Nowy Volkswagen Jetta 1,4 TSI 150 KM Highline (2015) - pierwsza jazda po liftingu
Volkswagen przeprowadził lifting modelu Jetta. Sprawdziliśmy co zmieniło się w niemieckim sedanie.
Nowy Volkswagen Jetta 1,4 TSI 150 KM Highline (2015) - pierwsza jazda
Auto nieco urosło. Jettcie przybyło 15 mm, ale wynika to jedynie z zastosowania nowych, nieco bardziej obszernych atrap zderzaków. Wymiary wewnętrzne i rozstaw osi pozostały bez zmian. Od zewnątrz sedana Volkswagena od wersji sprzed liftingu odróżnimy przede wszystkim dzięki nieco innym światłom, reflektorom przeciwmgielnym oraz opcjonalnym biksenonom i LED-om.
W środku Volkswagen wprowadził nowe wzory dekoracji oraz zegary w tubach, które mają wyglądać trochę bardziej dynamicznie niż tarcze na płaskim panelu. Ważniejszą zmianą jest kolorowy ekran komputera pokładowego. Nowe są także kierownice oferowane w tym modelu przez Volkswagena.
Dla potencjalnych klientów bardziej istotne jest powiększenie otworu wsadowego do bagażnika. Został on nieco rozciągnięty w dół. Dzięki temu korzystanie z kufra w sedanie będzie teraz trochę wygodniejsze.
Pozostałe zmiany są związane przede wszystkim z wciąż zmieniającymi się, coraz bardziej wymagającymi normami określającymi bezpieczeństwo i emisję spalin. Dlatego np. przemodelowanie zderzaków nie miało za zadanie jedynie odświeżyć wyglądu Jetty, ale również zredukować współczynnik oporu powietrza. Udało się go zmniejszyć o 10 procent, co oczywiście przełożyło się na poprawę zużycia paliwa w przypadku wszystkich silników. Warto jednak pamiętać, że zmianę odczujemy tu dopiero po przekroczeniu prędkości między 80 a 90 km/h.
By poprawić wyniki badań emisji spalin Volkswagen odświeżył też silniki. Teraz wszystkie jednostki w gamie Jetty spełniają normę Euro 6. W skład oferty motorów wchodzą 3 silniki benzynowe o mocach od 105 do 150 KM oraz dwa diesle rozwijające 110 i 150 KM.
Niemiecki producent poprawił w swoim samochodzie także bezpieczeństwo. Ponieważ lifting to nie czas na udoskonalanie konstrukcji, Volkswagen skupił się na różnego rodzaju systemach, które obecnie mają duży wpływ na oceny np. w testach Euro NCAP. Dlatego na pokładzie znalazła się między innymi kontrola martwej strefy, która ma zintegrowany Rear Traffic Alert. System ten pomaga wyjechać tyłem na ruchliwą ulicę dzięki obserwacji obszaru w promieniu do 40 metrów. Samochód może poinformować kierowcę, że nie ma wystarczająco dużo miejsca, by bezpiecznie włączyć się do ruchu. Jeśli kierowca nie będzie reagował, w krytycznej sytuacji system zatrzyma auto i nie dopuści do wypadku.
Czujniki badające ruch znalazły się także z przodu Jetty. Sedana Volkswagena można wyposażyć w Front Assist, który pomaga uniknąć najechania na inny pojazd.
W Polsce nowa Jetta oferowana jest w trzech wersjach wyposażeniowych: Trendline, Comfortline i Highline. W podstawowej otrzymamy między innymi system ESC, czołowe, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, radio RCD 210, system start-stop, klimatyzację Climatic, komputer pokładowy i dojazdowe koło zapasowe. Za tak wyposażone auto z bazową jednostką 1,2 TSI o mocy 105 KM Volkswagen chce 69 290 zł.
Na pierwszym spotkaniu z odświeżoną Jettą na krótką przejażdżkę zabrałem wersję z silnikiem benzynowym 1,4 TSI o mocy 150 KM. Auto było wyposażone w 7-biegową skrzynię DSG.
Nierówne drogi prowadzące przez mazowieckie wioski wystawiły na niełatwą próbę zawieszenie. Okazało się ono zaskakująco komfortowe. Nierówności tłumiło skutecznie i cicho.
Przy spokojnej jeździe podobne wrażenie pozostawił po sobie silnik. Jak na ten segment, w Jettcie było naprawdę cicho. Wciśnięcie gazu w podłogę nie wywoływało natychmiastowego kopnięcia bo redukcja przeprowadzana była raczej z naciskiem na płynność niż szybkość, ale ten drugi parametr i tak można tu uznać za zadowalający.
Auto, które widzicie na zdjęciach wyposażone jest na poziomie Highline, co w połączeniu z mocnym silnikiem i automatyczną skrzynią biegów daje cenę wynoszącą 90 990 zł. Dodatkowo Volkswagen dołożył tutaj pakiet Style o wartości 3890 zł (m.in. reflektory biksenonowe z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów, LED-y do jazdy dziennej, obręcze 17-calowe, sportowe zawieszenie obniżone o 15 mm) oraz pakiet Zimowy za 2320 zł (podgrzewane fotele, podgrzewane dysze spryskiwaczy, spryskiwacze reflektorów, kontrolka poziomu płynu do spryskiwacza).
W Polsce z pewnością Jetta nie będzie cieszyć się tak dużą popularnością jak blisko spokrewniony z nią Golf. Jednak na bardziej eleganckiego sedana z pewnością również znajdą się chętni.
Więcej o nowym Volkswagenie Jettcie przeczytacie u nas w pełnym teście już wkrótce.
PLUSY:
Cicha praca zawieszenia
Cichy i dynamiczny silnik
Przestronne wnętrze
MINUSY:
Wciąż mały otwór wsadowy do bagażnika ze względu na rodzaj nadwozia
Za mało wysokiej jakości materiałów w wersji Highline
Nowy Volkswagen Jetta 1,4 TSI 150 KM Highline (2015) - dane techniczne
| Testowany egzemplarz: | Volkswagen Jetta 1,4 TSI 150 KM Highline | |
| Silnik i napęd | ||
| Układ i doładowanie: | R4, turbodoładowane | |
| Rodzaj paliwa: | Benzyna | |
| Ustawienie: | Poprzecznie | |
| Rozrząd: | DOHC 16V | |
| Objętość skokowa: | 1395 cm3 | |
| Stopień sprężania: | 10,5 | |
| Moc maksymalna: | 150 KM przy 5000-6000 rpm | |
| Moment maksymalny: | 250 Nm przy 1500-3000 rpm | |
| Objętościowy wskaźnik mocy: | 107 KM/l | |
| Skrzynia biegów: | Automatyczna (DSG), 7-biegowa | |
| Typ napędu: | Przedni (FWD) | |
| Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
| Hamulce tylne: | Tarczowe | |
| Zawieszenie przednie: | b.d. | |
| Zawieszenie tylne: | b.d. | |
| Układ kierowniczy: | Wspomagany | |
| Średnica zawracania: | 11,1 m | |
| Koła, ogumienie przednie: | 225/45 R17 | |
| Koła, ogumienie tylne: | 225/45 R17 | |
| Masy i wymiary | ||
| Typ nadwozia: | Sedan | |
| Liczba drzwi: | 4 | |
| Współczynnik oporu Cd (Cx): | b.d. | |
| Masa własna: | 1347kg | |
| Stosunek masy do mocy: | 9 kg/KM | |
| Długość: | 4659 mm | |
| Szerokość: | 2020 mm z lusterkami | |
| Wysokość: | 1482 mm | |
| Rozstaw osi: | 2651 mm | |
| Rozstaw kół przód/tył: | 1535/1538 mm | |
| Pojemność zbiornika paliwa: | 55 l | |
| Pojemność bagażnika: | 510 l | |
| Osiągi | ||
| Katalogowo: | Pomiar własny: | |
| Przyspieszenie 0-100 km/h: | 8,6 s | |
| Prędkość maksymalna: | 220 km/h | |
| Zużycie paliwa (miasto): | 6,2 l/100 km | b.d. |
| Zużycie paliwa (trasa): | 4,4 l/100 km | b.d. |
| Zużycie paliwa (mieszane): | 5,1 l/100 km | |
| Emisja CO2: | 117 g/km | |
| Test zderzeniowy Euro NCAP: | Nie testowano | |
| Cena | ||
| Testowany egzemplarz: | ok. 100 000 zł | |
| Model od: | 69 290 zł | |
| Wersja silnikowa od: | 78 190 zł |