,60 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 13,10 s
- Przyspieszenie 60-100 km/h na 4. biegu: 5,00 s
- Przyspieszenie 80-120 km/h na 5. biegu: 7,50 s
- Przyspieszenie 80-120 km/h na 6. biegu: 9,80 s
- Czas przejazdu ¼ mili (402,34 m): 12,22 s
- Prędkość maksymalna: 327 km/h
- Droga hamowania ze 100 km/h (ham. zimne): 38,1 m
- Droga hamowania ze 100 km/h (ham. gorące): 36,8 m
- Droga hamowania z 200 km/h (ham. gorące): 159, 1m
Koszty:
- Tuning silnika + „wydech”: 16 500 euro
- Układ wydechowy (samodzielny): 7200 euro
- Blokada mechanizmu różnicowego: 2261 euro
- Zawieszenie: 2800 euro
- Felgi (komplet): 3500 euro
RAZEM: max. 25 061 euro[block position="inside"]8021[/block]
Źródło: GAD