Będą stały przy autostradach. Kierowca musi podjechać pod urządzenie

Nie, nie będą to fotoradary, ani punkty odcinkowego pomiaru prędkości, lecz urządzenia, które wspomogą dużą grupę kierowców.

Dmuchawa do odśnieżania
Dmuchawa do odśnieżania
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Aleksander Ruciński

28.10.2024 | aktual.: 28.10.2024 11:35

Śnieg i lód zalegający na naczepach ciężarówek potrafi być ekstremalnie niebezpieczny dla innych uczestników ruchu. Zwykle spada z naczepy, gdy pojazd ciężarowy się rozpędzi. Łatwo sobie wyobrazić, jakie skutki może mieć upadek bryły lodu na jadące za TIR-em auto osobowe. Choć prawo nakłada na kierowców obowiązek utrzymania pojazdu w stanie, który nie zagraża bezpieczeństwu, ci nie zawsze są w stanie samodzielnie pozbyć się zagrożenia. Z pomocą przychodzą specjalne rampy i dmuchawy, których jednak wciąż jest jak na lekarstwo. GDDKiA zapowiada jednak, że się to zmieni.

Obecnie przy polskich MOP-ach stoi zaledwie 13 urządzeń do odśnieżania dużych pojazdów, z czego aż osiem udostępniono tylko w tym roku. Do końca 2025 przybędzie kolejnych 9 ramp. Później przyrost będzie lawinowy.

W postępowaniu przetargowym jest bowiem ponad 50 urządzeń - zarówno ramp jak i dmuchaw do odśnieżania. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, przed końcem 2026 roku do dyspozycji kierowców będzie ponad 70 takich miejsc.

W trwających obecnie przetargach obowiązek wybudowania infrastruktury do odśnieżania pojazdów ciężarowych dotyczy 17 lokalizacji:

  • A2 MOP Moczydła w woj. mazowieckim,
  • A2 MOP Jędrzejów w woj. mazowieckim,
  • A4 MOP Paszczyna Południe w woj. podkarpackim,
  • A4 MOP Hruszowice w woj. podkarpackim,
  • A4 MOP Chotyniec w woj. podkarpackim,
  • S3 MOP Przybiernów Zachód w woj. zachodniopomorskim,
  • S3 MOP Przybiernów Wschód w woj. zachodniopomorskim,
  • S7 MOP Pepłowo Zachód w woj. mazowieckim,
  • S7 MOP Pepłowo Wschód w woj. mazowieckim,
  • S17 MOP Niwa Babicka w woj. lubelskim,
  • S17 MOP Kołbiel w woj. Mazowieckim,
  • S19 MOP Janów Lubelski Wschód w woj. lubelskim,
  • S19 MOP Janów Lubelski Zachód w woj. lubelskim,
  • S61 MOP Górki Wschód w woj. podlaskim,
  • S61 MOP Górki Zachód w woj. podlaskim,
  • S61 MOP Niekrasy Wschód w woj. warmińsko-mazurskim,
  • S61 MOP Niekrasy Zachód w woj. warmińsko-mazurskim.

Programy Inwestycji obejmujące budowę kolejnych 17 ramp. czekają na finansowanie pozwalające ruszyć z przetargami. Oto lista kolejnych planowanych lokalizacji:

  • S7 MOP Liksajny w woj. warmińsko-mazurskim,
  • S7 MOP Majdany Wielkie w woj. warmińsko-mazurskim,
  • A4 MOP Chechło w woj. śląskim,
  • A4 MOP Proboszczowice w woj. śląskim,
  • A1 MOP Gorzelanka Wschód w woj. śląskim,
  • A1 MOP Gorzelanka Zachód w woj. śląskim,
  • S8 MOP Jonas Południe w woj. dolnośląskim,
  • S8 MOP Jonas Północ w woj. dolnośląskim,
  • S19 MOP Kamień Wschód w woj. podkarpackim,
  • S19 MOP Kamień Zachód w woj. podkarpackim,
  • A4 MOP Jankowice Wielkie w woj. opolskim,
  • S8 MOP Ochędzyn w woj. łódzkim,
  • S8 MOP Niwiska w woj. łódzkim,
  • S61 MOP Budzisko Zachód w woj. podlaskim (2 stanowiska),
  • A1 MOP Skoszewy Wschód w woj. łódzkim,
  • A1 MOP Skoszewy Zachód w woj. łódzkim.

Ponadto GDDKiA jest też w trakcie oceny możliwości wybudowania ramp w kolejnych 20 lokalizacjach:

  • A1 MOP Starcza Wschód w woj. śląskim,
  • A1 MOP Starcza Zachód w woj. śląskim,
  • A2 MOP Ciosny Południe w woj. łódzkim,
  • A2 MOP Bolimów w woj. łódzkim,
  • A2 MOP Mogiły w woj. łódzkim,
  • S3 MOP Lisiny Wschód w woj. lubuskim,
  • S3 MOP Lisiny Zachód w woj. lubuskim,
  • S3 MOP Stożne Zachód w woj. lubuskim,
  • S3 MOP Stożne Wschód w woj. lubuskim,
  • S7 MOP Grabin Wschód w woj. warmińsko-mazurskim,
  • S7 MOP Grabin Zachód w woj. warmińsko-mazurskie,
  • S8 MOP Syców Południe w woj. dolnośląskim,
  • S8 MOP Syców Północ w woj. dolnośląskim,
  • S8 MOP Paprotnia Północ w woj. łódzkim,
  • S8 MOP Sięganów Południe w woj. łódzkim,
  • S8 MOP Cibory Północ w woj. podlaskim,
  • S8 MOP Guzew Północ w woj. łódzkim,
  • S19 MOP Bukowa I w woj. podkarpackim,
  • S19 MOP Bukowa II w woj. podkarpackim,
  • S19 MOP Nienadówka w woj. podkarpackim.
Rampa do odśnieżania
Rampa do odśnieżania© Materiały prasowe | GDDKiA

Fakt, że władze w końcu dostrzegły problem, napawa optymizmem. Rampy i dmuchawy wydają się jedynym naprawdę skutecznym sposobem na lód i śnieg zalegający na kabinach i naczepach ciężarówek.

Pozostaje mieć nadzieję, że kierowcy będą robić użytek z nowej infrastruktury, przyczyniając się do poprawy bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu, a sytuacje, jak ta przedstawiona na poniższym zdjęciu staną się znacznie rzadsze.

Na ten samochód spadł lód z naczepy jadącego przed nim TIR-a
Na ten samochód spadł lód z naczepy jadącego przed nim TIR-a© policja
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (15)