Nowe prawo działa. Po zmianie pierwszeństwa mniej potrąceń pieszych

Wstępne dane o wypadkach z udziałem pieszych pokazują, że zmiana zasad pierwszeństwa na przejściach spowodowała spadek liczby potrąceń. Poprawa cieszy tym bardziej, że Polska należy do grona państw UE z najbardziej niebezpiecznymi drogami.

Prawo mamy już zbliżone do państw Europy Zachodniej. Teraz czas na poprawę infrastrukturyPrawo mamy już zbliżone do państw Europy Zachodniej. Teraz czas na poprawę infrastruktury
Źródło zdjęć: © Policja
Tomasz Budzik

Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego przeprowadziło analizę potrąceń na przejściach dla pieszych w czerwcu 2021 r. – a więc w pierwszym miesiącu obowiązywania nowych przepisów – i w trzech poprzednich latach. Wnioski? O ile w szóstym miesiącu 2018 r. na "zebrach" miało miejsce 12 potrąceń ze skutkiem śmiertelnym, to w 2021 r. było 5 takich zdarzeń.

Oczywiście informacja ITS-u nie musi oznaczać, że teraz będzie dwa razy mniej pieszych wśród ofiar wypadków drogowych. Próba nie była wielka. By stwierdzić dokładnie, jaki wpływ na ich bezpieczeństwo miała nowelizacja przepisów, trzeba poczekać przynajmniej rok od ich wprowadzenia. Dwukrotna poprawa, mimo wciąż dalekiego od ideału stanu infrastruktury drogowej, byłaby doskonałą wiadomością.

Według danych Europejskiej Rady Bezpieczeństwa w Transporcie (ETSC) w latach 2016-2018 Polska była jednym z państw UE z najwyższym udziałem pieszych wśród śmiertelnych ofiar wypadków drogowych. Podczas gdy europejska średnia wyniosła 21,1 proc., w Polsce było to 29,2 proc. Lepiej było choćby na Słowacji (24,9 proc.), w Czechach (21,7 proc.) czy w Chorwacji (19,7 proc.).

Od 1 czerwca 2021 r. pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed każdym pojazdem za wyjątkiem tramwaju. Kierowcy mają obowiązek zwolnić przed przejściem, jeśli jazda z dotychczasową prędkością mogłaby zagrozić pieszym znajdującym się w okolicy "zebry". Pieszych wciąż obowiązuje zakaz wchodzenia na przejście bezpośrednio przed jadącym pojazdem, a do tego dodano zakaz posługiwania się na przejściu urządzeniami elektronicznymi w sposób, który prowadzi do ograniczenia zdolności oceny sytuacji drogowej.

Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯