Nowy rodzaj sprężyn w seryjnych Audi

Nowy rodzaj sprężyn w seryjnych Audi

Nowy rodzaj sprężyn w seryjnych Audi
Marcin Łobodziński
02.07.2014 09:03, aktualizacja: 08.10.2022 09:15

Audi jeszcze w tym roku zamierza wprowadzić do produkcji sprężyny zawieszenia wykonane z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym.

Sprężyny z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym wykonane są w technologii CRP, opracowanej przez Audi wspólnie z włoskim kooperantem, którego nazwy nie znamy. Różnica między sprężyną stalową a sprężyną CRP polega na tym, że ta druga ma mniej zwojów, za to grubszych. Całość ma nieco większą średnicę niż klasyczna. Przewaga CRP polega na 40-procentowej redukcji masy, co według Audi daje redukcję na poziomie 4,4 kg dla samochodu klasy średniej wyższej.

Dzięki sprężynom z CRP oszczędzamy na kilogramach w kluczowych strefach podwozia. Dlatego możemy dodatkowo zwiększyć precyzję jazdy i poprawić komfort – powiedział prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego.

Technologia produkcji polega na pleceniu ze sobą włókien szklanych nasączonych żywicą epoksydową. Wzdłuż środkowego włókna nawija się kolejne pod kątem 45 stopni w obie strony. Na koniec całość hartuje się w piecu, w temperaturze 100 stopni Celsjusza.

Sprężyna CRP lepiej absorbuje napięcia, nie koroduje, łatwiej dostosować jej właściwości do potrzeb i, co najważniejsze z marketingowego punktu widzenia, produkcja CRP pochłania mniej energii niż klasycznych, stalowych sprężyn.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (25)