Nowy rodzaj sprężyn w seryjnych Audi

Audi jeszcze w tym roku zamierza wprowadzić do produkcji sprężyny zawieszenia wykonane z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym.

Obraz
Marcin Łobodziński

Sprężyny z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym wykonane są w technologii CRP, opracowanej przez Audi wspólnie z włoskim kooperantem, którego nazwy nie znamy. Różnica między sprężyną stalową a sprężyną CRP polega na tym, że ta druga ma mniej zwojów, za to grubszych. Całość ma nieco większą średnicę niż klasyczna. Przewaga CRP polega na 40-procentowej redukcji masy, co według Audi daje redukcję na poziomie 4,4 kg dla samochodu klasy średniej wyższej.

Dzięki sprężynom z CRP oszczędzamy na kilogramach w kluczowych strefach podwozia. Dlatego możemy dodatkowo zwiększyć precyzję jazdy i poprawić komfort – powiedział prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego.

Technologia produkcji polega na pleceniu ze sobą włókien szklanych nasączonych żywicą epoksydową. Wzdłuż środkowego włókna nawija się kolejne pod kątem 45 stopni w obie strony. Na koniec całość hartuje się w piecu, w temperaturze 100 stopni Celsjusza.

Sprężyna CRP lepiej absorbuje napięcia, nie koroduje, łatwiej dostosować jej właściwości do potrzeb i, co najważniejsze z marketingowego punktu widzenia, produkcja CRP pochłania mniej energii niż klasycznych, stalowych sprężyn.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Będzie nowa ekspresówka. Wiemy gdzie i kiedy
Będzie nowa ekspresówka. Wiemy gdzie i kiedy
Sprzedali tylko 34 auta. Jest decyzja w sprawie polskiego rynku
Sprzedali tylko 34 auta. Jest decyzja w sprawie polskiego rynku
Z auta wysypał się nielegalny towar - nieoczekiwany finał kolizji na S61
Z auta wysypał się nielegalny towar - nieoczekiwany finał kolizji na S61
Przyszedł do komendy, bo chciał udowodnić partnerce, że jest trzeźwy. Nie był
Przyszedł do komendy, bo chciał udowodnić partnerce, że jest trzeźwy. Nie był
Kolejna marka przeprasza się z przyciskami, ale z ekranów nie zrezygnuje
Kolejna marka przeprasza się z przyciskami, ale z ekranów nie zrezygnuje
Duster doczekał się wersji pick-up. Wiemy, gdzie go kupicie
Duster doczekał się wersji pick-up. Wiemy, gdzie go kupicie
Mitsubishi Eclipse Cross – nie sercem, a rozumem
Mitsubishi Eclipse Cross – nie sercem, a rozumem
10 lat od Dieselgate. Jak wielkie oszustwo zmieniło Volkswagena i cały nasz świat
10 lat od Dieselgate. Jak wielkie oszustwo zmieniło Volkswagena i cały nasz świat
Nowe Renault 4 doczekało się wersji van. Tak jak jego pierwowzór
Nowe Renault 4 doczekało się wersji van. Tak jak jego pierwowzór
Nowe auto za mniej niż 60 tys. zł. Fiat udowadnia, że to wciąż możliwe
Nowe auto za mniej niż 60 tys. zł. Fiat udowadnia, że to wciąż możliwe
Chińczycy chcą produkować w Europie. Wiemy gdzie
Chińczycy chcą produkować w Europie. Wiemy gdzie
Oto następca Ceeda. Kia K4 wjedzie do Europy
Oto następca Ceeda. Kia K4 wjedzie do Europy