WAŻNE
TERAZ

Wszystko jasne. Papież wybrał nowego metropolitę krakowskiego

Nowe manekiny w testach zderzeniowych. Wszystko z powodu SUV-ów

Amerykanie twierdzą, że rosnąca popularność SUV-ów sprawia, że pasażerowie zwykłych pojazdów osobowych podczas wypadku stoją na przegranej pozycji. W odpowiedzi na zmiany rynkowe, testy zderzeniowe będą przeprowadzane wedle nowych wytycznych. Zmiany oznaczają też zastosowanie innych manekinów odpowiadających drobnej kobiecie i 12-letniemu dziecku.

Kierowcy i pasażerowie zwykłych aut stoją na straconej pozycji podczas zderzenia z SUV-em lub terenówką.Kierowcy i pasażerowie zwykłych aut stoją na straconej pozycji podczas zderzenia z SUV-em lub terenówką.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Aleksander Ruciński

IIHS to amerykańska organizacja, która bada bezpieczeństwo pojazdów oferowanych na tamtejszym rynku. Jednym z jej zadań jest przeprowadzanie testów zderzeniowych, wliczając w to zderzenia boczne, które - jak twierdzą specjaliści z IIHS - w dzisiejszych czasach są znacznie bardziej niebezpieczne w skutkach niż jeszcze kilka lat temu.

Wynika to z rosnącej popularności SUV-ów. Auta tego typu charakteryzują się większym prześwitem, a co za tym idzie wyżej poprowadzoną linią przodu, co w połączeniu z zazwyczaj wyższą masą, w razie wypadku stawia pasażerów zwykłych osobówek na straconej pozycji.

Drastyczne różnice są szczególnie zauważalne w przypadku zderzeń bocznych, kiedy to SUV uderza w niższy samochód na wysokości głów kierowcy i pasażerów narażając ich na poważne obrażenia. Osobami najbardziej poszkodowanymi w takich wypadkach są kobiety o drobnej budowie ciała i dzieci.

Z uwagi na to IIHS, które dotychczas testowało zderzenia boczne wyłącznie z wykorzystaniem "męskich" manekinów rozszerzy swoje próby o nowych uczestników, co pozwoli lepiej ocenić poziom ochrony delikatniejszych pasażerów. To ważna zmiana, która w dłuższym okresie powinna przyczynić się do poprawy ich bezpieczeństwa nie tylko w przypadku zderzenia z SUV-em.

Na tym jednak nie koniec zmian. By lepiej odzwierciedlić panujące obecnie realia drogowe, zwiększeniu ulegnie też masa bariery uderzającej w bok pojazdu - z dotychczasowych 1,5 tony do 2 ton, jak również prędkość w testach czołowych - z 50 do 60 km/h. Wszystko to prawdopodobnie sprawi, że producenci samochodów będą musieli jeszcze bardziej się postarać, by osiągnąć dobry wynik w testach bezpieczeństwa.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Będą nowe uprawnienia na prawo jazdy kat. B. Rząd podał wstępną datę
Będą nowe uprawnienia na prawo jazdy kat. B. Rząd podał wstępną datę
Kamery stanęły na autostradzie. Kto pojedzie 140 km/h dostanie mandat
Kamery stanęły na autostradzie. Kto pojedzie 140 km/h dostanie mandat
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Mechanik czeka, aż zapomnisz. O błąd łatwo szczególnie zimą
Mechanik czeka, aż zapomnisz. O błąd łatwo szczególnie zimą
Nowy Fiat 500 Hybrid wyceniony. Jest dużo droższy niż poprzednik
Nowy Fiat 500 Hybrid wyceniony. Jest dużo droższy niż poprzednik
Kolejny roadster znika z rynku. Bez pewności co do następcy
Kolejny roadster znika z rynku. Bez pewności co do następcy
35-latek ukradł busa z hurtowni. Wrócił następnego dnia pijany
35-latek ukradł busa z hurtowni. Wrócił następnego dnia pijany
52 mandaty w trakcie jednej kontroli. Kierowcy byli na celowniku od dawna
52 mandaty w trakcie jednej kontroli. Kierowcy byli na celowniku od dawna
Nowa ekspresówka na północy. Połączy dwie ważne trasy
Nowa ekspresówka na północy. Połączy dwie ważne trasy
Chcieli oszukać system. Dostali 200 punktów karnych i mandaty
Chcieli oszukać system. Dostali 200 punktów karnych i mandaty
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Thule prezentuje nowy boks bagażowy na hak. Arcos XL będzie idealny na zimowe wyjazdy
Thule prezentuje nowy boks bagażowy na hak. Arcos XL będzie idealny na zimowe wyjazdy
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀