Kierowcy jak na tacy. Niemiecki majstersztyk już w Polsce

Jeszcze pachną nowością i mają niesamowite możliwości. Polski system fotoradarów wzbogacił się o dwa urządzenia zupełnie nowego typu. Niemiecki sprzęt może wygląda niepozornie, ale potrafi przyłapać nie tylko za przekraczanie prędkości.

Fotoradar TraffiStar SR390Fotoradar TraffiStar SR390
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | GITD
Tomasz Budzik

Niepozorny "kombajn"

Na polskie drogi trafiły dwa urządzenia TraffiStar SR390, których GITD nigdy wcześniej nie stosowało względem łamiących przepisy kierowców. Na razie pojawiły się one w dwóch miejscach – w Warszawie przy al. Stanów Zjednoczonych oraz w Bytomiu przy ul. Wrocławskiej. Kierowców może zaskoczyć nietypowa budowa radarów. Zamiast dużej, żółtej obudowy, charakterystycznej dla dotychczas stosowanych urządzeń, mamy niewielką skrzynkę z czarnym, szklistym wykończeniem frontu oraz żółtymi bokami. Skromne gabaryty nie powinny nas jednak zwieść.

Jak informuje GITD, produkowany przez niemiecką firmę Jenoptik TraffiStar SR390 to najnowocześniejsze urządzenie dostępne na polskim rynku. W porównaniu z dotychczas stosowanymi ma większy zasięg, więc hamowanie tuż przed skrzynką może okazać się nieskuteczną taktyką uniknięcia mandatu. Do tego radar potrafi śledzić pojazdy na kilku pasach jednocześnie i automatycznie odczytuje ich numery rejestracyjne. Pracownicy GITD dostają więc kompletne dane: miejsce i czas wykroczenia, rozwiniętą przez kierowcę prędkość oraz numery rejestracyjne auta.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Cayenne S Coupe vs. GLE Coupe 53 – kierunek ten sam, ale szkoła inna

Więcej o możliwościach TraffiStar SR390 pisze sam producent. Poza pomiarem prędkości – nawet na sześciu pasach ruchu – urządzenie potrafi wykryć, że kierowca nie zatrzymał się przed przejściem dla pieszych, zauważyć przejazd przez skrzyżowanie przy czerwonym świetle, a także skręt na skrzyżowaniu z niewłaściwego pasa ruchu (np. do jazdy na wprost). Kamera o wysokiej rozdzielczości ma zapewniać doskonałą czytelność tablic rejestracyjnych także w nocy czy podczas trudnych warunków atmosferycznych.

Co jednak ważne, na razie te rozległe możliwości pozostaną częściowo teoretyczne.

– Aktualnie urządzenia TraffiStar SR390 będą wykorzystywane na polskich drogach tylko w zakresie pomiaru prędkości – informuje autokult.pl Monika Niżniak z biura prasowego Inspekcji Transportu Drogowego.

Fotoradar TraffiStar SR390
Fotoradar TraffiStar SR390 © Licencjodawca | GITD

Część większego planu

Pojawienie się w Polsce urządzeń niemieckiego Jenoptika to tylko część wielkich zmian, jakie odbywają się właśnie w polskim systemie fotoradarów. W ciągu kilkunastu ostatnich miesięcy wyłoniono dostawców, którzy zajmują się już montażem ogromu nowych urządzeń. W dziedzinie stacjonarnych fotoradarów GITD zastąpiła najstarsze, zużyte już fotoradary nowymi urządzeniami Multaradar CD (98 sztuk) oraz Mesta Fusion RN (147 sztuk). Żółte maszty pojawiły się ponadto w 26 nowych lokalizacjach.

W ramach programu modernizacji systemu fotoradarów przewidziano 39 nowych zestawów do odcinkowego pomiaru średniej prędkości. Jak informuje GITD, w grudniu zakończył się montaż takiego sprzętu w 13 województwach. Nadzorem zostanie objęte 180 km nowych fragmentów dróg, a łącznie pomiar średniej prędkości będzie prowadzony na 400 km tras.

Co ważne, takie systemy pojawiły się również na autostradach i drogach ekspresowych. Odcinkowy pomiar ruszył lub niebawem ruszy m.in. na:

  • S14 w woj. łódzkim, węzły Dobroń – Pabianice Płn. (7 km),
  • A1 w woj. pomorskim, węzły Peplin – Swarożyn (11 km),
  • A1 w woj. kujawsko-pomorskim, węzły Nowy Ciechocinek – MOP Kałęczynek (13 km),
  • A4 w woj. małopolskim, węzły Balice – Rudno (18 km),
  • A4 w woj. dolnośląskim, węzły Kostomłoty – Kąty Wrocławskie (11 km),
  • A2 w woj. wielkopolskim, MOP Leonia – węzeł Kuny PPO Żdżary (12 km).

Nie próżnowano również w dziedzinie monitorowania przejazdu na czerwonym świetle. W ramach modernizacji w 20 miejscach pojawiły się nowe zestawy typu "Red Light". Łącznie automatycznym nadzorem objętych będzie 41 skrzyżowań. Nowością są urządzenia wykrywające zignorowanie czerwonego światła na przejeździe kolejowo-drogowym.

Takich urządzeń ma być pięć. Cztery potwierdzone wcześniej lokalizacje tych systemów to:

  • Warszawa (woj. mazowieckie) – ul. Cyrulików/Okuniewska w Rembertowie,
  • Wrocław (woj. dolnośląskie) – ul. Szczecińska,
  • Radomsko (woj. łódzkie) – ul. Piłsudskiego,
  • Leśnica k. Wrocławia (woj. dolnośląskie) – ul. Średzka.

Mandat od GITD można dostać również w miejscu, gdzie nie ma fotoradaru. Wszystko za sprawą nieoznakowanych radiowozów tej służby. W ostatnim czasie GITD kupiła 33 takie pojazdy i z ich wykorzystaniem prowadzone są już kontrole. W arsenale służby znajduje się 11 aut BMW G3L, 330i xDrive, o mocy 245 KM, z silnikiem o pojemności 1998 cm3 (na pokładzie tych pojazdów znajdują się urządzenia rejestrujące prędkość Videorapid 2A) oraz 22 samochody BMW G3L o takich samych parametrach (na ich wyposażeniu znajdują się laserowe mierniki z wideorejestracją – LTI 20/20 TRUCAM II).

Arsenał, którym dysponuje GITD, wciąż się poszerza. Na wszystkie te urządzenia jest tylko jeden pewny sposób – jazda w zgodzie z przepisami.

Wybrane dla Ciebie

Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test długodystansowy: Ile zmieści się w bagażniku Mazdy CX-60?
Test długodystansowy: Ile zmieści się w bagażniku Mazdy CX-60?
Tanie ściganie w Polsce. Pojechałem w Toyota GR Cup
Tanie ściganie w Polsce. Pojechałem w Toyota GR Cup
Jedziesz na urlop? Uważaj na ceny paliw przy głównych trasach
Jedziesz na urlop? Uważaj na ceny paliw przy głównych trasach
Dziesięcioletni Polak za kierownicą wyczynowego GR Yarisa. Tak wygląda jego trening
Dziesięcioletni Polak za kierownicą wyczynowego GR Yarisa. Tak wygląda jego trening
Uważaj na takie miejsca. Zasada prawej strony, ale inaczej
Uważaj na takie miejsca. Zasada prawej strony, ale inaczej
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Nie Dacia i nie "chińczyki". Alternatywy do 100 tys. zł
Nie Dacia i nie "chińczyki". Alternatywy do 100 tys. zł
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Test: Toyota Land Cruiser 250 z przyczepą - kto wsiadł, mówił, że "nic nie czuć"
Test: Toyota Land Cruiser 250 z przyczepą - kto wsiadł, mówił, że "nic nie czuć"