CAx Innovation 2013 - nowoczesne technologie w projektowaniu i wytwarzaniu [relacja autokult.pl]

Polskie Stowarzyszenie Upowszechniania Komputerowych Systemów Inżynierskich ProCAx we współpracy z Muzeum Techniki w Warszawie i Targami w Krakowie zorganizowało targi CAx Innovation - nowoczesne technologie w projektowaniu i wytwarzaniu. Przy okazji zaprezentowano prototyp polskiego samochodu elektrycznego ELV001 z Mielca.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Artur Kuśmierzak

Na targach pokazano szereg różnych urządzeń wykorzystywanych w technologiach takich jak: CAD (projektowanie wspomagane komputerowo), CAM (komputerowe wspomaganie wytwarzania) i CAE (komputerowe wspomaganie prac inżynierskich). Jedno z najciekawszych stoisk miał Wydział Wzornictwa Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Zaprezentowano na nim modele nowoczesnych aut zrobionych przez studentów.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Sylwetka pojazdów pokazanych przez ASP projektowana jest najpierw za pomocą programów komputerowych CAD, co trwa dokładnie jeden semestr. Po uzyskaniu odpowiedniej bryły to, co widać na ekranie, staje się rzeczywistością dzięki wykorzystaniu drukarek 3D (szybkie prototypowanie). Można to obejrzeć i dotknąć. Za pomocą takich metod da się projektować nie tylko samochody, ale również jachty, skutery, traktory, urządzenia AGD oraz wszystko, co przyjdzie projektantowi do głowy. Twórcy prezentowanych modeli twierdzą, że być może w przyszłości każdy będzie mógł zaprojektować sobie własny telefon komórkowy czy odtwarzacz MP3 i wydrukować go dzięki drukarce 3D.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Oprócz projektów Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych można było zobaczyć karoserię bolidu White Eagle Racing. Wykonali ją z laminatu studenci Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej, który brał udział w międzynarodowych zawodach Formuła Student. Dokładne informacje na temat tej konstrukcji i jej startów w zawodach znajdziecie w artykułach z cyklu White Eagle Racing (nasza redakcja zajmowała się kiedyś stroną medialną tego przedsięwzięcia).

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

W tym samym czasie w Muzeum Techniki Motoryzacyjnej w Warszawie można było przyjrzeć się z bliska elektrycznemu autu z Mielca o enigmatycznej nazwie ELV001. Pod maską tego miejskiego malca pracują dwa silniczki elektryczne generujące łącznie moc około 30 kW. Samochód ma elektroniczny mechanizm różnicowy oraz układ odzyskiwania energii z hamowania. Według zapewnień producenta jego minimalny zasięg to 150 km, a prędkość maksymalna dochodzi do 110 km/h. Ciekawą opcją wyposażenia jest zdalna diagnostyka awarii. Wszystko byłoby w porządku, gdyby nie pewne wątpliwości związane z polskim pochodzeniem tej konstrukcji.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Osoby prezentujące auto na stoisku zapewniały, że ELV001 to auto stworzone w Polsce. Wystarczy jednak poszperać trochę w sieci, żeby znaleźć bardzo podobny prototyp Swatch Belenos skonstruowany w Szwajcarii. Które auto było pierwsze? Chyba niestety to szwajcarskie. Wielokrotne próby skontaktowania się z producentem i wyjaśnienia tej sprawy nie przyniosły żadnych efektów, więc pochodzenie auta nadal pozostaje zagadką.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Na targach własne stoisko miało również Biuro Rekonstrukcjo-Techniczne Zabytkowej Inżynierii Pojazdowej, które zaprezentowało model zawieszenia przedwojennego polskiego pojazdu PZInż. Lux Sport. Ten luksusowy fastback z lat 30. XX wieku miał innowacyjne, w pełni niezależne zawieszenie wykorzystujące dwa poprzeczne wahacze przy każdym kole, amortyzatory hydrauliczne oraz układ resorujący czterech drążków skrętnych, dzięki czemu można było regulować prześwit. Co ciekawe, w układzie nie zastosowano sprężyn śrubowych elementu, bez których nie obejdzie się już żadna współczesna konstrukcja. Jeśli chcecie zobaczyć ten układ na żywo to wystarczy odwiedzić Muzeum Techniki w Warszawie. Można było zobaczyć również dokładną wizualizację przedwojennego polskiego pistoletu Vis wz. 35.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Oprócz wyżej wymienionych wystawców swoje produkty pokazało kilka firm oferujących m.in. urządzenia do skanowania wydrukowanych drukarkami 3D obiektów pod kątem zgodności ich rzeczywistych parametrów z tymi zapisanymi w odpowiednim programie komputerowym. Były też skanery pozwalające na cyfrową wizualizację obiektów takich jak na przykład samochody czy silniki. Taka wizualizacja umożliwia ich dalszy rozwój w środowisku wirtualnym.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Odwiedzający tragi mogli zobaczyć, jak na podstawie symulacji w inżynierskim oprogramowaniu komputerowym CAD/CAM z bryły aluminium powstaje lusterko samochodowe wycinane na frezarkach sterowanych numerycznie CNC (Computer Numerical Control). W dużym uproszczeniu pozwala ona na podstawie funkcji matematycznych zapisanych w komputerze w postaci komend precyzyjnie obrobić jednolity kawałek metalu i stworzyć przedmiot widoczny na ekranie. Jeśli wiążecie swoją przyszłość z projektowaniem aut i ich podzespołów lub chcecie zajmować się rekonstrukcją starych samochodów, to powinniście pojawić się na kolejnych targach CAx Innovation.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/37] Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut