Obejrzałem wyścig Formuły E. I obejrzę też kolejny. Już tłumaczę dlaczego

Jeśli oglądaliście ostatni wyścig Formuły 1 w Miami, to na pewno zgodzicie się ze mną, że był zwyczajnie nudny. Parę pojedynków, dominacja jednego zespołu, a odległości między zawodnikami były zdecydowanie za duże. I tu wchodzi Formuła E, cała na.. zielono?

Wyścig Monaco E-PrixWyścig Monaco E-Prix
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Charly Lopez
Maciej Skrzyński

Nie zrozumcie mnie źle, też jestem fanem królowej motorsportu w tradycyjnym wydaniu i na pewno będę kontynuował podziwianie torowych zmagań w akompaniamencie ryku silników spalinowych. Nawet, jeśli to "tylko" V6. Jednocześnie uważam, że kawa nie wyklucza herbaty i tak samo elektryczna odmiana też zasługuje na uwagę. Już tłumaczę dlaczego.

Tu się dzieje!

Pozwolę sobie oszczędzić wam szczegółów technicznych, ponieważ te doskonale przedstawił już Szymon Jasina w swoim ostatnim tekście. Przede wszystkim bolidy na baterie niemal przez cały wyścig jadą w zwartym szyku, gotowe by zaatakować na najbliższym zakręcie, co wygląda prawie jak w amerykańskim NASCAR. Kierowcy nie mają chwili wytchnienia od rywali. W połączeniu ze stosunkowo częstą utratą przyczepności, związaną z ogromnym momentem obrotowym dostępnym od razu, nawet na tak wąskim i trudnym torze jak ten w Monaco zawodnicy potrafili wyprzedzać po kilka aut na jednym łuku.

Południowoeuropejski klimat sprzyja oglądaniu wyścigów
Południowoeuropejski klimat sprzyja oglądaniu wyścigów © Materiały prasowe | Charly Lopez

Dodatkowe atrakcje zapewniają: słynny już attack mode, którego aktywacja wymaga przejechania dłuższą niż wyścigowa linią oraz konieczność zarządzania energią. Podczas wyścigu możecie na bieżąco monitorować poziom baterii w każdym z aut, co szczególnie w końcówce wyścigu podnosi ciśnienie.

Niech przemówią liczby

Nieprzewidywalność wyścigów w tej serii jest więc znacznie większa. Dowód? W 2022 r. podczas Gran Prix Formuły 1 w Monaco doszło do zawrotnych 12 wyprzedzeń. W tym roku podczas E-Prix było ich… 116. Co za tym idzie, nawet zawodnicy świeżych zespołów, takich jak choćby Cupra, która w tym sezonie weszła do stawki, łącząc siły z teamem ABT, mają szansę wejść do rywalizacji o dobre miejsca.

Kierowcy Cupry dawali z siebie wszystko, zabrakło szczęścia
Kierowcy Cupry dawali z siebie wszystko, zabrakło szczęścia © Materiały prasowe | Charly Lopez

Nico Müller wywalczył sobie drogę po punkty, przebijając się z siedemnastej na dziewiątą lokatę. A mówimy tu o niezwykle ciasnym torze. Obiecujący wynik zespołu został jednak pogrzebany na ostatnim okrążeniu, kiedy kierowca Jaguara wyrzucił Niemca w barierki podczas próby wyprzedzenia po wewnętrznej. Drugi z zawodników, Duńczyk Robin Frijns, zakończył zmagania na trzynastej pozycji, zyskując pięć "oczek" względem pozycji startowej.

"Nie smakuje". A próbowałeś?

Ja wiem, ja wiem, elektryczne to "fe". Ale nawet jeśli nie jesteście fanami elektromobilności, to warto dać szansę tej bądź co bądź wciąż nowej formie wyścigów. A komu kibicować? Zajrzyj do garażu, jest spora szansa, że twoja marka ma swój team. Kolejny wyścig już 3 czerwca w Jakarcie.

Wybrane dla Ciebie
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech