Oł maj GAD! – GAD Motors C 63 AMG (2011)

Właśnie tak mógłby krzyknąć właściciel tego Mercedesa C 63 AMG po wciśnięciu gazu do dechy. A to dlatego, że ten sedan ma prawie 130 KM mocy więcej i jest o 70 km/h szybszy od seryjnego C 63 AMG. A w szczegółach auto prezentuje się tak…

Obraz
Olgierd Lachowski

Zacznę od wyglądu. Na zdjęciach za wiele nie widać, ale zapewniam, że ten Mercedes prawie zupełnie nie różni się od fabrycznego Mercedesa C 63 AMG. Tuner nakleił tylko z boku swoją nazwę, „zaczernił” gwiazdę na masce i zmienił felgi. Samochód ma zwykły czarny lakier, a złotawy połysk widoczny na zdjęciach to tylko złudzenie.

Obraz

Firma z Fellbach postawiła na 19-calowe obręcze o szerokości 8,5” z przodu i 9,5” z tyłu. Zamiast opon Yokohama (seryjne) założono Dunlopy. Przednie mają rozmiar 235/35 (czyli tak, jak seryjne), a tylne – 265/30. Inżynierowie GAD Motors zrezygnowali z większej ingerencji w układ hamulcowy i ograniczyli się do zmiany klocków hamulcowych na sportowe.

Nie zrezygnowali za to z tuningu zawieszenia. W podwoziu zawitały amortyzatory z pełną regulacją charakterystyki oraz nowe sprężyny. Ustawienie „zawiasu” jest kompromisem między sportową twardością a komfortem, jaki zapewnia zawieszenie fabrycznego Mercedesa. C 63 AMG został obniżony o 20 mm.

Modyfikacje nie ominęły również 8-cylindrowego silnika M156. Schodzący powoli ze sceny (wycofywany jest obecnie z Mercedesa E 63 AMG) wolnossący motor o objętości skokowej 6,2 l normalnie ma moc 457 KM. Już w fabryce za 7081 euro można dokupić pakiet Performance Package Plus, który zwiększy moc o 30 KM. Przy okazji Mercedes daje możliwość przesunięcia ogranicznika prędkości z 250 do 280 km/h.

W warsztatach GAD zmieniono wałki rozrządu na bardziej sportowe, dokonano optymalizacji kanałów dolotowych w głowicach, wymieniono wszystkie kolektory, filtry powietrza na wydajniejsze oraz zamontowano sportowy układ wylotowy z nowymi „katalizatorami” i tłumikami, który jest zwieńczony czterema końcówkami o średnicy 76 mm każda. Nie obyło się także bez poprawek w ECU. Tuning jednostki napędowej razem z „wydechem” kosztuje 16 500 euro.

Obraz

Jak się okazuje, M156 jest dość podatny na tuning, bo wyżej opisane ulepszenia (w końcu nie aż takie znowu zaawansowane) podniosły jego moc z 457 do 583 KM przy 6890 obr./min. Także maksymalny moment obrotowy jest większy – wynosi 675 Nm przy 4850 obr./min.

Aby zwiększyć możliwości na drodze, tuner dodał blokadę mechanizmu różnicowego kosztującą 2261 euro.

Mimo że Mercedes przerobiony przez GAD Motors jest dość ciężki, bo waży 1820 kg (seryjny C 63 AMG z podstawowym wyposażeniem – 1730 kg), ma znacznie lepsze osiągi niż na przykład fabryczny C 63 AMG z pakietem Performance. Dziennikarze AutoBild dokonali skrupulatnych pomiarów, z których wynika, że sedan po tuningu rozpędza się w 4,20 s do 100 km/h (dla porównania C 63 AMG Performance Package Plus potrzebuje 4,40 s – w nawiasie podam parametry tego auta). Sprint do 200 km/h trwa w tym samochodzie tylko 13,10 s (14,00 s).

Być może wyniki pomiarów przyspieszeń byłyby odrobinę lepsze, gdyby robiono je w lecie, a nie zimą przy -2[sup]o[/sup]C.

Gorzej za to jest z elastycznością. Tutaj GAD wypada słabiej od seryjnego auta. Z 60 do 100 km/h na 4. biegu przyspiesza w 5,00 s (4,40 s), a z 80 do 120 km/h na „szóstce” w 9,80 s (8,80 s). Pozbawiony elektronicznego kagańca GAD Motors C 63 AMG osiąga imponującą prędkość 327 km/h.

Kompletny tuning przeprowadzony przez GAD Motors wyceniany jest na 25 061 euro, a po przeróbkach samochód jest wart 95 033 euro (w Niemczech). Tuner z Fellbach mówi, że to nie wszystko, na co go stać – jeszcze w tym roku ma się pojawić C 63 z dwoma kompresorami. Moc? Skromne 800 KM, które uczynią auto jednym z najmocniejszych Mercedesów C.


Konkurencja


Dane techniczne


  • Typ: V8, 90supo/sup, M156
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 6208 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 583 KM przy 6890 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 93,91 KM/l (seryjny – 78,45 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 675 Nm przy 4850 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, automatyczna 7G-Tronic SpeedShift
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:


  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 330 mm
  • Koła przednie: 8,5 x 19″
  • Koła tylne: 9,5 x 19″
  • Opony przednie: 235/35 R 19 Dunlop
  • Opony tylne: 265/30 R 19 Dunlop

Masy i wymiary:


  • Masa własna: 1820 kg
  • Stosunek masy do mocy: 3,12 kg/KM (seryjny – 3,55 kg/KM)
  • Długość: 4726 mm
  • Szerokość: 1795 mm
  • Wysokość: 1418 mm (- 20 mm)
  • Rozstaw osi: 2765 mm

Osiągi:


  • Przyspieszenie 0-50 km/h: 1,90 s
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,20 s
  • Przyspieszenie 0-130 km/h: 6,30 s
  • Przyspieszenie 0-160 km/h: 8,60 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 13,10 s
  • Przyspieszenie 60-100 km/h na 4. biegu: 5,00 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 5. biegu: 7,50 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 6. biegu: 9,80 s
  • Czas przejazdu ¼ mili (402,34 m): 12,22 s
  • Prędkość maksymalna: 327 km/h
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. zimne): 38,1 m
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. gorące): 36,8 m
  • Droga hamowania z 200 km/h (ham. gorące): 159, 1m

Koszty:


  • Tuning silnika + „wydech”: 16 500 euro
  • Układ wydechowy (samodzielny): 7200 euro
  • Blokada mechanizmu różnicowego: 2261 euro
  • Zawieszenie: 2800 euro
  • Felgi (komplet): 3500 euro

RAZEM: max. 25 061 euro[block position="inside"]8021[/block]

Źródło: GAD

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"