Nowe prawo działa. Po zmianie pierwszeństwa mniej potrąceń pieszych

Wstępne dane o wypadkach z udziałem pieszych pokazują, że zmiana zasad pierwszeństwa na przejściach spowodowała spadek liczby potrąceń. Poprawa cieszy tym bardziej, że Polska należy do grona państw UE z najbardziej niebezpiecznymi drogami.

Prawo mamy już zbliżone do państw Europy Zachodniej. Teraz czas na poprawę infrastrukturyPrawo mamy już zbliżone do państw Europy Zachodniej. Teraz czas na poprawę infrastruktury
Źródło zdjęć: © Policja
Tomasz Budzik

Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego przeprowadziło analizę potrąceń na przejściach dla pieszych w czerwcu 2021 r. – a więc w pierwszym miesiącu obowiązywania nowych przepisów – i w trzech poprzednich latach. Wnioski? O ile w szóstym miesiącu 2018 r. na "zebrach" miało miejsce 12 potrąceń ze skutkiem śmiertelnym, to w 2021 r. było 5 takich zdarzeń.

Oczywiście informacja ITS-u nie musi oznaczać, że teraz będzie dwa razy mniej pieszych wśród ofiar wypadków drogowych. Próba nie była wielka. By stwierdzić dokładnie, jaki wpływ na ich bezpieczeństwo miała nowelizacja przepisów, trzeba poczekać przynajmniej rok od ich wprowadzenia. Dwukrotna poprawa, mimo wciąż dalekiego od ideału stanu infrastruktury drogowej, byłaby doskonałą wiadomością.

Według danych Europejskiej Rady Bezpieczeństwa w Transporcie (ETSC) w latach 2016-2018 Polska była jednym z państw UE z najwyższym udziałem pieszych wśród śmiertelnych ofiar wypadków drogowych. Podczas gdy europejska średnia wyniosła 21,1 proc., w Polsce było to 29,2 proc. Lepiej było choćby na Słowacji (24,9 proc.), w Czechach (21,7 proc.) czy w Chorwacji (19,7 proc.).

Od 1 czerwca 2021 r. pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed każdym pojazdem za wyjątkiem tramwaju. Kierowcy mają obowiązek zwolnić przed przejściem, jeśli jazda z dotychczasową prędkością mogłaby zagrozić pieszym znajdującym się w okolicy "zebry". Pieszych wciąż obowiązuje zakaz wchodzenia na przejście bezpośrednio przed jadącym pojazdem, a do tego dodano zakaz posługiwania się na przejściu urządzeniami elektronicznymi w sposób, który prowadzi do ograniczenia zdolności oceny sytuacji drogowej.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach