Nowe prawo działa. Po zmianie pierwszeństwa mniej potrąceń pieszych

Wstępne dane o wypadkach z udziałem pieszych pokazują, że zmiana zasad pierwszeństwa na przejściach spowodowała spadek liczby potrąceń. Poprawa cieszy tym bardziej, że Polska należy do grona państw UE z najbardziej niebezpiecznymi drogami.

Prawo mamy już zbliżone do państw Europy Zachodniej. Teraz czas na poprawę infrastrukturyPrawo mamy już zbliżone do państw Europy Zachodniej. Teraz czas na poprawę infrastruktury
Źródło zdjęć: © Policja
Tomasz Budzik

Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego przeprowadziło analizę potrąceń na przejściach dla pieszych w czerwcu 2021 r. – a więc w pierwszym miesiącu obowiązywania nowych przepisów – i w trzech poprzednich latach. Wnioski? O ile w szóstym miesiącu 2018 r. na "zebrach" miało miejsce 12 potrąceń ze skutkiem śmiertelnym, to w 2021 r. było 5 takich zdarzeń.

Oczywiście informacja ITS-u nie musi oznaczać, że teraz będzie dwa razy mniej pieszych wśród ofiar wypadków drogowych. Próba nie była wielka. By stwierdzić dokładnie, jaki wpływ na ich bezpieczeństwo miała nowelizacja przepisów, trzeba poczekać przynajmniej rok od ich wprowadzenia. Dwukrotna poprawa, mimo wciąż dalekiego od ideału stanu infrastruktury drogowej, byłaby doskonałą wiadomością.

Według danych Europejskiej Rady Bezpieczeństwa w Transporcie (ETSC) w latach 2016-2018 Polska była jednym z państw UE z najwyższym udziałem pieszych wśród śmiertelnych ofiar wypadków drogowych. Podczas gdy europejska średnia wyniosła 21,1 proc., w Polsce było to 29,2 proc. Lepiej było choćby na Słowacji (24,9 proc.), w Czechach (21,7 proc.) czy w Chorwacji (19,7 proc.).

Od 1 czerwca 2021 r. pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed każdym pojazdem za wyjątkiem tramwaju. Kierowcy mają obowiązek zwolnić przed przejściem, jeśli jazda z dotychczasową prędkością mogłaby zagrozić pieszym znajdującym się w okolicy "zebry". Pieszych wciąż obowiązuje zakaz wchodzenia na przejście bezpośrednio przed jadącym pojazdem, a do tego dodano zakaz posługiwania się na przejściu urządzeniami elektronicznymi w sposób, który prowadzi do ograniczenia zdolności oceny sytuacji drogowej.

Wybrane dla Ciebie

Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Renault Boreal to Dacia Bigster na wypasie. Trafi do ponad 70 krajów
Renault Boreal to Dacia Bigster na wypasie. Trafi do ponad 70 krajów
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Nie sprawdzają, a potem płacz. Kupują używane auta w ciemno
Nie sprawdzają, a potem płacz. Kupują używane auta w ciemno
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
Szukasz auta z długą gwarancją? Nie jesteś skazany na Koreę i Chiny
Szukasz auta z długą gwarancją? Nie jesteś skazany na Koreę i Chiny
Chińczycy podali ceny. Kolejny łakomy kąsek
Chińczycy podali ceny. Kolejny łakomy kąsek
Zasada dwóch sekund. Policja sprawdza z wiaduktów
Zasada dwóch sekund. Policja sprawdza z wiaduktów
Oto nowa Mazda CX-5. Większa, ale ze słabszym silnikiem
Oto nowa Mazda CX-5. Większa, ale ze słabszym silnikiem
Te auta rdzewieją najszybciej. Budżetowa marka godna zaufania
Te auta rdzewieją najszybciej. Budżetowa marka godna zaufania
Dacia Bigster 4x4 czy Bigster Hybrid? Sprawdzamy, co się bardziej opłaca
Dacia Bigster 4x4 czy Bigster Hybrid? Sprawdzamy, co się bardziej opłaca
Koniec spisywania oświadczeń po stłuczce. Pojawi się nowa możliwość
Koniec spisywania oświadczeń po stłuczce. Pojawi się nowa możliwość