Nowe prawo działa. Po zmianie pierwszeństwa mniej potrąceń pieszych

Wstępne dane o wypadkach z udziałem pieszych pokazują, że zmiana zasad pierwszeństwa na przejściach spowodowała spadek liczby potrąceń. Poprawa cieszy tym bardziej, że Polska należy do grona państw UE z najbardziej niebezpiecznymi drogami.

Prawo mamy już zbliżone do państw Europy Zachodniej. Teraz czas na poprawę infrastrukturyPrawo mamy już zbliżone do państw Europy Zachodniej. Teraz czas na poprawę infrastruktury
Źródło zdjęć: © Policja
Tomasz Budzik

Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego przeprowadziło analizę potrąceń na przejściach dla pieszych w czerwcu 2021 r. – a więc w pierwszym miesiącu obowiązywania nowych przepisów – i w trzech poprzednich latach. Wnioski? O ile w szóstym miesiącu 2018 r. na "zebrach" miało miejsce 12 potrąceń ze skutkiem śmiertelnym, to w 2021 r. było 5 takich zdarzeń.

Oczywiście informacja ITS-u nie musi oznaczać, że teraz będzie dwa razy mniej pieszych wśród ofiar wypadków drogowych. Próba nie była wielka. By stwierdzić dokładnie, jaki wpływ na ich bezpieczeństwo miała nowelizacja przepisów, trzeba poczekać przynajmniej rok od ich wprowadzenia. Dwukrotna poprawa, mimo wciąż dalekiego od ideału stanu infrastruktury drogowej, byłaby doskonałą wiadomością.

Według danych Europejskiej Rady Bezpieczeństwa w Transporcie (ETSC) w latach 2016-2018 Polska była jednym z państw UE z najwyższym udziałem pieszych wśród śmiertelnych ofiar wypadków drogowych. Podczas gdy europejska średnia wyniosła 21,1 proc., w Polsce było to 29,2 proc. Lepiej było choćby na Słowacji (24,9 proc.), w Czechach (21,7 proc.) czy w Chorwacji (19,7 proc.).

Od 1 czerwca 2021 r. pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed każdym pojazdem za wyjątkiem tramwaju. Kierowcy mają obowiązek zwolnić przed przejściem, jeśli jazda z dotychczasową prędkością mogłaby zagrozić pieszym znajdującym się w okolicy "zebry". Pieszych wciąż obowiązuje zakaz wchodzenia na przejście bezpośrednio przed jadącym pojazdem, a do tego dodano zakaz posługiwania się na przejściu urządzeniami elektronicznymi w sposób, który prowadzi do ograniczenia zdolności oceny sytuacji drogowej.

Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony